حجم نقدینگی در سال گذشته به ۴۶۰۶ هزار میلیارد ریال رسید

حجم نقدینگی در سال گذشته به 4606 هزار میلیارد ریال و مانده تسهیلات اعطایی به بخش غیر‌دولتی نیز به مبلغ 3738 هزار میلیارد ریال رسید.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا  بازارهای بین بانکی حداقل دو نقش حیاتی در نظام های مالی نوین ایفا می‌کنند، اولین و مهمترین نقش آنها مداخله فعالانه و مؤثربانک مرکزی در اجرای سیاست‌های پولی از طریق راهبری نرخ‌های سود است و دوم اینکه بازارهای بین بانکی کارآمد، نقدینگی را به شکل مطلوبی از مؤسسات مالی دارای مازاد وجوه به موسسات دارای کسری وجوه انتقال می‌دهند.

بر این اساس بانک مرکزی به موجب مصوبات یک‌هزار و سی و یکمین صورتجلسه هجدهم مهرماه سال 1383 شورای پول و اعتبار مجوز لازم جهت برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار بین بانکی ریالی را صادر و این بازار پس از پذیرش عضویت بانک‌های متقاضی فعالیت خود را در هجدهم تیرماه 1387 رسما شروع کرد.

گفتنی است؛ بانک مرکزی در اجرای بند 2 اصل 43 قانون اساسی و تامین شرایط و امکانات کار از سال 1384 تا پایان مهر ماه 1390 جمعا مبلغ 279121 میلیارد ریال تسهیلات به منظور مقابله با بیکاری و ایجاد اشتغال به بنگاههای اقتصادی زودبازده و کارآفرین اختصاص داده است.

همچنین به منظور حل مشکلات ایثارگران علی رغم تخصیص منابع قرض‌الحسنه برای ایجاد اشتغال، اعطای تسهیلات امور ایثارگران را نیز مصوب و جهت اقدام در چارچوب ضوابط و مقررات بانکی به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

اما به موجب مصوبات شورای عالی اشتغال ضمن تعیین و ابلاغ سهمیه نهادهای حمایتی و وزارت کار ، تعاون و رفاه اجتماعی عمده منابع قرض الحسنه بانک‌ها جهت اشتغالزایی و اشتغال خانگی مورداستفاده قرار می گیرد .

در سال‌های 1390 و 1391سالانه بالغ بر 32000 میلیارد ریال به این امر اختصاص یافته و دستورالعمل اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ابلاغی به منظور دستیابی« شناسایی و توسعه ظرفیت های کسب و کار خانگی جهت توسعه فرصت های شغلی»،« کاهش هزینه های تولید و خدمات برای حضور فعال و مستمر در بازار رقابت»و« ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی و اشتغال اعضا خانوار» ابلاغ شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  50