ایران به بازار ال پی جی جهان بازگشت

فعالان بازار انرژی از ورود مجدد ایران به بازار ال پی جی جهان پس از تحریم های غرب با ارسال نخستین محموله به کره جنوبی خبر دادند و اعلام کردند از سرگیری صادرات ال پی جی ایران، به افزایش عرضه و تعدیل قیمت ها در آسیا کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتز، منابع مطلع گفتند، پس از اینکه ایران یک محموله ال پی جی به کره جنوبی صادر کرده که احتمالا اولین محموله صادراتی این کشور به این منطقه در سال 2013، پس از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا محسوب می شود، انتظار می رود شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران فروش ال پی جی بیشتری را به کشورهای آسیایی پیشنهاد نماید.

اتحادیه اروپا اواخر سال گذشته میلادی ال پی جی را نیز در کنار نفت خام و گاز طبیعی به عنوان کالاهایی قرار داد که خرید آن ها از ایران و ارائه خدمات بیمه ای و حمل و نقلی برای آن ها ممنوع است. 
اگر شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران قصد داشته باشد که فروش ال پی جی را ادامه دهد، این به معنای بازگشت ایران به بازار بین المللی ال پی جی پس از تحریم های کشورهای غربی است.
به گفته منابع مطلع، از سرگیری صادرات ال پی جی ایران، به افزایش عرضه ال پی جی و تعدیل قیمت ها در آسیا کمک خواهد کرد.
به گفته تجار، انتظار می رود که مشتریان اصلی ال پی جی ایران از کره جنوبی باشند. اما با این حال، ژاپن که یکی از مشتریان اصلی ال پی جی در آسیا به شمار می رود، ترجیح می دهد ال پی جی مورد نیاز خود را از کشورهایی نظیر عربستان، قطر و آمریکا تامین کند.
یک منبع آگاه افزود، در حال حاضر، مجتمع پتروشیمی امام خمینی (ره) ایران با ظرفیت بالایی کار می کند. به گفته این فرد ایران، هفته گذشته یک محموله شامل 33 هزار  تن پروپان سرد و 11 هزار تن بوتان را به شرکت ای وان کره صادر کرد.

برخی تجار می گویند، صادرات ماهیانه ایران به آسیا ممکن است به دو یا سه محموله محدود باشد، زیرا این محموله ها عمدتا با کشتی هایی انجام می گیرد که قادر به بارگیری در بنادر ایران باشند. یک منبع آگاه در این باره گفت: «بنابراین تاثیر صادرات ایران بر بازار محدود خواهد بود.»

اما یک تاجر از شمال آسیا در این باره گفت، 4 تا 5 محموله ال پی جی ایران احتمالا در آینده نزدیک به فروش خواهد رسید، که تقریبا برابر با مقدار متوسط فروش های ایران در سال گذشته است. «خریداران کره ای خواهند بود.»
پس از آنکه نگرانی ها از کاهش عرضه ال پی جی عربستان و قطر، موجب افزایش قیمت ها در اوایل هفته گذشته شد، حضور ایران در بازار ال پی جی آسیا اندکی قیمت ها را تعدیل کرد.
کشتی داران می گویند، ارسال محموله های اخیر ایران نشان می دهد که به رغم تحریم ها برخی از کشتی ها تمایل دارند محموله های ال پی جی ایران را حمل کنند.
در همین حال، یک کشتی دار گفت، با توجه به تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا، این کشور ممکن است پوشش بیمه ای خود را برای کشتی های حامل محموله های ایرانی اختصاص داده باشد. وی افزود: «فکر می کنم تا کنون تعداد این کشتی ها به سه فروند رسیده است.»
برخی منابع نیز گفتند که ممکن است چند شرکت اماراتی اقدام به خرید کشتی های قدیمی برای حمل محموله های ال پی جی ایران کرده باشند، اما این خبر تاکنون تایید نشده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  5  =