نگرانی‌های امنیتی مانع رشد بانکداری با تلفن همراه

گزارش بانک فدرال رزرو نشان می‌دهد:

درحالی که کاربران به آرامی به استفاده از راهکارهای بانکداری با تلفن همراه روی آورده‌اند، گزارش‌ها از عدم اطمینان کاربران به این اپلیکیشن‌ها حکایت می‌کند و درصورت عدم توجه به این نگرانی، پیش‌بینی می‌شود که این فناوری جوان کاربران خود را از دست خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر یک گزارش جدید از سوی هیات‌مدیره بانک فدرال رزرو نشان می‌دهد که 28 درصد از کاربران تلفن همراه طی 12 ماه گذشته از دستگاه‌های خود برای بانکداری با تلفن همراه استفاده کرده‌اند که این میزان نسبت به سال گذشته افزایش 7 درصدی داشته است.

بانکداری با تلفن همراه سامانه‌ای است که کاربر از طریق تلفن همراه می‌تواند عملیات بانکی خود را انجام دهد. در این سامانه با نصب یک نرم‌افزار روی گوشی تلفن همراه بدون مراجعه به بانک و در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توان عملیاتی از قبیل دریافت موجودی حساب، انتقال وجه و پرداخت قبوض را انجام داد. به طور طبیعی نرخ استفاده از سامانه‌های همراه بانک میان کاربران تلفن‌های هوشمند بیشتر از کاربران تلفن‌های غیرهوشمند است.

48 درصد از تمام کاربران تلفن‌های هوشمند دست کم یک بار از خدمات بانکداری همراه روی تلفن‌های همراه خود استفاده کرده‌اند. این درحالی است که همین آمار در یک سال گذشته 42 درصد بوده است.

اکثریت 87 درصدی مشتریان فعال تلفن همراه از دستگاه‌های خود برای انجام کارهای ساده‌ای چون بررسی گردش حساب وتراکنش حساب خود استفاده کرده‌اند. این درحالی است که 21 درصد از افرادی که از خدمات همراه بانک استفاده می‌کنند، از تلفن خود برای واریز پول به حساب در 12 ماه گذشته استفاده کرده اند، تعداد این افراد در مقایسه با سال گذشته دو برابر شده است.

درحالی که مشتریان به تدریج رو به راهکارهای بانکداری با تلفن همراه می‌کنند، عدم اطمینان به امنیت این وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن‌های همراه یک نگرانی بزرگ است.

اطمینان مشتریان به امنیت بانکداری همراه از 38 درصد در سال 2012 به 34 درصد رسیده است که این کاهش اطمینان در بخش اپلیکیشن‌های موبایل هم قابل بررسی است. چرا که اعتماد کاربران به این اپلیکیشن‌ها از 42 درصد به 38 درصد رسیده است.

در این میان 36 درصد از کاربران اظهار داشتند که به امنیت کلی سامانه‌های بانکداری همراه اطمینان ندارند؛ این درحالی است که در سال گذشته این بی‌اعتمادی 30 درصد از کاربران را شامل می‌شد.

کارشناسان اعتقاد دارند که این امر می‌تواند اشاره به فقدان آموزش و اطلاعات کافی درباره امنیت موبایل داشته باشد که بازاریابان این عرصه باید به آن اشاره کرده و برآن غلبه کنند.

درحالی که اکثریت کاربران تلفن‌های همراه این فناوری را در حفظ اطلاعات شخصی قابل اطمینان می‌دانند، نیمی از کاربرانی که از تلفن‌های همراه برای انجام کارهای بانکداری استفاده نمی‌کنند تصدیق کرده‌اند که نمی‌دانند این دستگاه‌ها به اندازه کافی امن است و ایمنی آنها در چه حدی است.

تردید این کاربران می‌تواند مانعی برای کاربران در رابطه با استفاده کامل از این خدمات باشد و اگر آموزش کافی در این رابطه صورت نگیرد نرخ استفاده از همراه بانک به تدریج کاهش می‌یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  1  =