موفقیت محققان کشور در ساخت پانسمان نانوسیلور بافت دندان

محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به طراحی و تولید پانسمان نانو سیلور (نانوپک) شدند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا  پانسمان نانو سیلور (نانوپک) به همت دکتر مجید ذاکری ، دکتر حبیب الله قنبری ، دکتر امیر معین تقوی ،دکتر علی فروزانفر و دکتر نوشین ارجمند از دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سه سال فعالیت تحقیقاتی طراحی، تولید و ثبت ا ختراع شد.

دکتر مجید ذاکری یکی از اعضاء گروه تحقیقاتی در خصوص این اختراع اظهار داشت :‌در حال حاضر پانسمانهایی که در زمان جراحی های لثه و در محیط دندانپزشکی استفاده می شود تحت عنوان کوپک از خارج از کشور وارد می شود و تنها جنبه حفاظتی برای زخم داشته و نقشی در تسریع در فرایند ترمیم زخم یا بازسازی بافت ندارد.

وی با اشاره به این که بر اساس تحقیقات انجام شده نقره خاصیت آنتی باکتریال داشته و در درمان زخمهای دیگر از جمله سوختگی ها و یا زخمهای دیابتی، ویژگی این ماده ثابت شده است خاطرنشان کرد:‌ محققان این گروه در سه مرحله فعالیت تحقیقاتی غلظت نقره در جذب مخاطی برای استفاده در پانسمانهای دندانپزشکی مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به غلظتی دست یافتند که اثرات سمی نداشته باشد .

ذاکری تصریح کرد: پانسمان تولید شده در یک مرحله طرح تحقیقاتی بر روی جراحی لثه حیوان مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج آن حاکی از این است که پانسمان تولید شده از نظر ساختاری علاوه بر حفاظت از زخم خاصیت ترمیم بافت و تسریع در بهبود زخم را نیز داراست .

وی مدت اجرای این طرح را سه سال عنوان و خاطر نشان کرد :‌این فراورده حاصل همکاری گروهی و چهار مرحله تحقیق و پژوهش است و 110 میلیون ریال برای اجرای آن هزینه شده است .

ذاکری در خصوص برنامه برای تولید تجاری این فراورده اظهار کرد:‌ فرآیند تولید داروها و محصولات پزشکی بسیار پیچیده است و نیاز به بررسی های زیادی دارد؛ اما در صورت حمایت همه جانبه و تولید پانسمان نانو سیلور علاوه بر کاهش واردات پانسمانهای دهانی (کوپک) ، گام مهمی در تسریع روند درمان بیماران برداشته می‌شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

84  ⁄    =  12