دلیل ناهمخوانی نوسان قیمت طلا در ایران و جهان

رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهرات گفت: بازار داخلی طلا از بازار جهانی تبعیت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سه عامل اصلی در بازار جهانی باعث کاهش ارزش طلا شده است که از این موارد می‌توان به بالا‌رفتن ارزش سهام، بالا رفتن ارزش دلار و کاهش شش درصدی قیمت طلا (89 دلار) در یک هفته اشاره کرد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته ارزش دلار نسبت به ارز‌های دیگر تقویت شد که این نسبت با ریال ایران برابری می‌کند.

او با تاکید بر این که قیمت طلا در ایران با ارزش جهانی آن برابری می‌کند بیان کرد: قیمت طلا در ایران از ارزش جهانی تبعیت می‌کند اما دیگر عوامل باعث کمرنگ‌ شدن این تبعیت می‌شود.

به گفته وی در دو روز گذشته قیمت هر گرم طلای 18 عیار 4000 تومان و سکه تمام 25 هزار تومان کاهش یافته است که نشان از همخوانی با کاهش جهانی طلا دارد.

کشتی‌آرای گفت: کاهش قیمت طلا در ایران و جهان باعث شده است میل به سرمایه‌گذاری و خرید این فلز ارزشمند کاهش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت سکه با ارزش گرم آن در بازار متفاوت است، گفت: این مساله درست نیست و اگر قیمت حق ضرب و شش درصد مالیات سکه محاسبه شود قیمت فروش و ارزش طلا کاملا با هم همخوانی دارند، اما این مساله در ربع و نیم‌سکه به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا متفاوت است.

به گزارش ایسنا، قیمت امروز شنبه ربع سکه 407 هزار تومان و نیم‌سکه 662 هزار تومان است که ارزش طلای آنها به ترتیب 287 هزار و 960 تومان و 576 هزار و 210 تومان است.

بر این اساس سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 260 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 220 تومان، نیم‌ سکه 662 هزار تومان، ربع سکه 407 هزار تومان، سکه گرمی 288 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار 118 هزار و 805 تومان، هر مثقال طلا 511 هزار و 500 تومان و اونس جهانی 1361 دلار و 20 سنت قیمت‌گذاری شده است.

در بازار آزاد نیز هر دلار 3510 تومان و یورو 4550 تومان به فروش می‌رسد.

به گزارش ایسنا، بهای طلا در بازار جهانی روز گذشته جمعه برای هفتمین روز متوالی کاهش یافت و به رکورد پایین جدیدی رسید.

صعود بازارهای سهام و دارایی‌هایی دیگری که با رشد اقتصادی ترقی می‌کنند، سرمایه گذاران را از بازار طلا خارج کرده و طولانی‌ترین سقوط قیمت این فلز از زمان بحران مالی تاکنون را رقم زده است.

طلا برای تحویل در ماه مه در بازار کامکس نیویورک 22.20 دلار ( 1.6 درصد) کاهش یافت و به 1364 دلار در هر اونس رسید.

رکورد اندک قبلی مربوط به 15 آوریل بود که قیمت طلا به 1360 دلار در هر اونس رسیده بود و این فلز طی دو روز 200 دلار سقوط قیمت داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

55  ⁄    =  11