نگاه مثبت گلدمن ساکس به بازار نفت و مس

قیمت نفت، طلا و فلزات اساسی در هفته‌های اخیر کاهش یافته زیرا همزمان با رشد ارزش دلار، نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد چین و شدت یافتن بحران مالی در منطقه یورو سبب خروج سرمایه‌گذاران از بازار مواد خام شده است. اما بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در گزارش جدید خود از افق بازار مواد خام دیدگاهی خوشبینانه مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از جهان سهم در گزارش قبلی این نهاد مالی بازده سرمایه‌گذاری در این مواد دو درصد پیش‌بینی شده بود در حالی که در گزارش جدید این رقم 6 درصد اعلام شده است. برای مثال در حوزه نفت، خبرهایی که طی هفته‌های اخیر از وضعیت تولید کارخانه‌ای چین منتشر شده است نشان داده رشد فعالیت‌ها در ماه فوریه کند شده است. چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است و نگرانی‌ها از کاهش مصرف نفت این کشور سبب شده قیمت نفت برنت از 119 دلار در 8 فوریه به حدود 110 دلار کاهش یابد.

اما تحلیل‌گران بانک گلدمن ساکس معتقدند کاهش  اخیر قیمت انواع مواد خام بیش از حد سریع و بیش از حد معقول زیاد بوده است و به همین دلیل در کوتاه مدت قیمت‌ها وارد روند رشد خواهند شد تا توازن به بازار برگردد. در بین مواد خام نفت و مس بالاترین ظرفیت رشد قیمت را دارند.

در حوزه نفت خام، دو عامل یعنی محدودیت مازاد ظرفیت تولید نفت اوپک و رشد مداوم تقاضا از سوی اقتصادهای نوظهور به رشد قیمت‌ها کمک خواهند کرد. همچنین در سه ماهه دوم سال جاری ضرورت تکمیل ساخت و سازهای آغاز شده در ماه‌های اخیر در چین رشد تقاضا برای مس در این کشور را تضمین خواهد کرد. اجرای پروژه‌های زیرساختی عظیم نیز به افزایش تقاضا برای این فلز مهم اساسی کمک می‌کند.

اما در حوزه طلا انتظار می‌رود امسال قیمت‌ها رشدی نداشته باشند. گلدمن ساکس رقم پیش‌بینی رشد قیمت طلا در سال 2014 را کاهش داده است. بانک‌های بی ان پی پاریباس، سوسیته جنرال، کردیت سوییس و نومورا نیز رقم پیش‌بینی رشد قیمت طلا در سال جاری را کاهش داده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  8