تولید ۳۸۰ هزار تن ماهی پرورشی در سال جاری

مدیر کل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات پیش‌بینی کرد: امسال 380 هزار تن انواع ماهی پرورشی سردآبی، گرم‌آبی و زینتی تولید شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مرتضی افراسیابی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ی پنجم توسعه باید 341 هزار تن انواع ماهی پرورشی در آب‌های شیرین کشور تولید شود اما با توجه به این‌که سال گذشته میزان تولید 12 تا 13 درصد بیشتر از برآورد‌های بود، پیش‌بینی می‌شود تولید ماهیان پرورشی به حدود 380 هزار تن برسد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که امسال 162 هزار تن انواع ماهی گرم‌آبی، 123 هزار تن ماهی سردآبی، 45 هزار تن تولید از منابع آبی طبیعی و 116 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی تولید شود.

مدیر کل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات خاطر نشان کرد: سال گذشته 304 هزار تن انواع ماهی پرورشی در آب‌های شیرین تولید شد که شامل 153 هزار و 525 تن ماهی گرم‌آبی، 129 هزار و 153 تن ماهی سردآبی، 42 هزار و 30 تن تولید از آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی و 147 میلیون قطعه انواع ماهی زینتی تولید شد.

افراسیابی علت افزایش تولید ماهیان پرورشی در سال گذشته را افزایش بهره‌وری در واحد سطح عنوان کرد.

وی گفت: میانگین عملکرد ماهیان پرورشی در واحد سطح برای ماهیان مختلف، متفاوت است؛ به گونه‌ای که متوسط عملکرد ماهیان گرم‌آبی 4.5 تن در هکتار و ماهیان سردآبی 38 کیلوگرم در متر مکعب است اما برای ماهیان زینتی افزایش عملکرد مدنظر قرار نگرفته و بیشتر بر توسعه‌ی مشاغل خانگی در این زمینه تاکید شد.

مدیر کل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات اظهار کرد: ماهیان سردآبی عمدتا در داخل مصرف شد و پیش‌بینی می‌شود که مانند سال‌های گذشته صادرات حدود پنج درصدی داشته باشند اما ماهیان گرم‌آبی بازار خوبی در میان کشور‌های همسایه دارند و پیش‌بینی می‌شود 30 تا 40 درصد تولید امسال به کشور‌های همسایه به ویژه عراق صادر شود.

60 درصد سود ماهیان پرورشی در جیب تولید‌کنندگان

افراسیابی افزود: در بخش ماهیان گرم‌آبی به دلیل بازار مناسب داخلی و خارجی حاشیه‌ی سود مطمئنی وجود دارد و آبزی‌پروران رغبت زیادی برای تولید دارند که امیدواریم برای امسال نیز پایدار بماند.

وی افزود: در بخش ماهیان سردآبی نیز به استثنای برخی ماه‌ها مانند اردیبهشت که مصرف و قیمت کاهش یافته و به حدود 7000 تومان می‌رسد در بقیه ماه‌های سال وضعیت خوبی وجود داشته و ماه‌هایی مانند ماه رمضان جزء بهترین ماه‌ها برای فروش ماهیان سردآبی است.

مدیر کل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: یکی از اقتصادی‌ترین بخش‌های کشاورزی، آبزی‌پروری است چراکه حدود 60 درصد از سود بازرگانی این بخش به جیب تولید‌کنندگان می‌رود و آنها همواره با تولید لایه‌ای و مستمر در طول فصول تولیدات خود را در بازه‌های زمانی مختلف به بازار عرضه می‌کنند.

برخورد با آبزی‌پروران غیرمجاز

افراسیابی با بیان این‌که کمتر از یک درصد مزارع و استخر‌های کشور بدون مجوز کار می‌کنند، گفت: با توجه به اقدامات سازمان شیلات و دامپزشکی در شناسایی و نظارت بر استخرها و مزارع پرورشی ماهی کشور، می‌توان گفت میزان مزارع غیر مجاز در کشور بسیار کم است چراکه آنها نمی‌توانند تولیدات خود را بدون پروانه بهداشتی و مجوز از سازمان شیلات در بازار عرضه کنند و سازمان دامپزشکی و شیلات با پرورش‌دهندگان غیر مجاز برخورد می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1