مصرف روغن زیتون در ایران هم‌ردیف با کشورهای آفریقایی فقیر

رییس شورای ملی زیتون گفت: سوریه با مصرف سرانه 27 کیلوگرمی روغن زیتون، پرمصرف‌ترین کشور برای این ماده غذایی پر ارزش است درحالی که ایران با مصرف سرانه حدود 200 گرم در ردیف برخی کشورهای آفریقایی فقیر قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک  سید احمد بلندنظر در گفت‌وگو با  ایسنا اظهارکرد: مصرف سرانه روغن زیتون در ایران نسبت به کشور‌های دیگر بسیار پایین است و پس از کشور‌های آفریقایی فقیر که سرانه مصرف حدود 100 گرمی دارند، هر ایرانی به طور میانگین 200 گرم در سال روغن زیتون مصرف می‌کند.

وی افزود: سرانه مصرف روغن زیتون در دیگر کشورها بسیار بالاتر از این میزان است؛ به گونه‌ای که میزان مصرف سرانه در کشورهایی مانند سوریه 27 کیلوگرم، یونان 24 کیلوگرم، اسپانیا 14 کیلوگرم و ایتالیا 12 کیلوگرم است.

افزایش 300 درصدی قیمت زیتون عاملی برای کاهش مصرف سرانه

رییس شورای ملی زیتون گفت: یکی از دلایلی که سرانه مصرف روغن زیتون در ایران پایین است، افزایش قیمت آن به دلیل تورم، افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌های تولید است.

بلندنظر افزود: سرانه مصرف روغن زیتون ایران در سال 90 حدود 200 گرم بود که به دلیل افزایش 300 درصدی قیمت در سال گذشته به حدود 180 گرم رسید. همچنین سرانه مصرف میوه زیتون که در سال 90 معادل 900 گرم بود به دلیل این افزایش قیمت، کاهش یافت.

به گفته وی براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ایرانیان سالانه یک میلیارد دلار برای درمان بیماری‌های قلبی و عروقی هزینه می‌کنند که اگر حدود 100 میلیون دلار آن را سالانه برای تغذیه سالم و استفاده از محصولاتی مانند روغن زیتون و ماهی بپردازند، دیگر نیازی به پرداخت این هزینه‌های هنگفت درمانی نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  3