مراقب اطلاعات کارت بانکی خود باشید/اگر خودپردازی کارت شما را بدون دلیل بلعید با مسئولین بانک تماس بگیرید

هشدار پلیس فتا به شهروندان

کلاهبرداری با استفاده از دسترسی به شماره کارت و کپی کردن از روی کارت‌های بانکی افراد یکی از انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی به شمار می‌رود که هوشیاری افراد می‌تواند باعث از بین رفتن نقشه‌های افراد سود جو در ارتکاب جرمشان شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  در کنار گسترش روز افزون کاربران اینترنت و همچنین تسهیل شدن امور عادی بشر بواسطه استفاده از اینترنت، همواره مجرمین با سوء استفاده از اعتماد عمومی مردم و با تطبیق خود با ویژگی‌های محیط و ابزار روز، در جهت اقدامات و اهداف مجرمانه حرکت می‌کنند.

در کنار سوء استفاده‌‌‌ها و جرایم سایبری در حوزه اجتماعی و سیاسی، جرایم سایبری در حوزه اقتصادی پیشرفت‌های قابل توجهی به خود دیده است با رونق و گسترش بانک‌داری الکترونیک و پرداخت الکترونیک، کلاهبرداری به شکل‌های مختلف در این حوزه نیز از مواردی است که همگام با این صنعت در حال گسترش است.

کلاهبرداری با استفاده از دسترسی به شماره کارت و کپی کردن از روی کارت‌های بانکی افراد نیز به یک مساله تبدیل شده که در چند سال اخیر بوجود آمده است.

قربانیان در کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی، توسط مجرمان، متوجه نمی‌شوند که چه اتفاقی رخ داده است و بعد از گذشت ماه‌ها و زمانی که با عملیات غیر طبیعی روی حساب بانکی‌شان که توسط خود آنها صورت نگرفته از این امر مطلع می‌شوند.

اگر روزی خودپردازی که به آن رجوع کرده‌اید کارت شما را بدون دلیل و بدون وارد کردن کد اشتباه بلعید در محل باقی بمانید و بلافاصله با مسئولین بانک تماس بگیرید.

همیشه پیش از استفاده از خودپرداز به همه چیز دقت کنید تا احیاناً اگر ابزار کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی نظیر دوربین یا صفحه کلید دروغین یا هر چیز مشکوکی می‌بینید از آن خود پرداز استفاده نکنید.

به‌خاطر داشته باشید که یافتن دوربین‌های جا سازی شده برای کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی آسان نیست چون فقط یک سوراخ بسیار ریز برای فیلمبرداری در بالای صفحه کلید خودپرداز یا در قسمتی که بتوان صفحه کلید را فیلمبرداری کرد دیده می‌شود که همیشه و یا همه نمی‌توانند آن را تشخیص دهند.

اگر کارت شما به راحتی داخل دهانه ورودی کارت خودپرداز نمی‌شود اصرار نداشته باشید که به هر ترتیب این کار را انجام دهید و بهتر است به مسئولین بانک این امر را اطلاع داده و به خود پرداز دیگری مراجعه کنید.

احتمال دارد که دهانه خودپرداز با یک تقلبی شبیه اصلی برای ثبت اطلاعات کارت جایگزین شده باشد که گاهی به دلیل کمبود وقت کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی یا جلب توجه عده‌ای و یا تازه کار بودن نتوانسته آنرا درست جایگزین کند.

هر گاه به چیزی مشکوک شدید و غیر طبیعی بود علاوه بر مسئولین بانک و پلیس فتا افرادی را که در پشت سر شما به انتظار نوبت خود ایستاده‌اند را نیز از احتمال کپی کردن غیرقانونی داده‌های کارت بانکی مطلع کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

95  −    =  93