قوانین اتحادیه اروپا صنعت کارت‌های اعتباری و نقدی را تهدید می‌کند/احتمال از بین رفتن بانکداری رایگان در منطقه یورو

انگلیسی‌ها باید برای استفاده از کارت‌های نقدی و اعتباری خود، کارمزد پرداخت کنند و یا ممکن است از پول نقدی که دریافت می‌کنند کاسته شود.اصلاحات اتحادیه اروپا درسیستم بانکی ممکن است به دریافت هزینه برای استفاده از کارت اعتباری یا نقدی منجر شود و پاداش نقدی، تخفیف برای استفاده از کارت، بازه‌های زمانی استفاده از حساب بدون سود به طور کلی از بین برود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تارنمای شاپرک با توجه به برنامه‌های اتحادیه اروپا برای کاستن یا از بین بردن هزینه‌هایی که سیستم پرداخت کارت را با مشکل مواجه کرده است؛ ممکن است بانکداری رایگان به طور کلی از بین برود.

اصلاحات برنامه‌ریزی‌شده سیستم بانکی ممکن است به دریافت هزینه برای استفاده از کارت اعتباری یا نقدی منجر شود و پاداش نقدی، تخفیف برای استفاده از کارت، بازه‌های زمانی استفاده از حساب بدون سود به طور کلی از بین برود.

بنیاد کارت‌های انگلیس، نماینده صنعت کارت نقدی و اعتباری این کشور، معتقد است که برنامه کمیته اروپا به مشتریان انگلیسی صدمه می‌زند و علاوه بر آن مزایای آن بسیار کم است.

ریچارد کوچ یکی از مدیران ارشد بنیاد کارت می‌گوید: مردم انگلیس به بانکداری رایگان عادت کرده‌اند و آن را دوست دارند. مدلی که هیئت توصیه می‌کند روی توانایی صادرکنندگان کارت تأثیر می‌گذارد.

موسسه EC سال گذشته گرین پی پر را صادر کرد. این موسسه معتقد است ایجاد قوانین برای این سیستم به ایجاد رقابت در بازار کمک می‌کند.

به عقیده او در سیستم‌های کنونی هزینه پرداخت با کارت برای مشتری نامشخص بود و اغلب برای خرده‌فروشان نیز چندان شفاف نبود.

او پیشنهاد می‌کند هنگامی که مشتری با کارت پرداخت می‌کند هزینه‌های خرده‌فروشان با حذف کردن یا کاهش به روند رو به روست. این هزینه‌ها را کارمزد تبادل می‌نامند و در نقاط مختلف اروپا متفاوت است. شرکت‌های مستر کارت و ویزا آن‌ها را تعیین می‌کنند؛ زیرا دو گروهی هستند که شبکه تراکنش را کنترل می‌کنند.

در انگلیس هنگامی که مشتری کالایی را با کارت نقدی خریداری می‌کند؛ صاحب فروشگاه باید برای هر بار خرید به طور متوسط 9p بپردازد و از سوی دیگر هزینه‌های استفاده از کارت اعتباری بالاتر و حدود 0.7pc است.

در هر حال ریچارد براهام از کنسرسیوم خرده‌فروشان انگلیسی معتقد است هیچ راهی وجود ندارد خرده‌فروشان قبل از انجام فرایند تراکنش بدانند چقدر باید هزینه پرداخت کنند و همین گروه باید بهایی شفاف و مشخص برای تراکنش با کارت بپردازند.

او موضع شرکت‌های کارت درباره کارمزد را به عنوان نوعی «تاکتیک ترساندن» و «حمایت از سود» رد کرد.
در حوزه‌هایی که کارمزد تبادل کام لا پوشش یافته است؛ پول صرف نوآوری می‌شود و از سوی دیگر بهای کمتری برای مشتریان دارد؛ در غیر این صورت این یک سود کام لا بانکی است.

قرار است EC ماه آینده تحقیقی با موضوع تصمیم‌گیری درباره پوشش کارمزدها انجام دهد. چنین حرکتی به دنبال یک دعوی قضایی طولانی مدت میان مستر کارت و اتحادیه اروپا انجام شده است. موضوع این دعوی قضایی آن بود که آیا کارمزدهایی که در حال حاضر دریافت می‌شود ضد رقابتی شدن بازار هستند یا خیر. در حال حاضر مستر کارت به رأی دادگاه (که به نفع اتحادیه اروپا بود) اعتراض کرده است.

کیت داگلاس مدیر ارشد مستر کارت در انگلیس و ایرلند در این می‌گوید: در کشورهای دیگر هیچ نشانه‌ای در بازار وجود ندارد که قیمت‌ها در نتیجه کارمزدهای تبادل کاسته شده‌اند.

در استرالیا که هزینه تبادل ویزا و مستر کارت کاسته شده است؛ کارمزدهای سالانه افزایش‌یافته‌اند و از سوی دیگر جوایز کارت‌های اعتباری 23 درصد کاسته شده‌اند.

کوچ در این می‌گوید: قوانین کارمزدهای تبادل در استرالیا خبری خوب برای خرده‌فروشان و خبری بد برای بانک‌هاست اما این مشتریان هستند که بیش‌ترین ضربه را می‌خورند. اشتباه است تصور کنیم آنچه برای بانک‌ها بد است همیشه به سود مشتریان است.

آمریکا در سال 2011 میلادی کارمزدهای تبادل را پوشش داد؛ در این زمان بنیاد پرداخت‌های الکترونیک درباره این موضوع تحقیق کرد که آیا قیمت‌های مصرف‌کننده کاهش یافته است یا خیر و متوجه شد 76 درصد خرده‌فروشان این پوشش را به مشتریان انتقال ندادند.

بر اساس تحقیق این گروه از میان 21 خرده‌فروش، 16 نفر قیمت‌ها را افزایش دادند و در کل مشتریان بعد از اجرای قانون با 7/ 1 درصد افزایش قیمت رو به رو شدند.

داگلاس معتقد است این کارمزد تبادل به موازنه مشکلات کارت برای هزینه‌های اضافی ناشی از صدور کارت‌های پلاستیکی و ریسک می‌انجامد؛ این امر به خصوص درباره تراکنش با کارت‌های اعتباری صادق است.

اگر فرد بهای محصولی را با کارت اعتباری پرداخت کند؛ صادرکننده کارت باید در صورت بروز هرگونه مشکلی هزینه را پرداخت نماید و اگر تراکنش کلاه‌بردارانه باشد صادرکنندگان کارت نیز خسارت می‌بینند.

او می‌گوید: صادرکنندگان کارت از اعطای کارت به همه افراد خودداری خواهند کرد؛ به خصوص به افرادی که تصور می‌شود اگر کارمزدها جبران نشود؛ در خطر بیشتری قرار دارند. علاوه بر آن خرده‌فروشان از پرداخت بهای کالا با کارت‌های پلاستیکی سود می‌برند که نه تنها، انجام آن برای مشتریان راحت‌تر است بلکه چون در بسیاری از موارد دوره استفاده از کارت بدون سود به مشتریان اجازه می‌دهد بیشتر خرید کنند.

هزینه‌های تبادل همچنین جوایزی را فراهم می‌کند که بسیاری از مشتریان به دریافت آن همراه کارت اعتباری عادت کرده‌اند. بر اساس مؤسسه Consumer Intelligence چهل و دو درصد مشتریان توازن کارت‌های اعتباری خود را هر ماه به طور کامل پرداخت می‌کنند. این امر بدان معناست که هزینه نگهداری کارت اعتباری ناچیز است و حتی برایمان تخفیف نیز دارد.

دیوید به لک یکی از کارشناسان بانکی در موسسه Consumer Intelligence می‌گوید این تحقیق نشان می‌دهد نرخ کم انتقال توازن بزرگ‌ترین قرعه برای مشتریان کارت‌های اعتباری است به طوری که 50 درصد افرادی که از خدمت استفاده می‌کنند آن را یک عامل مهم قلمداد می‌کنند. تخفیف و امتیازات وفاداری میان مشتریان بسیار محبوب هستند و حدود یک سوم مشتریان این دو مورد را بسیار می‌پسندند.

اندر و هگر از موسسه مانی کامز می‌گوید: کارت‌های اعتباری که جایزه به مشتریان می‌دهد در انگلیس بسیار محبوب شده‌اند. سال گذشته 31 درصد کارت‌ها جوایزی به مشتریان می‌دادند اما در سال جاری این رقم به 39 درصد رسیده است. تهیه‌کنندگان کارت‌های اعتباری بسیار نوآور شده‌اند.

مترجم:شیوا سعیدی

منبع: برای اطلاعات بیشتر به این سایت مراجعه فرمایید
لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  24