بهره برداری از سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی برای بانکها اختیاری است/تمایل بانک مرکزی به اجباری کردن استفاده از سپام

در گفتگو با مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی مطرح شد:

سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی یا همان سپام حدود شش ماه است که به مرحله بهره برداری رسیده است اماهنوز الزامی از سوی بانک مرکزی برای استفاده از آن به بانک های کشور ابلاغ نشده است و تاکنون نیز تنها برخی از بانک های دولتی کشور از بستر سپام برای تبادل اطلاعاتشان بهره می برند./ رفع تحریم چند بانک کشور مانعی برای ادامه راه اجرایی کردن سپام در کشور به شمار نمی رود اما این باعث نمی شود تا بانک مرکزی تمایل به اجباری کردن این زیر ساخت نداشته باشد.

 احمد زیبایی مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک, با بیان اینکه بانک ها باید به صورت توافقی از بستر سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی استفاده کنند, گفت : « در این میان نیز برخی از بانک ها خیلی کم و برخی دیگر خیلی زیاد برای تبادل پیام های بین بانکی خود از بستر سپام استفاده می کنند اما به هر حال باید در گام نخست میان دو بانکی که قرار است با هم اطلاعاتی را رد و بدل کنند توافقی صورت بگیرد. »

به گفته احمدی سپام در حال حاضر در میان بانک های بزرگ و دولتی کشور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا سپام توانسته در میان بانک های خصوصی چه میزان جایگاه کسب کرده است ؟ گفت: « بانک های خصوصی نیز از سپام استفاده میکنند اما برخی از آنها مانند سامان و اقتصادنوین کماکان سوئیفت را در دسترس دارند و از شبکه سوئیفت برای تبادلات خودشان بهره برداری می کنند به هر حال نمیتوان نادیده گرفت که سوئیفت وسعت عمل بیشتری برای بانک ها مهیا می کند و آنها نیز در صورت امکان و در دسترس بودن تمایل بیشتری به استفاده از سوئیفت دارند.»

مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در ادامه به تمایل بانک مرکزی برای اجباری کردن استفاده از سپام برای بانکهای کشور اشاره کرد و افزود: « بانک مرکزی با اینکه تمایل بسیاری دارد تا بهره برداری از سپام را برای بانک ها اجباری کند اما به هر صورت این بانک هم صلاح را این نمی بیند در شرایط تحریم که فشار بر بانک ها ناخود آگاه بسیار است یک فشار مضاعفی را بر آنها وارد و مشکلاتی را برایشان ایجاد کند. »

احمدی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از مزیت های سپام این است که بانکها برای استفاده از بستر سپام نیازمند به تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری چندانی ندارند, افزود: « از آنجاییکه سپام یک سامانه متمرکز  که در بانک مرکزی مستقر شده است در عمل نیاز به تجیهزات پیچیده ای ندارد. تنها یک سرور معمولی برای پرینت کفایت می کند. آن هم اگر بخواهند چون در پشت این سامانه ها تفکر  حذف کاغذ  و الکترونیکی کردن کل فرآیند وجود دارد. اما به هر حال در کشور ما استفاده از کاغذ همچنان جایگاه خودش را دارد. به همین جهت اگر بخواهند از یک پرینت سرور استفاده کنند یک سرور معمولی قرار می دهند و در شبکه NIBN  قرار می گیرند تا به سپام متصل شوند. »

احمدی در ادامه به رفع تحریم تعدادی از بانک های کشور اشاره کرد و این اتفاق را در ادامه مسیر سپام بی تاثیر دانست و افزود: « برای سپام تفاوتی ندارد که تحریم ها باشد یا اینکه تحریم ها برداشته شود. سپام بخشی دارد که پیام های داخلی بین بانک ها را ردو بدل می کند و این مزیت را به بانک های کشور میدهد که پیام های داخلی بانک ها در شبکه جهانی سوئیفت ارسال نشود و در شبکه داخلی مخابره می شود. »

مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی, از جنبه دیگری نیز به ادامه مسیر سپام نگاه کرد و گفت: « اگر فرض کنیم که از همین امروز تحریم ها برداشته شود, سپام چه می شود. در وضعیت و موقعیت سپام تغییری ایجاد نخواهد شد. چون سپام این قابلیت را دارد که به شبکه جهانی سوئیفت متصل شود. بدون اینکه وابسته و نیازمند به نرم افزار های سوئیفت باشد که یک روز به خاطر تحریم در دسترس ما باشد و روز دیگر به دلیل اعمال تحریم نتوانیم آنها را داشته باشیم. یعنی بانک ها قادر خواهند بود از طریق سامانه و زیرساخت سپام پیام های سوئیفت خود را نیز ارسال کنند. »

 

درباره سپام

«سپام» یک طرح زیرساختی مهم است که دو هدف مهم یکپارچه سازی مراودات بانکی از طریق بستر الکترونیک امن و ایجاد مسیر خدمت رسانی مشترک بانکی را دنبال می کند.

محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی جایگاه سپام در نظام بانکی می گوید:"سپام" یک زیرساخت مهم و اساسی است. با راه اندازی کامل این سامانه، تمامی سیستم‌های بانکی را می‌توان توسط آن به یکدیگر متصل کرد و ارتباطات و مکاتبات و مراودات میان بانکها و بانک مرکزی و بانکها را به صورت کاملاً الکترونیکی و امن میسر نمود. راه اندازی "سپام" نقطه عطف مهمی در نظام بانکداری الکترونیک کشور محسوب می شود و می توان انتظار داشت همان تحولی که با ایجاد مرکز "شتاب" در دهه 1380نظام بانکی کشور رخ داد، این بار با کاربری "سپام" در دهه 1390 حاصل شود.

ضرورت وجود سپام یا سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی در ایران  برای اولین بار در سال 2005 هنگامی که حلقه تحریم ها در تنگ شد و در بخش سوئیفت فشارهای بسیاری را به شبکه بانکی کشور تحمیل کرد, نمود یافت و به مرور زمان امکان دسترسی بانک های کشور به سوئیفت برای تبادل الکترونیکی پیام هایشان دچار محدودیت شد. تا جاییکه در سال 2009 سوئیفت نرم افزار خود را تغییر داد و دسترسی برای ایران به دلیل اینکه پایگاه داده این نرم افزار ارتقا یافته, آمریکایی بود دشوارتر شد.

تا سرانجام پروژه سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی در بانک مرکزی کلید خورد و در تابستان امسال خبر راه اندازی  سپام منتشر شد و به این ترتیب بانک های کشور بر مبنای بستر این سامانه قادر هستند پیام های مالی خود را در وهله اول با یکدیگر تبادل کنند؛ هر چند سپام هنوز نتوانسته با سوئیفت وارد گفتگو شود اما امیدهای بسیاری در شبکه بانکی کشور به آن بسته شده است.

سپام به طور کلی قادر است این امکان را برای بانک ها فراهم کند تا در قالب استانداردی یکسان با یکدیگر در ارتباط باشند.

درباره سپام گفتگو با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی  نیز خواندنی است
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8