در رعایت حقوق یک بانک

دکتر محمود بهمنی در گفتگو با یکی از رسانه ها اعلام کرده که چندان موافق شعار جدید بانک ملی نبوده اما سوال اساسی این است که آیا وی در جایگاه ریاست کل بانک مرکزی می تواند نقطه نظراتی این چنین را که باعث صدمه به منافع اقتصادی یک بنگاه شود بیان کند؟

اگر چه محمود بهمنی به عنوان یک کارشناس باسابقه حق دارد موضع خود را  درباره راهبرد ها و شعار بنگاه های پولی از جمله بانک ملی بیان و آن را با رسانه ها در میان گذارد. اما به نظر نمی رسد در مقام ریاست نهاد ناظر و متولی انضباط در نظام پولی کشور این حق برای وی همچنان محفوظ بماند که این گونه نظرات خود را رسانه ای کند. چرا که جایگاه حقوقی مذکور جایگاهی است که قاعدتا باید به بهبود وضعیت بنگاه های اقتصادی و بخصوص پولی منجر شود نه آنکه  که باعث تضییع حقوق و تضعیف  بازیگران صنعت بانکداری گردد.در این راستا نکات زیر قابل ذکر است.

1- شاید اگر دکتر بهمنی دو مقاله  و یادداشت که در توضیح شعار این بانک ملی است را خوانده بودند در بیان نقطه نظرات خود کمی تامل می کردند و اگر دلسوز واقعی بانک ملی هستندـکه قطعا هم همین طور است- طی یک نامه غیر رسانه ای نقطه نظرات خود را به مسئولان بانک ملی منعکس می کردند.

2- اصولا مدیران  یک بنگاه اقتصادی تلاش می کنند برای تحقق اهداف و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بنگاه تحت مسئولیت خود بهترین استراتژی ها را اتخاذ کنند در این راستا چنانچه  بیان یک شعار هر اندازه که قدمت داشته باشد بنابه دلایلی  در یک مقطع زمانی خاص (که اکنون در آن مقطع قرار داریم) به ضد تبلیغ تبدیل شده باشد  آیا تغییر شعار دست کم در آن مقطع ضروری نیست؟ طبعا پاسخ مثبت است. اما اینکه چه شعاری انتخاب می شد سوال بعدی است. در این راستا باید بپذیریم که مدیران یک بانک 80 ساله به این نقطه از تشخیص رسیده اند که برای انتخاب یک شعار مطالعات کامل  را انجام داده و کلیه جهات را بسنجند و مقالات منتشره نیزگویای همین نکته است.

3- طبیعی است که در انتخاب یک شعار یا تبلیغ هر اندازه که مطالعه شود این احتمال وجود دارد که مقبول نظر مشتریان و جامعه هدف قرار نگیر د اما این مسئله را نمی توان قبل از گذشت یک دوره امتحان کشف کرد. بنابراین حتی اگر شعار جدید بانک ملی از نظر برخی چندان مناسب نباشد اما به زعم مدیران بانک به عنوان کسانی که باید پاسخ گوی تحقق اهداف بانک باشند این شعار جواب خواهد داد و تا زمانی که بازخوردهای این شعار در بین مردم رصد نشود نمی توان به صورت دقیق اعلام کرد که شعار بانک ملی از چه میزان اثرگذاری بر ذهن مردم برخوردار بوده است. بسیار دیده ایم که یک شعار باوجود زیبایی اولیه اما در ذهن مخاطبان اثر نگذاشت و چه شعارهایی که با وجود مناسب نبودن در نگاه اول در نهایت بر ذهن مردم خوش نشسته و موثر واقع شده است. بنابراین برای شعار جدید بانک ملی دست کم باید یک بازه یک ساله را صبر کنیم تا نتیجه کلی مشخص شود.

4- فرض کنیم بانک ملی برای تحقق اهداف جدید خود نیاز به تبلیغ داشته باشد. سوال این است که در شرایط فعلی بایداز چه زاویه ای وارد شوند تا خاطره برخی اتفاقات اخیر در ذهن چندان تداعی نکند. طبیعی است که هر شعاری که انتخاب می شد و حتی همین شعار <این بانک،ملی است> نیز با ریسک بالا همراه خواهد بود. ولی بانک ملی برای حفظ بازار خود نمی تواند بدون استفاده از ابزار تبلیغات وارد عمل شود.

5- اگر چه شعار جدید بانک ملی ممکن است در ابتدا با انتقاداتی روبرو شود اما دست کم این مزیت را دارد که در شرایط فعلی که نوعی رکود بر بازار تولید حاکم است با انجام تبلیغاتی هر چند محدود تا حدی رایحه امید را در میان تولید کنند گان زنده  کند که بانک ملی هنوز در بازار حضور فعال دارد و وقتی این بانک ملی است را می شنود بر احساس مسئولیتی که این بانک در قبال رونق تولید احساس می کند تا حدی احساس دلگرمی و غرور می کند. به عبارتی مسئولیت اجتماعی بانک ملی در شرایط فعلی ایجاب می کند که تبلیغاتی هر چند محدود را در سطح رسانه های مختلف  داشته باشد.

6- شعارهای بانک ملی البته تا اکنون علاوه بر "هر کجا سخن اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد" چند شعار دیگر هم بوده است از جمله بانک ملی امین مردم ایرانٰ، بانک ملی بزرگترین بانک جهان اسلام، و حالا هم "این بانک ملی است" و احتمالا در سالها و دهه های بعد شعارهای دیگری را نیز از سوی این بانک خواهیم شنید. شعارهایی که بر اساس خواست منافع واهداف همان زمان ضرورتا تغییر خواهند کرد.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

71  −    =  63