خودروهای گاز سوز به بمب متحرک تبدیل می‌شوند

بعد از گذشت 36 سال از ورود صنعت سی.ان.جی به کشور تا کنون برنامه مدونی برای بازرسی خودروهای گازسوز از سوی مسوولان ارائه نشده است؛ چرا که هر چند گاه این مسوولیت به یک وزارت خانه، شرکت و یا سازمان واگذار و بعد از مدتی این مسوولیت به فراموشی سپرده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل ازایسنا، براساس استانداردهای جهانی هر خودروی سی.ان.جی سوز حداقل هر سه سال یک بار باید تست فنی شود اما در حال حاضر با وجود گذشت 36 سال از زمان ورود خودرو دوگانه سوز به خیابان ها هیچ برنامه مشخصی برای بازرسی فنی و تست ادواری این نوع خودروها انجام نشده است شاید به همین دلیل است که برخی به خودروهای گاز سوز لقب "بمب متحرک" هم داده‌اند.

اگر چه مصوبات لازم برای اجرای طرح معاینه فنی خودروهای گازسوز از سال ٨٧ تایید شده، اما مشکل تعیین متولی و مجری انجام این طرح است که هر چند وقت یک بار از وزارت نفت به وزارت کشور و یا سازمان ملی استاندارد تغییر می کند.

با وجود تعلل چندین دهه‌ای در اجرای تست ادواری خودروهای گازسوز، معاون برنامه‌ریزی و توسعه بازار شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با تاکید بر ضرورت تست فنی و ادواری خودروهای گازسوز از آغاز فعالیت مراکز تست ادواری و معاینه فنی خودروهای گازسوز ازابتدای دی ماه خبر داده بود اما باز هم این گفته عملیاتی نشد.

با وجود این که در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی برای بازرسی فنی خودروهای دوگانه‌سوز اعلام شده است، اما تاکنون هیچ کدام عملی نشده است. طبق آخرین طرحی که اعلام شد ایجاد ایستگاه معاینه فنی خودروهای گازسوز در مراکز معاینه فنی در تمام استان ها بود.

این طرح قرار بود از دی ماه 91 در پنج استان تهران، زنجان، قم، مرکزی و قزوین آغاز شود و در مرحله بعدی آن – سال 92 – در تمام استان‌ها تست فنی خودروهای گازسوز آغاز شود.

در این طرح اگر چه در ابتدا معاینه فنی خودروهای گازسوز درصورت تمایل صاحبان این خودروها انجام می‌شد اما از سال 92 برای خودروهای گازسوزی که تست سی.ان.جی را انجام نداده باشند برچسب معاینه فنی صادر نمی شد.

البته همزمان با پنجمین کنفرانس بین‌المللی صنعتCNG درآذرماه 1391 با حضور وزیر نفت و رییس سازمان ملی استاندارد، سامانه بازرسی فنی خودروهای گازسوز افتتاح و از برچسب معاینه فنی سی.ان.جی رونمایی شد اما این طرح تنها در حد رونمایی باقی ماند چرا که بعد از گذشت حدود پنج ماه از این رونمایی بازهم خبری از بازرسی خودروهای گاز سوز نیست.

در حال حاضر حدود 3.5 میلیون دستگاه خودرو گازسوز به طور مجاز و غیر مجاز در خیابان‌های شهر تردد می کنند که طبق آمار بیشترین حادثه های انفجار مربوط به خودروهایی است که به صورت غیر مجاز گازسوز شده اند. البته در صورت اجرای طرح تست ادواری و بازرسی فنی خودروهای گاز سوز می توان از عرضه گاز به خودروهای فاقد برچسب معاینه فنی و گازسوز شده غیر مجاز جلوگیری کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄    =  11