سامانه اعتباراسنادی‌ریالی آماده بارگذاری روی زیرساخت سپام

مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی:

سامانه اعتبار اسنادی ریالی در حالی آماده بارگذاری روی زیرساخت سپام است که بنا به گفته مسئولان سپام به اتمام رسیده اما بانک مرکزی برای بهره‌برداری از آن الزامیبه بانک‌ه راوارد نکرده است اما از سوی دیگر بانک‌ها به استفاده از سامانه اعتبار اسنادی ریالی ملزم شده‌اند./ سامانه اعتبار اسنادی ریالی قادر است پیام‌های فارسی را در قالب استاندارد سوئیفت تبادل کند.

  احمد زیبایی مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با اشاره به اینکه سامانه هایی که قادرند در بستر سپام سرویس دهی کنند سامانه اعتبار اسنادی ریالی گفته می شود  افزود این سامانه  یکی از بزرگترین تحولات بانکی در سال 91 بود

وی افزود: «یکی از نمونه های بارز این سامانه ها که روی زیرساخت سپام به خوبی نشسته و جواب داده است سامانه اعتبار اسنادی ریالی است که برای نخستین بار توانستیم پیامهای فارسی را در قالب استاندارد سوئیفت قرار دهیم. »

او با بیان اینکه بانک‌ها از سوی بانک مرکزی ملزم به استفاده از سامانه مذکور  شده‌اند، افزود: « بانک ها به موجب دستور العمل بانک مرکزی و مصوبه شورای پول و اعتبار در آینده نزدیک دیگر نمی توانند به جزو از طریق این سامانه سپام اعتبار اسنادی گشایش کنند. بنابراین بانک ها باید در اولین فرصت نسبت به آماده سازی استقرار این سامانه  اقدام کنند. »

او و با اشاره به مفاد دستور العمل  افزود: «بانک مرکزی دستور العملی را برای بانک ها ارسال کرده است که به موجب آن پیام های فارسی مربوط به اعتبار اسنادی ریالی را در قالب های استاندارد سوئیفت روی بستر سپام پیاده سازی کرده و منتقل می‌کنند.»

احمدی , گفت: « از آنجاییکه این یک سامانه زیرساختی مانند ساتنا و پایا محسوب می شود اکنون در بانک مرکزی راه اندازی شده است و بانک ها می توانند به این سامانه متصل شوند و از طریق آن پیام های خودشان را تبادل کنند. اکنون به بانک ها قالبها و استانداردهای فارسی به همراه توضیحاتش داده شده و هر بانکی که آمادگی داشته باشند می توانند با استفاده از بستر سپام از این سامانه بهره برداری کرده و پیامهای اعتباری و اسنادی اش را تبادل کند. »

مسئول گروه توسعه و امنیت اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی, خاطرنشان ساخت: «به موجب این سامانه هر بانک پیام های اعتباری و اسنادی اش را از جمله گشایش, ابلاغ, اسناد مغایرتی و پذیرش را به صورت فارسی اما مطابق با استاندارد 15022 به مقصد مورد نظرش ارسال کند. »

تا پیش از این اگر بانکی قصد داشت اعتبار اسنادی را گشایش کند باید یک فرم کاغذی را پر کرده و برای بانک مقصد ارسال می کرد تا اعتبار اسنادی مورد نظرش را گشایش کند.

او مهمترین مزیت این سامانه را چنین برشمرد: «مشکلاتی که در سال جاری پیش آمد در خصوص اختلاس بزرگ با استفاده از این سامانه برطرف خواهد شد. »

احمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از بانک ها به آمادگی نسبی رسیده اند افزود: « در حال حاضر نیز بانک هایی مانند توسعه صادرات و پاسارگاد به آمادگی نسبی رسیده اند و اکنون به طور روزانه پیام هایی را دریافت کرده و قالب ها را تست می کنند اما متاسفانه با اینکه سامانه آماده بهره برداری است اما تاکنون هیچ بانکی به مرحله آمادگی نهایی نرسیده است تا از این سامانه به طور کامل بهره برداری کند. »

زیرساخت پیام رسانی مالی (سپام) در حوزه نظام بانکی کشور است که گرچه از زبانسوئیفتاستفادهمیکنداماهیچگونهوابستگیبهموسسهسوئیفتندارد. با استفاده از سامانه سپام می‌توان هر مراوده بانکی را به صورت تمام الکترونیکی در بستری امن و استاندارد انجام داد و در عین حال از زبان استاندارد نیز بهره جست.

با استفاده از سپام نه تنها برای اولین بار در کشور، یک زیرساخت پیام رسانی واحد مالی ملی ایجاد شده است، بلکه امکان اتصال به بانکهای خارجی دوست و نیز واحدهای بانکهای تحریم شده ایرانی در خارج از کشور را می توان به گونه ای برقرار کرد که بدون کاربری امکانات موسسه سوئیفت و نگرانی های مربوط به آن، اما با زبانی مشترک و آشنا، تعاملات مالی با آخرین فناوریهای موجود انجام شود و در هم زمان از ارسال پیامهای مالی داخلی به خارج از کشور نیز پرهیزکرد.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با توجه به همه موارد از چند سال پیش ایجاد زیرساخت پیام رسانی مالی ملی را به منظور کاهش وابستگی بانکها به سوئیفت، پردازش داخلی پیامهای مالی بدون ارسال آن به سوئیفت و نیز ایجاد یک بستر واحد و زیرساختی برای انواع پیام رسانی مالی را به عنوان بخشی از نظام جامع پرداخت و تسویه در دستور خود قرار داده بود و اکنون نیز با پایان گرفتن سال 91 بانک مرکزی مدعی است پروژه سپام به اتمام رسیده است و تمامی بانکها کشور می‌توانند در فاز نخست برای تبادلات مالی بین بانکی خود از آن بهره ببرند. هرچند بانک مرکزی علب‌رغم تمایل شدید که به این مسئله دارد  هنوز الزامی برای استفاده از سپام به بانک‌ها ابلاغ نکرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. آگاه می گوید

    پاسخ:

ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  42