بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به بانک ها

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عدم تناسب بین افزایش حجم بودجه عمرانی و هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 92گفت: دولت حدود 200 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و بانک‌ها بدهکار است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ایرج ندیمی در مورد ارقام لایحه بودجه 92 به افکارنیوز اظهار داشت: برخی ارقام مانند نرخ ارز در بودجه ذکر نمی‌شود بلکه محاسبه می‌شود؛ یعنی براساس ارقام موجود به رقم نرخ ارز می‌رسیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نکاتی که نگرانی ایجاد می‌کند نسبت بین هزینه‌های رو به افزایش هدفمندی یارانه‌ها نسبت به بودجه عمرانی است.

وی ادامه داد: برای مثال در سال 89 برای هدفمندی 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد و بودجه عمرانی 31 هزار میلیارد تومان بود، در سال 90 هم 48 هزار میلیاد برای هدفمندی و بودجه عمرانی 34 هزار میلیارد است، اما عملکرد آن 15 هزار میلیارد تومان است.

وی گفت: در سال 91 هم 66 هزار میلیارد تومان به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص داده شد، در حالی که بودجه عمرانی 38 هزار میلیارد تومان بوده و کمتر از 10 هزار میلیارد تومان آن محقق شده است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مورد واگذاری‌ها هم در بودجه 92 تعداد شرکت‌های در صف واگذاری از 242 به 185 شرکت کاهش پیدا کرده در حالی که بودجه شرکت‌ها به لحاظ اعداد و ارقام افزایش دارد.

ندیمی در مورد کسانی که یارانه‌بگیر هستند نیز گفت: در حال حاضر به همه افراد به صورت یکسان یارانه پرداخت می‌شود در حالی که افراد متوسط به بالا نباید یارانه بگیرند، اما تحت عنوان عدالت همه را برابر می‌بینیم، در حالی که برابری در شرایط مشابه عدالت است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معنای بودجه 120 هزار میلیاردی برای هدفمندی در بودجه 92 این است که حدود دو برابر باید قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند.

وی در مورد درآمد از محل فروش ساختمان‌ها گفت: در لایحه 28 هزار میلیارد تومان از این محل درآمد برای دولت پیش‌بینی شده، اما واقعاً این موضوع محل بحث است که درباره تحقق این ارقام چه فکری شده و این نشان می‌دهد که بودجه از ابتدا درست شکل نگرفته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون حدود 90 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی وجود دارد، گفت: کمترین مشکلی که این موضوع ایجاد می‌کند، این است که قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین دولت حدود 200 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و بانک‌ها بدهکار است که باید آن را بدهد و همان‌طور که برای پرداخت بدهی به مردم فشار آورده می‌شود، باید به دولت هم آورده شود تا قدرت تسهیلات‌دهی افزایش پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  3  =  7