عجیب‌ترین عوامل مضر برای زمین

معمولان این گونه به نظر می‌رسد که اغلب مردم نسبت به اثرات مخرب فعالیت‌های روزانه خود بر روی محیط زیست آگاهی دارند و در نتیجه با تغییر جزئی در برخی از عادت‌های اشتباه می‌توان موج مثبت عظیمی را در راستای حفاظت از محیط زیست به راه انداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، حتی پوشیدن لباس‌ها و یا استفاده از عادی‌ترین وسایل در زندگی روزمره بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند.

در این گزارش به تعدادی از معمول‌ترین انتخاب‌های انسان امروزی که به زمین آسیب می‌رسانند به عنوان عجیب‌ترین عوامل مضر برای این کره خاکی و ارزشمند اشاره شده که به شرح زیر است:

1- استفاده از قاشق و چنگال یکبار مصرف

قاشق و چنگال‌های یکبار مصرفی که در رستوران‌ها ارائه می‌شوند، خواه از پلاستیک و یا از چوب ساخته شده باشند، اثرات زیست محیطی منفی دارند. زیرا پلاستیک ساختار نفتی دارد که قابلیت تجزیه شدن به طور طبیعی را ندارد. ضمن این که پلاستیکی که در ساخت قاشق چنگال‌های یکبار مصرف بکار می‌رود بازیافتی نیست. دلیل مضر بودن قاشق و چنگال‌های چوبی نیز این است که برای ساختن آنها باید هزاران اصله درخت بریده شوند .

2- روشن گذاشتن نمایشگر رایانه در مواقع عدم استفاده

شاید شنیده باشید روشن نگه داشتن نمایشگر و قرار دادن رایانه در حالت آماده بکار، بجای خاموش کردن کامل آن، انرژی کمتری را مصرف می‌کند اما اگر بیشتر از 20 دقیقه از رایانه خود استفاده نمی‌کنید، لااقل صفحه نمایشگر را خاموش کنید و به خاطر داشته باشید که حتی محافظ‌های صفحه نمایش نیز برق مصرف می‌کنند.

3- استفاده از صافی‌های سفید شده قهوه

ترکیبات موجود در صافی‌های قهوه می‌توانند وارد کودها، زمین و تقریبا همه جا بشوند. اما خطر استفاده از آنها چیست؟ اگر از صافی‌های سفید شده قهوه استفاده کنید به دلیل این که اغلب آنها با «کلرین» سفید شده و حاوی ماده سمی موسوم به «توکسین سفید» هستند، بسیار مضرند. علاوه بر این بسیاری از این صافی‌های سفید شده از کاغذهای غیربازیافتی ساخته می‌شوند. بنابراین توصیه می‌شود که به جای آنها از صافی‌های قهوه‌ای رنگ بازیافتی یا انواع پارچه‌ای یا استیل استفاده کنید.

4- دورریختن کارتریج چاپگرها

شارژ مجدد کارتریج چاپگرها می‌تواند به لحاظ مالی مقرون به صرفه باشد. آمارها نشان می‌دهد که تنها 5 درصد از 60 میلیون کارتریج جوهری چاپگرهایی که سالانه در کانادا بفروش می‌رسند، بازیافت می‌شوند. بعلاوه برای ساخت هر کارتریج از تقریبا 78 گرم نفت غیرقابل بازیافت استفاده می‌شود. بنابراین با شارژ مجدد این کارتریج‌ها به جای دور ریختن آنها می‌توانید از سهم خود در آلودگی بیشتر محیط زیست بکاهید.

5- دور انداختن دستمال‌های مرطوب و پنبه‌ای در داخل توالت و فاضلاب

برخی از دستمال‌های پنبه‌ای و دستمال‌های مرطوب مانند دستمال‌های بهداشتی توالت قابل حل شدن و از بین رفتن در داخل آب نیستند بلکه در صورت مواجهه با آب به صورت توده فشرده در می‌آیند و می‌توانند منجر به گرفتگی لوله‌های فاضلاب و نشت مواد آلوده مضر در سیستم آب‌های زیرزمینی شوند. در نتیجه توصیه می‌شود که به جای انداختن آنها داخل توالت، آنها را داخل سطل زباله بیاندازید.

6- خوردن ماهی‌های پرورشی

آیا تا به حال با خود اندیشیده‌اید که بهتر است به جای صید ماهیان اقیانوس‌ها از ماهیانی که در مزارع پرورش ماهی تولید می‌شوند، استفاده کنیم؟ پاسخ این سوال منفی است چون غذاهایی که به ماهیان پرورشی داده می‌شود ممکن است محتوی آنتی‌بیوتیک یا داروهای دیگری باشند و پسمانده غذای ماهی‌ها به اعماق آب رفته و در آب حل می‌شوند. همچنین در کف استخرهای پرورش ماهی، جلبک‌هایی رشد می‌کنند که ممکن است در آینده تبدیل به کشند قرمز و سرخی آب شده و برای موجودات دیگر خطرناک باشند. پس اگر غذای دریایی مصرف می‌کنید از ماهی‌های دریایی که در معرض خطر انقراض نیستند، استفاده کنید.

7- خرید شلوارهای جین

یکی از شرکت‌های مشهور تولید شلوارهای جین اعتراف می‌کند که برای دوخت تنها یک دست از شلوارهایش، 3000 لیتر آب مصرف می‌شود. به طور میانگین در آمریکای شمالی هر فرد سالانه هفت دست شلوار جین خریداری می‌کند. از آنجائی که بسیاری از اجناس نظیر پوشاک، برق و گوشت نسبت به 50 سال گذشته ارزانتر شده‌اند، به همین دلیل بسیاری از ما بدون این که واقعا بدانیم آیا به آنها نیاز داریم یا خیر، بی رویه دست به خرید این اجناس می‌زنیم در حالی که همه این ها برای سلامت محیط زیست مضر هستند.

8- تولید زباله‌های آرایشی و زیبایی

بنا بر آمار اعلامی اداره حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا، بیش از 3 میلیون تن از محصولات بهداشتی شخصی سالانه به داخل آب ریخته می‌شوند. بویژه مواد بهداشتی که حاوی ترکیباتی موسوم به «پارابن» هستند،‌ می‌توانند بر تولید مثل موجودات مختلف در حیات وحش اثر منفی بگذارند. دوری از استفاده محصولات فوق سمی آرایشی علاوه بر سودمندی برای شما، برای محیط زیست هم سودمند خواهد بود.

9- مصرف گوشت قرمز

خوردن گوشت اثرات زیست محیطی دارد. پس چرا به جای مصرف گوشت، یک پروتئین گیاهی مفید مانند سویا را انتخاب نکنیم که بسیار سازگار با محیط زیست است؟ مصرف پروتئین سویا نسبت به سایر پروتئین‌های گیاهی نظیر نخود اثرات مخرب زیست محیطی کمتری دارد. علاوه بر این بخش اعظمی از سویای جهان در کشور چین تولید می‌شود که در آن نواحی شدت استفاده از آفت‌کش‌ها به اندازه شمال آمریکا و اروپا نیست. متخصصان می‌گویند 51 درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان یا مراتع مرتبط با گوسفندان، گاوها، شترها و بزها هستند که با کم کردن مصرف گوشت آنها می‌توانیم از تولید این گازهای گلخانه‌ای به میزان قابل توجهی بکاهیم.

10- استفاده از محصولات چوبی بامبو

اگرچه بامبو با توجه به خاصیت آنتی باکتریال و رشد سریع، یک جایگزین سازگار با طبیعت برای چوب و محصولات چوبی به حساب می‌آید اما حقیقت امر به همین جذابیت نیست چرا که در مراحل رشد این گیاه از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی مضر استفاده می‌شود. بعلاوه افزایش تقاضاها نسبت به این گیاه سبب خواهد شد که کشاورزان کشت محصولات کشاورزی بومی خود را که برای محیط زیست مفیدترهستند، بدست فراموشی بسپارند.

11- خرید میوه‌های کنسروی

خرید میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده راهی است که بتوانید در فصولی که آن میوه وجود ندارد از آن استفاده کنید اما اغلب این کنسروها، محتوی ترکیبی موسوم به «بیفنول آ» هستند. بیفنول یک ترکیب استروژنی است که می‌تواند سبب ناباروری در مردان و اختلال رشد مغزی نوزادان و ایجاد خطر برای مادران باردار شود. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد خون بسیاری از مردم کانادا محتوی ماده سمی بیفنول آ (BPA) است. پس سعی کنید به جای استفاده از سبزیجات و میوه‌های کنسرو شده از انواع منجمد شده آنها استفاده کنید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

26  ⁄    =  13