دور نخست مذاکرات ایران و ۱+۵ پایان یافت/پیشنهاد ایران/پیش بینی محتوای مذاکرات

هیات‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 برای صرف ناهار و استراحت میز مذاکره را ترک کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  به قزاقستان، دور نخست مذاکرات ایران و 1+5 صبح روز جمعه ساعت 10:30 دقیقه به وقت آلماتی در هتل ریکسوس آغاز شد.

نمایندگان هیات‌های کشورهای 1+5 بدون تغییر در مذاکرات آلماتی حاضر شدند.

وندی شرمن، نماینده آمریکا، سایمون گس، نماینده انگلیس، ما ژائوشو، نماینده چین، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات هستند.

سعید جلیلی، رییس هیات مذاکره کننده، علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی، مهدی صفری، سفیر ایران در چین، عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه، رسول موحدیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس اعضای تیم مذاکره کننده ایران را تشکیل می‌دهند

پیشنهادهای مشخص و راهگشای ایران در مذاکرات

معاون مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 عصر روز پنجشنبه از پیشنهادهای مشخص و راهگشای ایران در مذاکرات روز جمعه در آلماتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی باقری معاون امنیت بین‌الملل و سیاست خارجی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمع خبرنگاران گفت: ما با پیشنهادهای مشخص و راهگشا وارد گفت‌وگوهای فردا می‌شویم.

مذاکرات ایران و 1+5 صبح روز جمعه در هتل ریکسوس آلماتی آغاز می‌شود. این مذاکرات بر اساس توافق قبلی دو طرف در آلماتی 1 دو روزه خواهد بود.

انعطاف 1+5 در پیشنهاد به ایران از زبان یک مقام آمریکایی

یک مقام آمریکایی پیش از مذاکرات آلماتی در خصوص نتایج این دوره از گفت‌وگوها ابراز خوش‌بینی محتاطانه کرد.

 خبرگزاری هند گزارش داد: در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند برای متقاعد کردن جامعه بین‌المللی توپ در زمین ایران قرار دارد یک مقام عالیرتبه آمریکایی نیز در خصوص مذاکرات آلماتی خوش‌بینی محتاطانه‌ای را ابراز داشت.

گروه موسوم به 1+5 متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان روزهای جمعه و شنبه در آلماتی- قزاقستان با نمایندگان ایران به مذاکره می‌نشینند.

مقام آمریکایی عالی‌رتبه که پیشتر از وی یاد شد گفت: ما امیدواریم که آنچه ایرانی‌ها از آن به عنوان اراده مثبت توصیف کرده‌اند به نتایج ملموسی منتهی شود.

در عین حال براساس گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام عالی رتبه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت که اینکه مذاکرات با ایران چطور پیش برود «بستگی به این دارد که ایران در رابطه با پاسخ اساسی به پیشنهاد ما با چه چیزی بر سر میز بازگردد».

وی گفت: تاکنون خط‌مشی بسیار مثبتی از طرف تهران درباره این گفت‌وگوها وجود داشته است ما امیدواریم که آن گفت‌وگوهای مثبت اکنون با پاسخ‌ها و اقدامات ملموس طرف ایرانی همراه شود.

مقام یاد شده در عین حال اینکه مذاکرات آلماتی دو آخرین فرصت باشد را کم اهمیت دانسته و گفت: امیدوارم به آخرین فرصت نرسیده باشیم. اگر درباره اینکه چه چیزی به دست آورده‌ایم و اینکه به قدر کفایت چیزی را به دست آورده‌ایم و یا خیر اطمینان نداشته باشیم باز خواهیم گشت و با پایتخت‌ها پیش از اینکه در این جا به نتیجه نهایی برسیم مشورت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: پس فکر می‌کنیم برای بررسی آنچه می‌شنویم زمان و فضا داریم امیدواریم آنها پاسخ‌های ملموس، اساسی و خاص ارائه دهند تا ما بتوانیم کار کنیم.

در ماه فوریه مقامات غربی گفته بودند پیشنهاد ارائه شده در‌آن زمان توسط 6 کشور شامل لغو ممنوعیت تجارت طلا و دیگر فلزات قیمتی و نیز رفع تحریم واردات محصولات پتروشیمی توسط ایران را شامل می‌شود و به جزییاتی اشاره نکردند.

مقام آمریکایی یاد شده در این باره گفت: ایران در کنار دیگر کارها باید غنی‌سازی 20 درصدی در فوردو را به حالت تعلیق در آورد و توانایی از سرگیری سریع عملیات‌ها در آنجا را محدود کند.

به نظر می‌رسد این پیشنهاد در مقایسه با درخواست قبلی که خواستار خروج کامل ذخایر اورانیوم با غنای بالا از ایران بود تلطیف شده است.

ایران تاکید کرده است که از حق لاینفک غنی‌سازی اورانیوم برای اهداف صلح‌آ‌میز برخوردار است.

مقام آمریکایی یاد شده در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا تعطیلی مطلق فوردو را خواستار است به جزییاتی اشاره نکرد اما از برخی انعطاف‌ها صحبت کرد.

وی گفت: نمی‌توانم به جزییات درباره فوردو اشاره کنم جز آنکه بگویم هدف ما در برخورد با فوردو همچنان همان هدف است.

وی ادامه داد: راه‌های زیادی برای رسیدن به آن وجود دارد و پیشنهاد ما یک وسیله برای انجام آن کار است اما تمایل به اطمینان یافتن از اینکه فوردو همچنان یک نگرانی نباشد بخش مهمی از آن پیشنهاد است… که ما آن را روی میز قرار داده‌ایم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  4  =