موسساتی که بیش از ۲۰ درصد سود پرداخت کنند قابل اعتماد نیستند

معاون نظارتی بانک مرکزی تاکید کرد: هر موسسه اعتباری که بیش از 20 درصد سود پرداخت کند کمبود نقدینگی داشته و این موسسه قابل اعتمادی نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا ابراهیم درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی در همایش موسسات اعتباری غیربانکی کشور به مردم هشدار داد: در موسساتی که بیش از سود متعارف بانک‌ها سود پرداخت می‌کنند، سرمایه‌گذاری نکنید.

وی با بیان این‌که موسسات مالی و اعتباری تا پایان سال جاری برای تجمیع فرصت دارند، اظهار داشت: اقداماتی از طرف ناجا و دیگر ارگان‌ها و مراکز مرتبط انجام شده که موسسات ساماندهی یابند و از همین جا از صدا‌وسیما و رسانه‌ها خواهش می‌کنیم که این‌گونه موسسات را تبلیغ نکنند.

درویشی خطاب به موسسات متخلفی که به ورزشکاران پول داده و یا تیمی تشکیل می‌دهند، تاکید کرد: با پول چه کسی تیم تشکیل می‌دهید؟ این پول مردم است شما حق ندارید پول مردم را این‌گونه هزینه کنید.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان این‌که با سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری و وزارت راه جلساتی داشتیم، گفت: مهلتی دادیم که تا پایان سال جاری با تجمیع موسسات و انحلال موسسات متخلف در این زمینه اقداماتی صورت گیرد.

وی با بیان این‌که ضربه‌ای که ما از داخل خوردیم از بیرون به ما وارد نشد، گفت: تحریم‌ها به ما آنقدر فشار نیاورد که از داخل کشور ضربه خوردیم و اگر پول در مسیر مناسب خود ساماندهی نشود بسیار ضربه وارد می‌کند.

درویشی با بیان این‌که تا به امروز اقدامات بسیار مهمی در زمینه‌ی ساماندهی موسسات متخلف و انحلال و یا تجمیع موسسات انجام دادیم، به ذکر مواردی از این‌گونه اقدامات پرداخت و گفت: تجمیع موسسات صالحین و آتی با بانک لغو مجوز‌شده تات و تجمیع آنها در بانک آینده، جمع‌آوری صندوق جوانان خیر که این صندوق به عنوان صندوق جوانان خیر اقداماتی را انجام می‌داد که حتی نمی‌توانم آنها را بیان کنم و فعالیت آنها در چهار استان نیز ریشه کرده بود که اگر جمع نمی‌کردیم این غده سرطانی دیگر قابل جمع‌ شدن نبود.

معاون نظارتی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوام‌فریبی صندوق‌های قرض‌الحسنه‌ای که سود‌های بالا اعطا می‌کنند و با پول آن سرمایه‌گذاری‌های شخصی کرده و اقداماتی دیگر انجام می‌دهند گفت: در دو سال اخیر اقداماتی در بخش نظارتی انجام شده که بسیار ارزشمند است البته ما به صندوق‌های تک شعبه‌ای طبق گفته رییس کل بانک مرکزی و با توجه به این‌که این صندوق‌ها تک شعبه‌ای بوده و در محلات و یا کنار مساجد تشکیل شده و فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند کاری نداریم که 1200 شعبه از این صندوق‌ها تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی هستند که این سازمان آنها را کنترل می‌کند.

وی با بیان این‌که حدود 652 صرافی تحت کنترل بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، گفت: قوانین مرجع ما قانون پولی و بانکی مصوب سال 51 ، قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب سال 83، مصوبه‌ی سال 89 شورای پول و اعتبار و مصوبه‌ی شماره 154649 مورخ 9 دی‌ماه سال جاری که این موارد از جمله قوانین مرجع ما هستند.

درویشی در ادامه به برخی اقدامات بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: ما قرار است نظارت را در استان‌ها نیز داشته باشیم و نیروهایی را در آنجا مستقر کنیم هم‌چنین ایجاد سامانه‌های نظارتی بانک اطلاعاتی و نظارتی، اعطای مجوز فعالیت به 884 شرکت تعاونی _ اعتبار صنفی، ساماندهی بیش از 120 شرکت تعاونی اعتیار غیر مجاز و تجمیع در دو بانک و پنج موسسه مالی و اعتباری در شرف تاسیس و برگزاری جلسات متعدد و مکاتبات لازم با موسسات شرکت‌های تعاونی اعتبار غیرمجاز از جمله اقدامات بانک مرکزی محسوب می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر این‌که هر بانک یا موسسه‌ای ردیابی وجوه می‌شود، اظهار داشت: اگر مشخص شود پول موسسه یا بانک مربوط به هیات موسس بوده مجوز داده می‌شود ولی اگر مشخص شود که آنها از سپرده‌های مردم و یا از جاهای دیگر تسهیلات گرفتند، اگر اقدام به تامین سرمایه نکرده و جبران نکنند مجوزشان باطل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نمونه‌ای از موسسات و صندوق‌های متخلف اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال دو صندوق در تبریز فعالیت می‌کردند که یکی از آنها 86 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و امروز به سپرده‌گذارانش پاسخ‌گو نیست، این‌گونه صندوق‌ها منابع و مصارفشان یکسان نیست و هر زمانی که مردم با سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها و موسسات با مشکل مواجه می‌شوند از بانک مرکزی می‌خواهند که از آنها حمایت کند.

درویشی در ادامه تاکید کرد: این در حالی است که بانک مرکزی بودجه‌ای برای این موضوع ندارد، بانک مرکزی بانکدار دولت است. من به مردم هشدار می‌دهم که در موسسات و صندوق‌هایی که این‌گونه فعالیت می‌کنند سپرده‌گذاری نکنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی امروز به خاطر حفظ نظام پولی کشور در این زمینه ورود کرده و چرا آن زمانی که موسسات پولی مثل قارچ در حال رشد بود کسی این سوال را نپرسید که این‌گونه موسسات چرا رشدی فزاینده دارند و یکی‌دیگر از موضوعات مهم داشتن مجوز برای این‌گونه موسسات است به عنوان مثال بانک‌ها و موسسات دارای مجوز علاوه بر مجوز کلی که برای هر شعبه صادر می‌شود یک مجوز بر بالای سر رییس شعبه نیز زده می‌شود که مردم باید به این مجوز‌ها نیز توجه داشته باشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  2