مرگ سالانه ۵ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا در کشور

رئیس سازمان محیط زیست در حالی از کاهش 30 درصدی شاخص های آلودگی هوا نسبت به سال گذشته خبر می دهد که مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران معتقد است کاهش آلودگی هوا ربطی به طرح جامع کاهش آلودگی هوا ندارد چرا که هیچیک از بند های این طرح اجرا نشده و تنها لطف پروردگار و شرایط جوی عامل این کاهش آلودگی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر، هفته گذشته رئیس سازمان محیط زیست از کاهش 30 در صدی شاخص های آلایندگی هوا نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: با اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا ‌توسط سازمان حفاظت محیط زیست 30 در صد خودروهای کشور با استاندارد یورو 4 عرضه می شوند.به گفته محمدجواد محمدی زاده با تعامل وزارت صنعت همچنین خودروهای وارداتی زیر استاندارد یورو 5 وارد کشور نمی شود.به اعتقاد او اجرای بندهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا عامل کم شدن 30 درصدی شاخص های آلایندگی نسبت به سال گذشته  است.
 
کاهش آلاینده ها بر اثر شرایط جوی و نه طرح های اجرای نشده دولت

 اما مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ضمن تأیید کاهش شاخص های آلودگی هوا به ویژه در پایتخت نسبت به سال های گذشته می گوید: البته این کاهش نه به دلیل اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هواست که به خاطر لطف پروردگار و شرایط جوی بوده است زیرا از سال 1384 تا امروز می توان گفت که هیچیک از بندهای اصلی این طرح که ارتقا استاندارد خودرو و سوخت بوده هنوز عملیاتی نشده است.
 
به گفته او، مسئله دیگر این است که چنانچه غلظت ها با استاندارد ملی کشور که مصوب دولت است سنجیده شود مشاهده می شود وضعیت بسیاری از آلاینده ها در حال حاضر نیز از حد مجاز بسیار فراتر است اما با وجود پیگیریهای وزارت بهداشت و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  همچنان سازمان محیط زیست اجازه استفاده از این استاندارد ها را در ارائه آمارها نمی دهد.
 
بر اساس استانداردهای سالانه مشکل تنها ذرات معلق نیست

 رشیدی به تفاوت استاندارد روزانه و سالانه اشاره می کند: حد مجاز برای آلاینده ها در استانداردهای سالانه بسیار پایین تر از استانداردهای روزانه است به عنوان مثال اگر حد مجاز برای منواکسید کربن بر اساس استاندارد روزانه 100 میکرو گرم بر متر مکعب باشد این حد برای استاندارد سالانه 50 میکرو گرم بر متر مکعب در نظر گرفته می شود بنابراین ملاحظه می شود که بر اساس استاندارد های سالانه  وضعیت هوای شهری مانند تهران به جز ذرات معلق در سایر گازها مانند منواکسید کربن نیز در بسیاری روزها در شرایط ناسالم قرار می گیرد.
 
به اعتقاد او، اگرچه سنجیدن آلاینده ها بر اساس استاندارد های روزانه لازم است اما کافی نیست چراکه ساکنان شهرهای آلوده که تنها یک روز از این هوا استفاده نمی کنند بلکه در طول سال و برای یک عمر در این شرایط آب و هوایی زندگی می کنند بنابراین در نظر گرفتن استاندارد های سالانه مهم است و بر اساس آن قطعاً روزهای زیادی از سال در کلان شهرها در شرایط ناسالم و حتی بسیار ناسالم قرار می گیرد.
 
برخی مسئولان شهرداری تهران از پیشرفت برنامه‌های زیست محیطی ناراحت هستند

از سوی مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران، گفته است: افرادی در شهرداری تهران که خود مسئول حفاظت و اجرای برنامه‌های زیست محیطی هستند، متأسفانه از پیشرفت برنامه‌های زیست محیطی که توسط دولت در کلانشهری مانند تهران اجرا می‌شود، ناراحت هستند.
 
مدیر مرکز پایش آلودگی هوای تهران در واکنش به اظهاراتی که او آنها را مغرضانه، غیر فنی و شبهه‌داراز سوی برخی افراد در شهرداری تهران پیرامون نحوه و ماهیت اطلاع رسانی وضعیت کیفی هوا می داند می گوید: افرادی در شهرداری تهران که خود مسئول حفاظت و اجرای برنامه‌های زیست محیطی هستند، متأسفانه از پیشرفت اجرای برنامه‌های زیست محیطی که توسط دولت در کلانشهری مانند تهران اجرا می‌شود ناراحتند بطوریکه هر از چند گاهی شاهدیم با ادبیات کاملاً مغرضانه ناراحتی خود را ابراز کرده و با ژست‌های ژورنالیستی مطالبی را عنوان می‌کنند که بر خلاف ادعایشان کاملاً بی اساس و دقیقاً به قصد فرافکنی است.
 
محمد رستگاری افزود: نکته جالب این است که این آقایان سعی دارند برچسب علمی تخصصی به گفته‌های بی اساس خود بزنند؛ اما عملکرد دستگاه‌های دولتی مانند سازمان حفاظت محیط زیست آنقدر شفاف است که اینگونه شبهه افکنی‌ها محلی از اعراب ندارد.
 
به گفته او، وقتی تمام خودروهای وارداتی از سال 91 از سطح استاندارد یورو 4 و یورو 5 برخوردارند و حداقل 30 درصد سوخت تولید داخل به سطح استاندارد کیفی یورو 4 رسیده و در شبکه توزیع می شود و یا بیش از 90 درصد از کارخانه های دارای پتانسیل آلودگی هوا در اطراف تهران در طی سالهای اخیر رفع آلودگی کرده و به فیلتر و سامانه پایش لحظه ای مجهز شده‌اند، بی تردید اینگونه صحبت کردن از سوی برخی آقایان در مجموعه شهرداری صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد. زیرا وقتی هرروز شاهد نابودی فضای سبز و تغییر کاربری اراضی در شمال غرب تهران هستیم و هنگامی که برابر تحقیقات پژوهشکده محیط زیست وزارت بهداشت بیش از 76  درصد از گرد و غبار موجود در هوای هوای تهران منشاً معدنی داشته و قطعا نقش فعالیت‌های عمرانی شهری در این خصوص غیر قابل انکار نیست لازم است شهرداری تهران نسبت به انجام تکالیف بر زمین مانده خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل کنند.
 
بار دیگر شاهد هجوم ریزگردها به استان خوزستان و بی‌توجهی مسوولان هستیم

 در این میان نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است: در ماه‌های اخیر بار دیگر شاهد هجوم ریزگردها به شهرهای مرزی و بزرگ استان خوزستان هستیم و بی‌توجهی مسوولان نیز به این موضوع همچنان ادامه دارد.
 
شکرخدا موسوی طی تذکر خود در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: من از مسوولین سوال می‌کنم آیا اگر در تهران هم شاهد بارش آلاینده‌ها و ریزگردها بر سر مردم بودیم همینگونه عمل می‌شد و به سادگی از آن عبور می‌کردیم؟ وی در تذکر خود خطاب به وزیر بهداشت و رییس سازمان محیط‌ زیست و منابع طبیعی گفت: لازم است این مسوولین در مجلس حضور یافته و اقدامات عملی خود برای برخورد با موضوع را تشریح کنند اما بنده عرض می‌کنم تاکنون هیچ اقدام عملی صورت نگرفته است.
 
سالانه 5 هزار نفر در کلان‌شهرها جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند

نائب رئیس دوم فراکسیون محیط زیست مجلس نیز با بیان اینکه سالانه حدود 5هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند، گفت: باید تلاش کنیم که طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوا هرچه سریعتر به صحن علنی مجلس راه یابد.
 
مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به اینکه سال گذشته طرح دوفوریتی برای کاهش آلودگی هوا در مجلس شورای اسلامی ارائه شد که متأسفانه فوریت آن حذف شد افزود: با توجه به اهمیت موضوع کاهش آلودگی هوا،  امسال ضمن بررسی این طرح ، بررسی کاهش مدت اعتبار معاینه فنی وسایل نقلیه از 5 سال به 2 سال نیز ضرورت می‌یابد. به گفته او، از آنجایی که سالیانه حدود 5 هزار نفر در کلان‌شهرهای کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، امید می‌رود تحقق این موضوع برای نمایندگان کمیسیون مربوطه حائز اهیمت باشد و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان طرح دوفوریتی مطرح و تصویب شود.
 
مرگ 3.3 میلیون نفر سالنه در جهان بر اثر آلودگی هوا

در این میان سازمان بهداشت جهانی به تازگی در گزارشی هشدار داده است  که خطر آلودگی هوا برای سلامتی انسان ها بسیار بیشتر از آن چیزی است که در گذشته تصور می شد و بر اساس برآوردهایی که این سازمان داشته، سالانه 3.3 میلیون مرگ بر اثر آلودگی هوا ثبت می شود.
 
حالا باید منتظر ماند و دید آیا اگر در ماههای آینده شرایط جوی ساز مخالف با روند کاهش آلاینده های جوی بزند آیا ضرورت اجرای بند های برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سوی دستگاههی مختلف مانند وزارت صنایع و خودرو سازان ، وزارت نفت و شهرداری احساس می شود؟ آیا نمایندگان مجلس که معمولاً در شرایط سکون هوا و یا هجوم ریزگردها نسبت به مقوله آلودگی هوا حساس می شوند دوفوریت این طرح را تصویب می کنند؟

آیا سازمان محیط زیست راضی می شود تن به استاندارهای به روز و سختگیرانه تر دهد یا مسئولان دستگاههای مختلف به روند انداختن تقصیرات بر دوش یکدیگر ادامه می دهند و آلودگی هوا همچنان جان هزاران نفر را تهدید می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5