رشد یک میلیارد دلاری واردات اقلام آرایشی و بهداشتی به کشور

رئیس سندیکای داروهای انسانی اعلام کرد در سال 90 میزان اقلام صادراتی بهداشتی و آرایشی 500 میلیون دلار بوده اما در بحث واردات یک میلیارد دلار برآورد شده که نشانگر رشد چشمگیر واردات این اقلام به کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، محمود نجفی عرب در مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران افزود: این جایزه بزرگترین جایزه علمی در عرصه کیفیت کشور محسوب می‌شود و طی آن 2 هزار و 500 شرکت با ارسال کتاب و ویژه‌نامه مورد اطلاع‌رسانی قرار گرفتند که رشد 25 درصدی حضور این شرکت‌ها در دوره سوم بیانگر اهمیت این دوره است.

وی ادامه داد: در این زمینه 151 شرکت متقاضی در فراخوان بودند که از این تعداد 37 صنایع دارویی و مابقی تجهیزات پزشکی و بهداشتی بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برنامه پنج‌ساله و چشم‌انداز سال 96 برای کیفیت دارو در حال شکل‌گیری است افزود: در حوزه صنایع غذایی و آشامیدنی 14 هزار واحد غذایی، آشامیدنی وجود دارد که سطح متوسط سرمایه‌گذاری در این واحدها کمتر از 360 دلار است. این در حالی است که 7 شرکت پخش سراسری مهم در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه صنایع غذایی و آشامیدنی پس از محصولات نفتی و پتروشیمی بیشترین اقلام صادراتی را دارند، گفت: در سال 90، 4.5 میلیارد دلار سهم این اقلام بوده است.

نجفی افزود: 300 شرکت به صورت تخصصی در صادرات این اقلام فعال هستند و این در حالی است که واردات محصولات فرآوری شده در حال افزایش است.

رئیس سندیکای داروهای انسانی با بیان اینکه ده‌ها هزار فروشگاه عرضه‌کننده اقلام غذایی و آشامیدنی هستند گفت: بسیاری از این فروشگاه‌ها و رستوران‌ها ساماندهی زنجیره‌ای نشده‌اند.

وی در مورد صنایع دارویی و مکمل‌ها نیز گفت: 250 واحد تولیدی در حوزه مواد اولیه و مکمل‌ها فعال هستند و 96.5 درصد در حوزه داروهای انسانی بوده و 45 درصد داروهای مؤثر را تولید کرده‌اند که سهم ارزی آنها 4.5 میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد: هشت شرکت پخش عمده دارویی و ده‌ها هزار شرکت کوچک و بزرگ عرضه‌کننده صنایع دارویی هستند و 50 شرکت دارویی در صادرات و واردات مواد اولیه فعالند.

نجفی سهم صادرات شرکت‌های دارویی را 118 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: در این زمینه صادرات مواد اولیه دارویی 50 میلیون دلار بوده و سهم واردات یک میلیون دلار است.

وی افزود: 750 میلیون دلار صرف واردات مواد اولیه شده است و 10 هزار داروخانه در سطح کشور فعال هستند.

وی وضعیت مدیریت کیفیت را در این حوزه بیش از سایر صنایع دانست و افزود: بیشتر واحدها استانداردهای لازم را دارند اما شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه و پخش‌ها کمتر به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.

رئیس سندیکای داروهای انسانی در زمینه مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی نیز گفت: 300 واحد در این حوزه فعالند، 150 واحد کوچک و بزرگ به تولید این مواد اقدام می‌کنند و 15 کارخانه تولید پودر شوینده در کشور وجود دارد.

نجفی توزیع این اقلام را بیشتر توسط داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی دانست و گفت: 500 گواهی‌نامه مدیریت کیفیت به این شرکت‌ها داده شده است.

وی در مورد تجهیزات پزشکی نیز تصریح کرد: 900 واحد در این زمینه فعالیت می‌کنند که شبکه توزیع آنها سنتی است و اقلام یکبار مصرف پزشکی توسط شرکت‌های دارویی انجام می‌شود.

وی صادرات تجهیزات پزشکی را 900 میلیون دلار دانست و گفت: در مورد این رقم شک‌هایی وجود دارد چرا که بسیاری از اقلام از خارج وارد می‌شود و موضوع‌ کیفیت بر این تجهیزات جاری نیست.

نجفی تصریح کرد: 100 انجمن مرتبط با تجهیزات پزشکی در کشور ثبت شده است که عمدتا تشکل غذایی دارند.

رئیس سندیکای داروهای انسانی تصریح کرد: به رغم وجود 10‌هزار واحد کوچک و بزرگ در بخش‌های مختلف زیر‌ساخت‌های لازم برای حضور در این مراسم به جهت نبود انگیزه وجود ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =