کاهش قیمت خودرو و تعیین مزد ۹۲ کارگران

تعیین حداقل دستمزد 92 کارگران، کاهش قیمت خودرو، موکول شدن بررسی پیشنهاد تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده ها به سال آینده، افزایش 25 درصدی دستمزد 92 ، هشدار وزیر راه و شهرسازی به سودجویان بازار مسکن، آغاز توزیع میوه شب عید از فردا و احتمال بازگشت توپولف‌ها به ناوگان هوایی از مهمترین اخبار اقتصادی این هفته بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، قیمت گذاری خودرو یکی از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته اخیر بود. بر این اساس در راستای اجرای دستور رئیس‌جمهور مبنی بر کاهش قیمت خودرو، محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور خودروسازان را را مکلف کرد که به عنوان عیدانه، 500 هزار تا 4 میلیون تومان، قیمت خودروهای خود را کاهش دهند.

همچنین در اوایل این هفته شورای رقابت در کنار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، دستورالعمل موقتی قیمت‌گذاری خودرو در کشور ( تعیین قیمت برمبنای قیمت مصوب شهریورماه به علاوه نرخ تورم بخشی در نیمه دو سال) را مصوب کرد و در نهایت، قرار بر این شد که قیمت‌های جدید و کاهش یافته خودرو، در سامانه اطلاعات قیمتی کالا و خدمات ایران یا همان 124 به ثبت برسد.

سرانجام خودروسازان قیمتها را کاهش دادند که بر این اساس، بیشترین کاهش قیمت در محصولات ایران خودرو به پژو 207 با 4 میلیون تومان تومان و پزو 206 تیپ 2 با 3 میلیون تومان کاهش اختصاص یافت.

همچنین قیمت رسمی پژو 206 تیپ 2 با کیسه هوای راننده و سرنشین که در قیمت‌گذاری قبلی خودرو به 32 میلیون تومان رسیده بود، به 29 میلیون تومان تومان رسید،  قیمت پژو پارس سال با ترمز ضد قفل، ایموبیلایزر و کیسه هوای راننده که 30 میلیون تومان بود، به 29 میلیون تومان کاهش یافت و در نهایت، تندر 90 ای 2 هم که پیش از این، 36 میلیون تومان قیمتگذاری شده بود، به 35 میلیون و 50 هزار تومان کاهش قیمت داد.
 
قیمت رسمی پژو 405 بنزینی GLX از 23 میلیون تومان به 22 مییلیون و 500 هزار تومان،
سمند ال ایکس بنزینی از 26 میلیون و 500 هزار تومان به 26 میلیون تومان و رانا یورو 4 از 32 میلیون و 500 هزار تومان به 30 میلیون و 500 هزار تومان کاهش یافت.

بیشترین کاهش قیمت در انواع خودروی پراید، مربوط به پراید 141 SX است که یک میلیون تومان ارزان شده است، ضمن اینکه قیمت خودروی تندر 90 ای دو و پارس تندر هر کدام 950 هزار تومان کاهش یافته است.

تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده ها در سال آینده

آخرین جلسه شورای پول و اعتبار، سه شنبه شب در محل بانک مرکزی برگزار شد ولی اعضای این شورا تصمیم جدیدی برای تغییر نرخ سود تسهیلات و سپرده های بانکی در سال آینده اتخاذ نکردند.

پیش تر محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی درباره احتمال تغییر نرخ سود تسهیلات بانکی سخن گفته بود، اما شورای پول و اعتبار این موضوع را در آخرین نشست سال 91 خود در دستور کار قرار نداد. شورا قرار است در اولین نشست سال آینده خود بسته سیاستی نظارتی سال 92 را مورد بررسی و تصمیم گیری قرار دهد.

وی با بیان اینکه باید تغییراتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، تاکید کرده بود: اگر نرخ سود سپرده‌ها و اوراق مشارکت تغییر نکند، با کاهش ارزش پول نباید انتظار داشته باشیم که مسائلی مانند بازار ارز و سکه شکل نگیرد.

حداقل مزد کارگران؛ 487 هزار و 125 تومان

براین اساس در جلسه شورای عالی کار که با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، حداقل دستمزد سال آینده 11.5 میلیون کارگر و مشمول قانون کار 487 هزار و 125 تومان شد که نسبت به دستمزد سال 91 معادل 97 هزار و 425 تومان افزایش یافته است.

برای تعیین و تصویب حداقل دستمزد سال آینده، در هفته های اخیر نشستها و مذاکرات فراوانی بین گروه های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما در نهایت 3 گروه بر سر رقم 487 هزار و 125 تومان هزارتومانی مزد که از ابتدای سال 92 باید از سوی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی مشمول قانون کار اجرا شود، به توافق رسیدند.

آخرین جلسه ای که پیش از این توسط شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سالیانه برگزار شده است، در پایان اسفندماه سال 90 بود که در آن زمان حداقل دستمزد سال جاری به میزان 389 هزار و 700 تومان تعیین شده بود.

افزایش حق بیمه کارگران در سال آینده

افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار به 487 هزار و 125 تومان و اجرای آن از ابتدای سال آینده، میزان حق بیمه کارگران و کارفرمایان نیز افزایش خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، هم اکنون 11 میلیون و 500 هزار کارگر شناخته شده و دارای بیمه در کشور وجود دارند که از ابتدای سال آینده برای هر ماه استفاده از بیمه باید مبالغ بیشتری به نسبت افزایش دستمزد پرداخت کنند.

در سال جاری هر کارگری که از حداقل دستمزد 389 هزار و 700 تومان برخوردار بود 27 هزار و 279 تومان به عنوان حق بیمه پردخت می کرد و کارفرمای وی نیز مبلغ 89 هزار و 631 تومان پرداخت کرده است. مجموع پرداختی کارگر و کارفرما در سال جاری برای استفاده یکنفر از یکماه بیمه مبلغ 116 هزار و 910 تومان بود.

هشدار وزیر راه و شهرسازی به سودجویان بازار مسکن

همچنین علی نیکزاد در پاسخ به مهر در خصوص تمهیدات وزارت راه و شهرسازی برای کنترل قیمتها در بازار مسکن گفت: اگر بازار مسکن نوسان بیشتری پیدا کند، ما به طور حتم طرح مالیات برخانه های خالی و بر معاملات مکرر را اجرا خواهیم کرد. وی افزود: با افزادی که بخواهند با افزایش قیمتهای بازار مسکن را به هم بریزند، برخورد می کنیم.

نیکزاد در پاسخ به اینکه هم اکنون بازار مسکن با مشکلات زیادی روبرو است، اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به تحولات اقتصادی کشور بازار مسکن آشفته نشده است، ضمن آنکه تهران همه کشور نیست.

وی تصریح کرد: هر سال قبل از نوروز چنین صحبتهایی از سوی عده ای سودجو مطرح می شود اما ما با ساخت و افتتاح واحدهای مسکن مهر از افزایش قیمتها جلوگیری می کنیم.

افتتاح 52 هزار واحد مسکن مهر در تهران

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به افتتاح 11 هزار و 700 مسکن مهر در استان تهران با اعتبار 450 میلیارد تومان، بیان کرد: حدود 52 هزار واحد دیگر هم قبل از سال جدید در استان تهران به افتتاح می رسند.

ضمن آنکه مرتضی تمدن استاندار تهران با اشاره به اینکه تاپایان سال هرروز 5 هزار واحد مسکن مهر در استان تهران افتتاح می شود، گفت: 4 میلیون و 200 هزار واحد در 8 سال گذشته در کشور ساخته شده است و یا در حال ساخت است.

ورود 3 فروند ایرباس مدرن به کشور

حمید رضا پهلوانی در گفتگو با مهر با اشاره به ورود 3 هواپیمایی جدید ایرباس به کشور، گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، 3 فروند هواپیمای فوکر 100، 3 فروند هواپیمای ایرباس 340 به همراه دو نوع هواپیمای دیگر از سوی ایرلاین ها خریداری شده است. 

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه افزایش ناوگان هوایی در چندماه اخیر، اظهار داشت: سازمان تمام تلاش خود را انجام داده است تا این ساختار اجرایی شده و ارز مورد نیاز ایرلاینها برای ورود هواپیما تامین شود.

احتمال بازگشت توپولف به ناوگان هوایی

همچنین پهلوانی در مورد ورود احتمالی توپولف‌ها به آسمان کشور، اظهار داشت: در میان توپولف‌های زمین گیر شده 35 فروند هواپیما سالم هستند و 45 موتور نو هم در مجموعه صنعت وجود دارد که اگر این هواپیماها با مولفه های مورد نظر سازمان هماهنگ شوند، برگشت دوباره آنها در سازمان مطرح خواهد شد.

توزیع میوه شب عید

حسن رادمرد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز توزیع میوه شب عید شامل سیب و پرتقال از 25 اسفندماه جاری خبر داد و گفت: قیمت این میوه ها 20 درصد زیر قیمت بازار است و استانهای مهمانپذیر نیز سهم بالایی از ذخایر میوه خواهند داشت.

همچنین علی اکبر پورکاوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تصمیمات جلسه امروز ستاد تنظیم بازار نوروزی از آخرین وضعیت قیمتگذاری و توزیع میوه شب عید خبرداد و گفت: بر اساس آخرین تصمیمات این ستاد، قیمت مصرف کننده سیب و پرتقال تنظیم بازاری شب عید و نیز زمان توزیع آن، در اختیار شورای نظارت و کنترل بازار استانها قرار گرفته است.

سخنگوی ستاد تنظیم بازار نوروزی افزود: برخی از استانها مسافرپذیر و برخی دیگر مسافرفرست هستند که بر این اساس مقرر شد که توزیع میوه در استانهای مسافرفرست زودتر از مسافرپذیرها آغاز شود که بر این اساس، توزیع میوه در استانهای قزوین و البرز آغاز شده است.

وی تصریح کرد: موضوع قیمت نیز بسته به شرایط اقتصادی هر استان، از سوی روسای سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و شورای تنظیم و کنترل بازار تعیین خواهد شد.

توزیع مرغ منجمد بدون محدودیت

به گفته پورکاوه، توزیع مرغ منجمد، بدون محدودیت ادامه دارد که بر این اساس با معرفی روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها در 31 استان کشور، کماکان توزیع به عمده فروشان به قیمت 4400 تومان و توزیع به مصرف کنندگان به قیمت 4800 تومان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: این توزیع در سراسر کشور ادامه دارد و بنابر تاکید ستاد تنظیم بازار نوروزی، کماکان توزیع گوشت مرغ منجمد بدون محدودیت ادامه خواهد یافت و محدودیتی وجود ندارد.

افتتاح بزرگترین مجتمع بنزین جهان

با وجود افزایش تحریم‌های بین‌المللی و غیبت شرکت‌های اروپایی و آسیایی بزرگترین مجتمع تولید بنزین جهان از ته مانده‌های برج تقظیر با ظرفیت تولید روزانه 8 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 5 اتحادیه اروپا به طور رسمی افتتاح شد.

بر این اساس امروز با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری، مجتمع RFCC پالایشگاه نفت شازند به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفت که علاوه بر خودکفایی کامل ایران در تولید بنزین و توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها، محصولات نفتی دیگر با استانداردهای روز جهان هم به سبد پالایشگاهی کشور افزوده می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄  8  =