تفاوت قیمت خودرو وارداتی از نمایندگی تا بازار

چند سال پیش بود که تفاوت قیمت خودروهای داخلی از کارخانه تا نمایندگی خبرساز شد. این تفاوت قیمت سود فراوانی را روانه جیب دلالان و سودجویان کرده بود. البته لازم به ذکر است که این تفاوت‌ها همچنان ادامه دار است و هیچ اقدام و قانونی نتوانست این راه کسب سود را از دلالان بگیرد.

 به گزارش ایسنا به نقل از افکارنیوز، در حالی این تفاوت قیمت تنها در بازار خودروهای داخلی مشاهده شده بود که ظاهرا این روند به بازار خودروهای وارداتی نیز کشیده شده است. از آنجایی که بازار خودروهای وارداتی در ایران به واسطه قوانین یک بازار لوکس محسوب می‌شود، تفاوت قیمت این خودروهای خارجی از نمایندگی تا بازار نیز بسیار لوکس و خیرکننده است! کافی است سری به وبسایت‌های به روزکننده قیمت خودرو در این زمینه بزنید تا متوجه این نکته شوید.

لوکس‌ها در سال گذشته بسیار خبرساز شده بودند. یکی از نمایندگی‌های یکی از خودروهای وارداتی علت این تفاوت قیمت را ارائه گارانتی می‌داند. دیگر نمایندگی ذکر می‌کند که فروش ندارد. نمایندگی دیگری نیز به ذکر اینکه فروش خودروهای… تنها به صورت پیش فروش با تحویل 4ماه آینده است. با این اوضاع می‌توان حدس زد که گرانی قیمت خودرو‌ها در ایران، به زودی به بازار وارداتی‌ها نیز سرایت خواهد؛ خودروهایی که در طول یکسال افزایش بیش از 100درصدی را تجربه کرده‌اند.

هیوندای

در بازار این خودوروی وارداتی تفاوت قیمت‌ها متفاوت است. به طور مثال، هیوندای I20 از نمایندگی تا بازار آزاد تنها 2 میلیون تومان قیمت دارد. در مقابل، تفاوت قیمت همتای این خودرو یعنی هیوندا I30 از کارخانه تا بازار آزاد گاهی به 40میلیون تومان نیز رسیده است. نمایندگی هیوندای سوناتا 2013 را نیز درحالی با قیمت 130میلیون تومان در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد که قیمت این خودرو برای متقاضیانش در بازار آزاد به 140میلیون تومان می‌رسد.

در گروه این خودروی کره‌ای، آزرا گرنجور 2013 و جنسیس 2013 رکورددار بیشترین اختلاف قیمت از نمایندگی تا بازار آزاد هستند. آزرا گرنجور فول با رادار، در حالی در بازار به قیمت 186میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت این خودرو توسط نمایندگی 156میلیون تومان تعیین شده است. در واقع این خودرو 30میلیون تومان از نمایندگی تا بازار افزایش قیمت دارد. اما جنسیس در بین هیوندا‌ها با تفاوت قیمت 40میلیون تومانی یکی از رکورد داران است. قیمت نمایندگی جنسیس 199میلیون تومان تعیین شده است در حالی که هر دستگاه جنسیس با 240میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

از سوی دیگر اختلاف قیمت یکی دیگر از خودروهای این برند کره‌ای، به 87میلیون تومان نیز رسیده است. رکورددار تفاوت قیمت هیوندای مربوط به هیوندای سنتنیال است؛ چرا که تفاوت قیمت این خودرو از نمایندگی تا بازار ظاهرا 120میلیون تومان است.

تویوتا

در بازار این خودرو نیز تفاوت قیمت‌ها به وضوح حس می‌شود. به طور مثال تویوتا اف جی کروز، از نمایندگی تا بازار آزاد دارای تفاوت قیمت 45میلیون تومانی است. این تفاوت قیمت‌ها برای تویوتا پرادو و فورچونر به ترتیب، 50 و 62میلیون تومان است. اما رکورد دار تفاوت قیمت تویوتا لندکروز سپربلند است که از نمایندگی تا بازار آزاد تفاوت قیمتی‌اش به 72میلیون تومان می‌رسد.

کیاموتورز

کیا یکی دیگر از خودروهایی است که بیشترین سهم را در بین خودروهای وارداتی دارد. تفاوت قیمت از نمایندگی تا بازار آزاد این خودرو نیز در بازار خیره کننده است. به طور مثال تفاوت قیمت کیا سورنتو از نمایندگی تا بازار آزاد به 80 میلیون تومان نیز می‌رسد. این تفاوت قیمت برای کیا اسپورتیج در حدود 63 میلیون تومان است.

مرسدس بنز

تا اینجای کار از خودروهایی صحبت کردیم که تنها برای مردم ایران لوکس هستند و در بقیه جهان از خودروهای متوسط محسوب می‌شوند اما مرسدس بنز همواره از دیرباز به لوکس بودن مشهور بوده است؛ خودرویی که چندی است به علت تحریم‌ها و سختی مبادلات بین المللی کمتر شاهد فعالیت نمایندگی‌اش هستیم.

مرسدس بنز نیز مانند خودروهای دیگر گفته می‌شود از نمایندگی تا بازار تفاوت قیمت دارد. تفاوت قیمت‌های انواع مدل‌های مرسدس بنز از نمایندگی تا بازار واقعا خیره کننده است. به طور مثال S 500 Long 100میلیون تفاوت قیمتی را شامل می‌شود. CLS 500نیز از نمایندگی تا بازار 90میلیون تومان بر قیمتش افزوده می‌شود. تفاوت قیمت نمایندگی تا بازار E350 کوپه نیز در حدود 75میلیون تومان ذکر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  −  92  =