رشد تقاضا برای نفت خام کند خواهد بود

دیروز و امروز قیمت نفت خام افزایش یافته زیرا توافق وام دهندگان بین‌المللی و دولت قبرس بر سر اعطاء کمک مالی به این کشور امیدهایی را به رفع بحران مالی پدید آوره است. البته محتوای قرارداد اعطاء کمک چندان رضایت بخش نبوده است و به همین دلیل تحلیلگران معتقدند بحران هنوز بطور کامل از میان نرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از جهان‌سهم_ امروز قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب به بالای 109 و 94.5 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت اوپک حول 105 دلار در نوسان است. در هفته‌های اخیر رشد عرضه و کند شدن تقاضا عوامل اصلی افول قیمت‌ها بوده‌اند. روز گذشته علی النعیمی وزیر نفت عربستان در حاشیه یک کنفرانس نفتی در کویت، 100 دلار را قیمتی مناسب برای هر بشکه نفت اعلام کرد. عربستان که بزرگترین تولید کننده نفت عضو اوپک است در ماه‌های اخیر از تولید خود کاسته است.

در روزهای اخیر قیمت جهانی نفت کاهش یافته است. سال گذشته رشد قیمت نفت سبب شد بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه اکتشاف و استخراج این ماده خام پروژه‌های عظیم برای دستیابی به منابع جدید انرژی آغاز کنند. در این میان اعضاء اوپک، سازمانی که 40 درصد تقاضای نفت جهان را تامین می‌کند، باید برای دوران کاهش قیمت‌ها آماده باشند.

پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم دهه حاضر همزمان با افزایش عرضه نفت، بر مصرف گاز طبیعی افزوده شود و افزایش بهره‌وری در مصرف از تقاضا برای نفت خام بکاهد.

خارج از آمریکای شمالی تعداد چاه‌های در حال حفر برای دستیابی به نفت و گاز طی ماه‌های ژانویه و فوریه بطور متوسط 1277 حلقه بود که بالاترین میزان از سال 1983 است. البته این رقم بدون در نظر گرفتن چاه‌های در حال حفر در روسیه، ایران، سودان، دریای خزر و چین است.

بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، بین سال‌های 1980 و 1985، تولید نفت خارج خاور میانه 7.1 درصد یا 3.2 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. طی سال‌های اخیر نیز تولید نفت در اکثر مناطق جهان افزایش یافته است. در ماه‌های اخیر اگر تولید نفت در عربستان، کویت و امارات کاهش نیافته بود، قیمت این ماده خام بسیار پایین‌تر از ارقام کنونی بود.

نهادهای تحلیل‌گران معتقدند در میان مدت رشد تقاضا کند و رشد عرضه قابل‌ملاحظه خواهد بود. در نتیجه نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها رشدی بالا داشته باشند. مهمترین ویژگی‌ جدید بازار نفت این است که دیگر مثل گذشته عرضه و تقاضا تغییرات مشخص ندارند. این بدان معناست که تولیدکنندگان بزرگ نفت خام باید برای دوران کاهش قیمت‌ها آماده باشند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

height=242

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  12