امید سرمایه‌گذاران به اقدامات حمایتی فدارال رزرو

جهان‌سهم_ امروز شاخص‌های مالی در بازارهای آسیایی و اروپایی تغییر محسوسی نداشته‌اند زیرا به رغم رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست سال جاری میلادی، خبرهایی که از وضعیت تولید صنعتی آمریکا رسیده مثبت نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک روز گذشته پس از انتشار این خبرها ابتدا شاخص‌های مالی و قیمت نفت کاهش یافت اما پس از مدتی امید به اقدام بانک مرکزی این کشور برای حمایت از رونق اقتصاد سبب شد شاخص‌های مالی و قیمت نفت خام رشد کند. تولید صنعتی در ماه آوریل در ایالات متحده بیشترین کاهش را طی هشت ماه اخیر داشته است و این امر نشان می‌دهد فعالیت‌های کارخا‌نه‌ای رشد قابل‌ملاحظه ای نداشته است. در نتیجه این بخش نمی‌تواند به رونق اقتصاد کمک کند. گزارش بانک مرکزی آمریکا نشان می‌دهد در ماه گذشته میلادی تولید در کارخانه‌ها، معادن و تاسیسات 0.5 درصد یعنی بیش از انتظار اقتصاددان‌ها کاهش یافته است. در ماه مارس این فعالیت‌ها 0.3 درصد رشد کرده بود.

تولید کارخانه‌ای که 75 درصد تولید صنعتی را تشکیل می‌دهد ماه پیش به شکلی غیرمنتظره 0.1 درصد کاهش یافت و این سومین کاهش در چهار ماه اخیر است. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری تجاری در حال کاهش است و همزمان پیش‌بینی شده است نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه کنونی پایین تر از سه ماهه نخست خواهد بود. در سه ماهه اول امسال اقتصاد آمریکا 2.5 درصد رشد کرد.

در گزارش بانک مرکزی آمده است، برای سامان یافتن وضعیت کنونی ضروری است فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد شود و تقاضا در اقتصادهای اروپایی و آسیایی افزایش یابد تا بر حجم فعالیت‌ها در بخش‌های اصلی اقتصاد آمریکا افزوده شود.

از سوی دیگر گزارش فدرال رزرو نیویورک حاکی است ضعف بخش تولید کارخانه‌ای در ماه جاری میلادی نیز ادامه یافته است. یکی از شاخص‌های فعالیت کارخانه‌ای از 3.1 در ماه آوریل به منفی 1.4 در ماه جاری میلادی کاهش یافته است. ارقام پایین تر از صفر نشان دهنده کاهش فعالیت هاست.

پیش‌بینی شده در سه ماهه دوم سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا 1.6 درصد رشد کند. رشد اندک تر اقتصاد در سه ماهه دوم امسال حاصل کاهش بودجه دولت و رشد مالیات هاست. بسیاری از تحلیلگران معتقدند آمریکا برای سامان دادن به اقتصاد خود نمی‌تواند روی رشد قابل‌ملاحظه تقاضای خارجی برای کالاها و خدمات خود حساب کند زیرا در منطقه یورو رکود اقتصادی ادامه دارد و در آسیا نرخ رشد اقتصادهای بزرگ چندان بالا نیست. اقتصاد چین در سه ماهه نخست امسال 7.7 درصد رشد کرد که کمتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها و نرخ رشد در سه ماهه پایانی سال پیش بود. تولید ناخالص داخلی منطقه یورو نیز در سه ماهه اول امسال 0.2 درصد کاهش یافته است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21