پایان رازآلود ائتلاف ۳+۲ /موضع باهنر

دبیر ستاد باهنر نیز تصریح کرد که چنین اتفاقی خارج از فرایندهای دموکراتیک و توافقات از پیش تعیین شده و بی اعتنایی به نظرسنجی ها است ؛ در اغلب نظرسنجی‌ها حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در رده چهارم یا پنجم قرار دارد و این واقعیت چیزی نیست که از دید کاندیداهای ائتلاف اکثریت اصولگرایان پنهان بماند.

به گزارش عصر ایران آنچه روز گذشته در ائتلاف اکثریت اصولگرایان رخ داد ، تنها یک اتفاق ساده سیاسی نبود بلکه می توان واقعه را یک "نشانه مهم" دانست که کمک شایانی به تحلیل ها و پیش بینی های انتخاباتی می کند.

ائتلاف "3+2" – که اکنون از هم فروپاشیده – متشکل از متکی ، باهنر ، آل اسحاق بود که بعدها به پیوستن دو عضو روحانی – پورمحمدی و ابوترابی – به آن ، به "ائتلاف اکثریت" معروف شد،با این پیش فرض شکل گرفته بود که چهره های اصولگرا ، در کنار یکدیگر ، به رقابت انتخاباتی بپردازند و نهایتاً «هرکدام از آنها که بیشترین رأی را در نظرسنجی ها داشته باشد» ، به عنوان «خروجی ائتلاف» ، کاندیدای نهایی باشد و بقیه به نفع او کنار بروند و کمکش کنند.

قرار بود در 15 اردیبشهت ، خروجی ائتلاف بر مبنای نظرسنجی ها مشخص شود ولی هر چه زمان موعود نزدیک تر می شود ، برخی موضعگیری های، حکایت از آن داشت که موضوع مراجعه به نظرسنجی ها ، از سوی برخی اعضا کمرنگ می شود.
15 اردیبهشت نیز رسید و یکی دو روز از آن گذشت و سرانجام این 5 کاندیدا ، برای جمع بندی و اعلام کاندیدای نهایی ، دور هم جمع شدند و پاکت های نظرسنجی ها در میان جمع گشوده شد.
نتیجه نظرسنجی های مختلف که توسط مراجع مختلف انجام شده بود ، حکایت از آن داشت که در مجموع ، متکی و باهنر ، رتبه های اول و دوم رادارند.

در چنان وضعی ، قاعدتاً دو حالت متصور بود: معرفی متکی به عنوان کسی که بیشترین رأی را در نظرسنجی ها دارد یا رفتن متکی و باهنر به نیمه نهایی برای گزینش مجدد بعد از وزن کشی های بعدی.

با این حال چنین اتفاقی نیفتاد و در حالی که خبر پیشتازی متکی و باهنر در میان اعضای ائتلاف ، رسانه ای شده و اعلام شده بود که کاندیدای نهایی از بین این دو انتخاب می شوند، ناگهان حجه الاسلام موسی پور ، دبیر ائتلاف خبر داد که حجه الاسلام ابوترابی فرد ، به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شده است!

در واکنش به این ماجرا ، منوچهر متکی ، با اعلام این که سازوکار توافق شده در "مراجعه به آرای مردم در نظرسنجی ها"، نقض شده ، اعلام کرد که این موضوع را نمی پذیرد.

دبیر ستاد باهنر نیز تصریح کرد که  چنین اتفاقی خارج از فرایندهای دموکراتیک و توافقات از پیش تعیین شده و بی اعتنایی به نظرسنجی ها است ؛ در اغلب نظرسنجی‌ها حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در رده چهارم یا پنجم قرار دارد و این واقعیت چیزی نیست که از دید کاندیداهای ائتلاف اکثریت اصولگرایان پنهان بماند.

مصطفی پورمحمدی نیز با اعلام این که انتخاب ابوترابی را می پذیرد اذعان داشت: در انتخاب ایشان ملاک نظرسنجی ها نبود.

این که در «پشت درهای بسته» دقیقاً چه گذشته که ناگهان نفر آخر اکثر نظرسنجی ها ، به عنوان گزینه ائتلاف اکثریت معرفی شد ، موضوعی است که هنوز اطلاع دقیقی از آن در دست نیست ولی واکنش های اعضا به آن نشان دهنده یک روند نامتعارف در این انتخاب بوده است.

ابوترابی فرد ، جزو آخرین افرادی از اصولگرایان بود که کاندیدا شد و به ائتلاف اکثریت پیوست و تکاپوی چندانی هم در این خصوص از خود نشان نداد و در نظرسنجی ها هم وضعیت مطلوبی نداشت ولی «ناگهان» اعلام شد که این روحانی 60 ساله ، کاندیدای جبهه پیروان خط امام و رهبری است!
فارغ از این که باهنر و متکی که در نظرسنجی ها ، بین اعضای ائتلاف پنجگانه در صدر هستند چه اقدامی خواهند کرد،ماجرای حاضر ، حاوی نشانه هایی است که تحلیلگران انتخابات در خصوص چینش نیروها در رقابت 24 خرداد 92 بدانها توجه ویژه ای خواهند کرد.

 فعلاً به همین مختصر بسنده می کنیم.

باهنر: به نتیجه ائتلاف پایبندم

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان گفت: از همه تشکل‌ها و یا نهادهایی که قصد حمایت از من برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را دارند، عذرخواهی می‌کنم، زیرا به نتیجه نهایی ائتلاف پایبندم.

به گزارش تسنیم محمدرضا باهنر عضو ائتلاف پنج‌‌گانه اصولگرایان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تشکیل کمپین برای حمایت از وی در انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: من به نتایج خروجی ائتلاف پنج‌گانه پایبند هستم و قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را حتی با حمایت دوستان ندارم.

وی ادامه داد: ممکن است کمپین‌ها و یا تشکل‌هایی در حمایت از بنده تشکیل شده باشد، اما همانطور که قبلا نیز گفته‌ام، من قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را ندارم و باید از دوستانی که از من حمایت کرده و یا قصد حمایت را دارند، عذرخواهی کنم.

پیش از این نیز محمدرضا باهنر پس از اعلام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به عنوان خروجی ائتلاف پنج‌گانه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته بود که تصمیمی برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری ندارد.

گزینه نهایی ائتلاف 5گانه فردا 10 صبح به ستاد انتخابات می‌رود

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که از سوی ائتلاف 5گانه به عنوان گزینه‌ نهایی انتخاب شده است، فردا ساعت 10 صبح جهت ثبت‌نام به وزارت کشور خواهد رفت.

به گزارش فارس، در جلسه‌ای که روز گذشته اعضای ائتلاف اکثریت در حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی داشته‌اند، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد به عنوان گزینه‌ نهایی این ائتلاف انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم اینکه منوچهر متکی عضو ائتلاف پیشرفت تن به گزینه‌نهایی ائتلاف نداده است، حجت‌الاسلام موسی‌پور دبیر ائتلاف گفت: ما گزینه‌های نهایی خود را انتخاب کرده‌ایم و این گزینه تغییر نخواهد کرد.

وی گفت که به غیر از منوچهر متکی، سایر اعضای ائتلاف انتخاب حجت‌الاسلام ابوترابی را به عنوان گزینه نهایی پذیرفته‌اند.

بر پایه این خبر حجت‌الاسلام ابوترابی پیش از ظهر فردا ساعت 10 صبح برای ثبت نام کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور خواهد رفت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

91  −    =  89