بررسی سیستم‌های بانکداری و پرداخت الکترونیک در برزیل

بانک مرکزی برزیل مسوولیت ارتقای اعتبار، عملکرد مطلوب و بهینه‌سازی سیستم پرداخت این کشور را برعهده دارد. این بانک همچنین مسوول تایید صلاحیت و نظارت بر سیستم‌های تسویه و کلیرینگ از جمله تسویه اوراق بهادار و ارز است. به‌علاوه بانک مرکزی این کشور ملزم به تعیین اولویت و اهمیت سیستم‌های تسویه و کلیرینگ از نظر سیستمی است.

data-src=https://ebinews.com/img/files/641485575404298426.jpg

 

ابزارهای پرداخت مورد استفاده موسسات غیربانکی

پرداخت‌های نقدی: پرداخت‌های نقدی در خریدهای روزانه و تراکنش‌های مبلغ خرد رایج است.

پرداخت‌های غیرنقدی: پرداخت‌های غیرنقدی اغلب به‌صورت انتقال اعتبار، کارت‌های پرداخت، چک و برداشت مستقیم انجام می‌شود.

کارت شرکتی: این کارت‌ها اغلب توسط یک شرکت/فروشنده یا گروهی از شرکت‌ها به‌منظور استفاده اختصاصی در فروشگاه‌های طرف قرارداد صادر می‌شود.

برداشت مستقیم: برداشت مستقیم عموما برای پرداخت‌های منظم و دایمی مثل قبض خدمات شهری (آب، برق، گاز، تلفن و …) استفاده می‌شود.

واسطه‌های مالی فراهم‌کننده خدمات پرداخت

موسساتی که خدمات پرداخت فراهم می‌کنند عبارتند از بانک‌های جهانی، بانک‌های تجاری، بانک‌های پس‌انداز، بانک‌های همکار و اتحادیه‌های اعتباری که همگی دارای مجوز و تحت نظارت بانک مرکزی برزیل هستند.

علاوه بر بانک‌های مذکور، موسسات دیگری تحت عنوان correspondents bancarios (حدود 120 هزار موسسه ثبت شده تا پایان سال 2009)، نقش مهمی در ارایه خدمات پرداخت ایفا می‌کنند. این موسسات، نهادهای غیرمالی هستند که به‌عنوان نماینده بانک‌ها، خدمات بانکی و پرداخت را بدون نیاز به ارتباط مستقیم با شبکه بانکی برزیل ارایه می‌کنند. اداره پست برزیل نیز یکی از مهمترین شبه بانک‌های فعال در این کشور است که در بسیاری از شهرهای فاقد شعب بانکی، چنین خدماتی برای مشتریان فراهم می‌سازد.

شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت کارتی نیز نقش مهمی در سیستم ملی پرداخت دارند. مهمترین برندهای بین‌المللی فعال در برزیل عبارتند از Visa, MasterCard  و .American Express در میان برندهای داخلی نیز Hipercard و Cheque Eletronico مهمترین برندها هستند. Visa  و MasterCard  هم کارت‌های اعتباری و هم نقدی ارایه می‌کنند. American Express و Hipercard صرفا به صدور و پشتیبانی کارت‌های اعتباری می‌پردازند. در نتیجه Cheque Electronico صدور، ارایه خدمات و پشتیبانی کارت‌های نقدی را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهد. در زمینه پذیرندگی (acquiring)  کارت‌های پرداخت نیز مهمترین شرکت‌ها عبارتند از «شرکت برزیلی ابزارهای پرداخت (Cielo)» و Redcard S.A که تحت کنترل بانک‌های برزیل قرار دارند. این دو شرکت، اداره بزرگترین شبکه POS در برزیل را در اختیار دارند که شامل 90 درصد سهم بازار تراکنش‌های پرداخت کارتی است.

سیستم کارت‌های نقدی Cheque Eletronico و شبکه مشترک خودپردازها به‌نام Banco24Horas تحت مدیریت شرکت دیگری به‌نام Banking (Technology S.A.) TECBAN قرار دارند که متعلق به کنسرسیومی از بانک‌های برزیل است. همچنین Telefonica S.A یکی از اپراتورهای تلفن در برزیل است که گسترده‌ترین خدمات پرداخت موبایلی در این کشور را با نام Oi Paggo ارایه می‌کند.

پیاده‌سازی امکانات جدید برای کنترل وثیقه ارسال شده توسط شرکای بانک‌های طرح پرداخت کارت، مشارکت ممکن در چاچوب پرداخت‌های بین‌المللی(IPF4)، توسعه محدوده پروژه DDA5 برای قبض‌های آب و برق و…، کلیرینگ و تسویه پرداخت‌های موبایلی و تهیه خدمات تسویه برای Visa و سایر طرح‌های پرداخت کارت از جمله طرح‌های در دست اجرا در برزیل هستند. (امور روابط عمومی و تبلیغات)


لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  36