انتخابات ایران از نگاه مطبوعات جهان

گزیده کوتاهی از تحلیل چهار روزنامه خارجی درباره ثبت نام نامزدهای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران

لوموند:
با اینکه ثبت نام برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به پایان رسیده، اما انتقادات به رئیس‌جمهور ایران پیرامون همراهی کردن مشایی برای ثبت نام در وزارت کشور تازه شروع شده است. منتقدان با استناد به بند 37 قانون انتخابات، رئیس‌جمهور را به سرپیچی از آن متهم کرده و او را به پیگیرد قانونی تهدید می‌کنند. این مسئله انتقادات زیادی از سوی مقامات دولتی و نمایندگان پارلمان به همراه داشته است، به گونه‌ای که برخی از آنها رئیس‌جمهور را به تلاش و تمسک به هر وسیله ای برای حفظ قدرت به حفظ قدرت متهم می‌کنند.

فیگارو:
احمدی نژاد باز هم دست به حرکت جسورانه ای زد. معرفی مشایی برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، سبب شد تا هاشمی رفسنجانی، یکی از مهمترین سیاستمداران ایرانی در دقایق آخر ثبت نام انتخابات وارد میدان شود. مشایی مردی که قصد اعمال تغییرات ناسیونالیستی پر سرو صدایی در ایران را دارد تاکنون با مخالفت‌های زیادی از سوی اصولگرایان روبرو شده است. فرانسوا نیکولو، سفیر سابق در ایران بر این اعتقاد است که هر چند مشایی شانسی ندارد اما کاندیداتوری وی، به مثابۀ اعلام جنگ در مقابل مخالفان بود. به خصوص اینکه احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پوپولیست دیگر جایگاه و محبوبیت سابق را در نظام ندارد. هنوز مشخص نیست که مشایی تأئید صلاحیت می‌شود و یا نه اما حضور و تأئید مشایی، فشارها را افزایش می‌دهد، در حالیکه رد صلاحیت، از وی یک شهید می‌سازد.

کریستین ساینس مانیتور:
پیام ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات از چند زاویه قابل ارزیابی است، اما بیش از همه این مسئله متأثر از حضور و  معرفی گزینۀ احمدی نژاد یعنی مشایی است. حضور هاشمی می‌تواند بازگرداندن کشور به وضعیت طبیعی را در پی داشته باشد، آنهم در حالی که ایران با چالش‌های زیادی روبروست.

خلیج تایمز:
هنوز نمی‌توان نتیجه انتخابات را پیش بینی کرد اما در صورتی که مشایی در پروسه تأئید صلاحیت‌ها تأئید شود، انتخابات آتی به مسابقه ای سه نفره میان او، رفسنجانی و یکی از چند چهرۀ اصولگرا خواهد بود، اصولگرایانی که وفادارتر بوده و التزام بیشتری به حکومت دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  8  =