اعتشاش در سخنرانی ولایتی در قم و دیگر اخبار انتخابات یازدهم

شروع این موج باعث شد که فاضل قائم مقام ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی یکی از این شایعات را تکذیب کند وی اظهار داشته که: دکتر ولایتی بعد از ظهر امروز در همایش زنان و حماسه سیاسی سخنرانی کرد و برخی اخبار که برخلاف اخلاق‌محوری است و در جهت تخریب چهره ولایتی است، صحت ندارد.

محسن رضایی امروز در میان هواداران خود در ورزشگاه شیرودی هم حاضر شد. وی با بیان اینکه جوانان، دختران و پسران ایران اسلامی باید خود را برای فتح‌المبین‌ها و پیروزی‌های شگفت‌انگیز آینده ملت ایران آماده کنند اظهار داشت: ما به کمک شما به دهان مفسدین و استکبار بیرونی می‌زنیم و فقر، گرانی و بیکاری را از کشور دور می‌ریزیم. رضایی خود را شرمنده خانواده شهدا و ایثارگران دانست و گفت: در تمام عمرم حتی یک صفحه نیز در رابطه با خاطراتم از جنگ و انقلاب ننوشتم، چرا که ما بدهکار مردمیم.

امروز دوشنبه با خبرهای احتمال بررسی صلاحیت مجدد روحانی شروع شد ولی کمی بعد این حداد عادل بود که انصرافش را رسما اعلام کرد تا صف‌بندی انتخاباتی کمی تغییر کند. حالا یک عضو ائتلاف 2+1 کنار رفته و عضو دیگر هدف هجمه تبلیغاتی قرار گرفته است. «حجتیه‌ای بودن، سکته کردن و توان جسمانی نداشتن، تمایل به ائتلاف با روحانی به توصیه هاشمی رفسنجانی» تنها بخشی از شایعاتی است که رسانه‌های یکی دیگر از اعضای ائتلاف علیه عضو سوم ساخته و پرداخته است.

شروع این موج باعث شد که فاضل قائم مقام ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی یکی از این شایعات را تکذیب کند وی اظهار داشته که: دکتر ولایتی بعد از ظهر امروز در همایش زنان و حماسه سیاسی سخنرانی کرد و برخی اخبار که برخلاف اخلاق‌محوری است و در جهت تخریب چهره ولایتی است، صحت ندارد.

خبرهای رسیده به تابناک حاکی است که در نتیجه اغتشاش در سخنرانی ولایتی در قم وی ناچار شده است که سخنان خود را در نیمه راه به والسلام علیکم برساند. اتفاق مشابه، پیش از این در سخنرانی لاریجانی رئیس مجلس در قم در بیست و دوم بهمن ماه افتاده بود.

در همین حال یکی از سایت‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشته است که این که چرا علی اکبرولایتی زمانی که اظهاراتش در مورد مذاکرات هسته ای توسط جلیلی دروغ و نادرست تلقی شد، در مهلت زمانی که در اختیار داشت، تلاش نکرد پاسخ دبیر شورای امنیت ملی را بدهد صبح امروز و در جریان حضور علی اکبرولایتی در جمع فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی تهران تشکیل شده از او پرسیدیم. ولایتی گفت:"در این زمان قصد ندارم به اظهارات ایشان همانند خودشان پاسخ دهم چرا که عرصه، عرصه انتخاب مردم است و ترجیح بنده بر این است که مردم در مورد طرز و محتوای اظهارات دو طرف به جمع بندی و قضاوت برسند." فقط باید تاکید کنم که اطلاعات بنده در خصوص مذاکرات هسته ای و تلاش های دیپلماتیک جمهوری اسلامی که در آن مناظره عنوان شد کاملا مستند و درست بود ولی حالا این که از سوی برخی دوستان این اطلاعات با چه صفتی ارزیابی می شود، در این زمان ضرورتی به اصرار بر نفی آن تلقی ندارم چرا که همانطور که بارها اشاره کرده ام مردم خودشان بر اساس وضع موجود می توانند در خصوص صحت و سقم اظهارات بنده و دیگران قضاوت کنند."

جلیلی که یکی از طرفدارانش یعنی مهدی محمدی نویسنده سابق کیهان در مورد ولایتی نوشته بود «ولایتی چهره واقعی خود را آشکار و حرف آن کسانی را تصدیق کرد که می‌گفتند ایشان اگر بر سر کار بیاید به اصولگرایان بدتر از آن خواهد کرد که اصلاح‌طلبان کردند.» از جمله نامزدهایی بوده است که احتمال انصراف وی مطرح شده ولی باقری کنی رئیس ستاد وی در این مورد گفته است: برنامه‌های انتخاباتی جلیلی با قوت تا پایان مهلت تبلیغات ادامه خواهد داشت و وی به هیچ وجه قصد کناره‌گیری ندارد.

 

در میان دیگر فعالان صحنه سیاست هم اخبار مربوط به دولت در نوع خود جالب است. ظاهرا اسفندیار رحیم مشایی هنوز از تائید صلاحیت خود ناامید نشده است. بهمن شریف زاده از نزدیکان وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا سعید جلیلی کاندیدای دولت است و آخر و عاقبت خبر خوش دولت در مورد انتخابات ریاست جمهوری چه شد گفته است: این خبر از سوی رئیس جمهور اعلام شد که باید امیدوار و صبور باشیم و آقای مشایی هم گفتند منتظر خبرهای خوش هستیم. ما هم بر اساس صحبتهای دکتر احمدی نژاد حوصله کرده و امیدواریم و فعالیت خاصی هم انجام نشده است. آقای مشایی در مورد رد صلاحیتش نامه ای به رهبری نوشتند تا رسیدگی شود. وی همچنین «علی نیکزاد» را به عنوان شهردار آینده حامیان دولت معرفی کرده است.

در همین حال و در تفسیر سکوت این روزهای احمدی‌نژاد، میرکاظمی وزیر سابق احمدی‌نژاد و یار این روزهای جلیلی گفته "کاندیدای احمدی نژاد در بین مردم و در خود دولت مقبولیتی نداشت، او حتی شرایط احراز هم نداشت به همین خاطر جایگاهی ندارد که احمدی نژاد بخواهد به خاطر وی کاری انجام دهد، این کار بیشتر شبیه خودزنی است و مطمئنا برای خودش مشکل درست می‌کند". او اظهار امیدواری کرده که "احمدی‌نژاد همینطور که قبلا سکوت کرده، سکوت کند".

 

برای اصلاح‌طلبان، امروز با شایعات مربوط به احتمال بررسی مجدد صلاحیت روحانی شروع شد. عباسعلی کدخدایی در حاشیه نشست نمایندگان کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان در جمع خبرنگاران درباره انتشار خبری مبنی بر رد صلاحیت حسن روحانی، گفت: ما چنین چیزی را نشنیده‌ایم.

پس از رد این شایعات، طیف اصلاح‌طلبان و کارگزاران باز به موضوع اصلی خود یعنی اجماع برگشتند. چند روز است که بخشی از هواداران این طیف بر سر دوراهی پذیرفتن روحانی عضو جامعه روحانیت و یک محافظه‌کار سنتی به عنوان نماینده اصلاحات از سویی و کاهش احتمالی شانس خود در انتخابات از سوی دیگر دچار تردید شده‌اند.

صبح امروز روحانی در پاسخ به این سوال که آیا با عارف ائتلاف می‌کنید گفت: کمی صبر کنید مشخص می شود. سپس سخنان محسن رهامی عضو شورای هماهنگی هماهنگی اصلاحات منتشر شد که "شب گذشته جلسه‌ای برای شکل‌گیری ائتلاف میان عارف و روحانی تشکیل شد ولی پس بحث و بررسی فراوان، نهایتا جلسه بی‌نتیجه ماند. پس از اینکه جلسه دیشب شورای هماهنگی اصلاحات بی‌نتیجه ماند، ادامه جلسه به امروز موکول شد".

حوالی ظهر امروز کرباسچی دبیر کل کارگزاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه نتیجه ائتلاف روحانی و عارف چه شده است ، گفت: شورای 10 نفره مشورتی که آقای خاتمی تشکیل داده بودند اطلاعیه داده است که روحانی را به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان انتخاب کرده اند البته ضمن احترامی که به عارف دارم این اتفاق افتاده و آقای عارف و روحانی نیز گفته اند که تابع نظر بزرگان هستند. این خبر با واکنش و مخالفت ستاد عارف مواجه شد.

سپس این خبر منتشر شد که معاون اول دولت اصلاحات در کرمان با شنیدن شعار «عارف، روحانی، ائتلاف، ائتلاف» و دیدن تصاویر حسن روحانی در دست برخی از حاضران سخنرانی خود را نیمه‌تمام رها کرده و از سالن خارج شده است. سپس یک خبرگزاری مدعی شد که عارف در کرمان گفته است "در انتخابات حرف آخر را مردم می‌زنند، گفته "اهل ائتلاف نیستم". تا آخر ایستاده‌ام و عقب‌نشینی نمی‌کنم. همین خبرگزاری بعدا از زبان عارف نقل کرد که: قسم می‌خورم حضورم در انتخابات قطعی است و تصمیم دیگری ندارم. به هوادارانم این امید را می‌دهم که در انتخابات حضورم قطعی است و تصمیمی برای انصراف ندارم.

و سرانجام شامگاه امروز (دوشنبه) نقل شده است که عارف که در جمع هوادارانش در ساختمان والیبال واقع در بلوار کشاورز تهران حضور یافته بود با تاکید بر اینکه از هر اجماعی که با محوریت آقای خاتمی باشد، تمکین می‌کنم، گفته است: برای من حاکمیت اصلاح طلبی که به عنوان حاکمیت قانون مداری و پیشرفت کشور مطرح است مهم است. بنده به عهد خود پایبندم و امیدوارم آقای خاتمی تا ساعات آینده نظر خود را اعلام کند تا همه با شور و نشاط بیشتری روز جمعه به پای صندوق‌های رای بیایند.

پایان‌بخش اخبار امروز هم محمد غرضی است که تایید شدن صلاحیتش را امری خدایی دانسته و خدا را شکر کرده که جزو کسانی قرار نگرفته که آبرویش برود. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما از تقسیم استان‌ها و به رای گذاشتن استانداران توسط مردم آن استان، حکومت فدراتیو است، اظهار کرده: من این کلمات را نمی‌فهم چرا که این کلمات معنای خاص سیاسی دارد و من را دچار سردرگمی می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  40  =  46