تحریم‌ها در بلندمدت به‌نفع ایران هستند

یکی از بازوهای تحقیقاتی کنگره آمریکا در گزارشی اذعان کرده که تحریم‌ها در بلندمدت می‌توانند به نفع ایران بوده و وابستگی ایران به نفت را کاهش دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست، یک بازوی تحقیقاتی غیرحزبی کنگره آمریکا اخیرا گزارشی را منتشر کرده و در آن اثربخشی تحریم‌های آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران را زیر سوال برده است.

بنابراین گزارش، نتایج تحقیقات مزبور نشان می‌دهند که نه‌تنها تحریم‌های آمریکا نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند بلکه نتوانسته‌اند جلوی کمک ایران به سوریه را نیز گرفته و نتوانسته‌اند وضعیت مخالفان داخلی نظام سیاسی ایران را بهبود بخشند.

این گزارش البته در خصوص آثاری که تحریم‌ها توانسته‌اند بر اقتصاد ایران بگذارند هم مدعی شده است که تحریم‌ها توانسته‌اند صادرات نفت ایران را به نصف رسانده و تولید ناخالص ملی و ارزش پول ملی ایران را کاهش دهند و همچنین بودجه اجرایی کشور را نیز دچار مشکل کنند. اما در ایران اعتراضاتی به این وضعیت شکل نگرفته است و همین امر به ایران کمک کرده است تا روند برنامه هسته‌ای خود را ادامه دهد.

این گزارش همچنین تصریح کرده است که آثار منفی تحریم‌ها در حال فروکش کردن است چرا که ایران از نظر اقتصادی در حال تطبیق دادن خود با شرایط است و اتفاقا از آثار منفی انسانی تحریم‌ها، می‌تواند برای تبلیغ علیه غرب استفاده کند.

گزارش مزبور همچنین افزوده است که تجار ایرانی با استفاده از مکانیزم‌های غیررسمی بانکی در حال دور زدن تحریم‌ها هستند و با توجه به کاهش ارزش پول ملی ایران سود سرشاری برده و صادرات غیرنفتی ایران را افزایش داده‌اند، از جمله صادرات کالاهای کشاورزی، صنعتی و معدنی.

حتی برخی می‌گویند که ایران در بلندمدت از تحریم‌ها سود می‌برد چرا که این تحریم‌ها ایران را مجبور می‌کنند که به اقتصاد خود تنوع بخشیده و وابستگی اقتصادی خود به نفت را کاهش دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4