طلب ۴ میلیارد دلاری ایران از مشتریان نفتی

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران مطالبات ایران از شرکت های خارجی بابت فروش نفت را چهار میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این مطالبات به صورت تهاتر کالا و دارو دریافت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، احمد قلعه بانی در مورد حجم تولید نفت با اشاره به این که در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از تولید واقعی است، گفت: در حال حاضر می‌توانیم روزانه چهار میلیون بشکه نفت تولید کنیم، اما به خاطر محدودیت هایی تولید کمتری انجام می شود.

وی افزود: در صورتی که سرمایه گذاری های پیش بینی شده محقق شود، به برنامه تولیدی برنامه پنجم توسعه دست می یابیم و به نسبت حجم سرمایه گذاری، ظرفیت‌سازی انجام می شود.

واگذاری بخشی از فاز 11 به پترو ایران

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از انعقاد قراردادی با شرکت پترو ایران برای توسعه بخشی از فاز 11 پارس جنوبی خبر داد و گفت: به زودی یکی از جکت های این فاز نصب و عملیات حفاری از خردادماه امسال آغاز می شود.

به گفته وی، واگذاری سکوهای بعدی نیز کمتر از یک ماه دیگر تعیین تکلیف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که در حال حاضر 144 دکل حفاری در کشور فعالیت می‌کنند گفت: 115 دکل در بخش خشکی و 29 دکل نیز در بخش دریایی مشغول حفاری هستند.

او افزود: خرید یا اجاره دکل ها توسط شرکت نفت و شرکت های تابعه آن انجام نمی شود، بلکه خود پیمانکاران دکل مورد نیاز خود را تامین می کنند؛ چرا که شرکت ملی نفت و شرکت های تابعه برای خرید دکل و یا سفارش آن، منع قانونی دارند.

به گفته قلعه بانی، در سال گذشته در بخش اکتشاف رکورد خوبی به ثبت رسید و در جمع یک میلیارد و 898 میلیون بشکه نفت در جا کشف شد.

سرمایه گذاری 22 میلیارد دلاری در سال 91

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، تصریح کرد: در بخش توسعه، رکورد سرمایه گذاری بیش از 22 میلیارد دلار در بخش بالادستی جذب شد که بیش از 50 درصد از آن متعلق به میادین مشترک و 30 درصد نیز شامل نگهداشت شد.

وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه، گفت: در صورتی که تا پایان برنامه پنجم توسعه 180 میلیارد دلار در بخش بالادستی سرمایه گذاری کنیم، تولید نفت تا پایان برنامه به 5.1 میلیون بشکه و تولید گاز به یک میلیارد و 472 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، در سال جاری شش میلیارد دلار از منابع داخلی نفت، در سرمایه گذاری هزینه خواهد شد.

اختصاص 70 درصد بودجه به میادین مشترک

قطعه بانی اضافه کرد: در سال جاری نیز بیش از 70 درصد بودجه پیش بینی شده را در میادین مشترک هزینه خواهیم کرد و امیدواریم در میدان گازی پارس جنوبی فاز های 12، 15 و 16 و همچنین 17 و 18 به بهره برداری برسد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال جاری، بخش هایی از فازهای 13، 19، 22 تا 24 نیز وارد مدار شود.

وی با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، افزود: در طول برگزاری این نمایشگاه، 17 قرارداد و تفاهم نامه در بخش های مربوط به ازدیاد برداشت منعقد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1