مدیر عامل بانک صنعت و معدن:مطالبات معوق بانک ۲۱ هزار میلیارد ریال است

مدیرعامل بانک صنعت و معدن مطالبات معوق بانک را حدود 21 هزار میلیارد ریال عنوان کرد که با نرخ ارز مبادله‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا قربان دانیالی با بیان این‌که ماموریت اصلی بانک کمک به بخش صنعت و معدن و تولید است گفت:‌ به عبارتی دیگر فلسفه وجودی بانک کمک به تولید است و در اساسنامه، اجازه کار کردن به جز حوزه صنعت و معدن به این بانک داده نشده است.

وی با بیان این‌که بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی که بانک صنعت و معدن هم جزو این بانک‌ها محسوب می‌شود ماموریت‌های ویژه‌ای نسبت به بانک‌های تجاری و عمومی دارند گفت:‌ بانک‌های توسعه‌ای باید در حوزه‌هایی وارد شوند که بانک‌های دیگر ورود کمتری دارند و دومین موضوع آن است که این گونه بانک‌ها باید منابع ارزان‌تری نسبت به دیگر بخش‌ها در اختیار بخش مولد بگذارند.

وی با تاکید بر این‌که بانک‌های توسعه‌ای و تخصصی نمی‌توانند به سپرده‌های مردمی بیشتر توجه کنند و برای تجهیز منابع باید به سرمایه خود بانک‌ها توجه شود گفت:‌ قانون‌گذار در سال‌های 90 و 91 پیش بینی‌هایی در مورد افزایش سرمایه بانک‌های تخصصی در قانون بودجه آورده و امسال نیز به بحث افزایش سرمایه این بانک‌ها از جمله بانک صنعت و معدن در سه بند این قانون به‌صورت مستقیم اشاره شده است.

وی با بیان این‌که موضوع مهم دیگر منابع بودجه‌ای است گفت:‌ هر ساله منابعی را برای بانک های تخصصی از جمله بانک صنعت و معدن در نظر می‌گیرند و در سال 91 نیز مبلغی درحدود 534 میلیارد تومان به بانک ما اختصاص یافت که صد درصد این میزان جذب و در اختیار کارفرمایان صنعت‌گران قرار گرفت که امسال هم این موضوع در قانون بودجه تکرار شده است.

وی با اشاره به تامین منابع از سوی صندوق توسعه ملی گفت: سال گذشته از طرف این صندوق رقمی بالغ بر 7.1 میلیارد دلار به بانک ما اختصاص یافت که 6.5 میلیارد دلار آن به صورت تسهیلات ارزی و 200 میلیون دلار به صورت سپرده ارزی و 400 میلیون دلار معادل ریالی بود و ما به عنوان بانک صنعت و معدن بنا داریم که قراردادهای سال قبل را ارتقا دهیم تا بتوانیم بیشتر در خدمت صنعتگران باشیم.

دانیالی با بیان این‌که از 6.5 میلیارد دلار سال گذشته حدود 3.2 میلیارد دلار قرارداد امضا شده گفت: منابع دیگری که بانک‌های تخصصی به آن تکیه می کنند خطوط اعتباری است که سال گذشته با همکاری خوب بانک مرکزی مبلغ خوبی از طریق این خطوط در اختیار ما قرار گرفت که امسال هم بخش اعظم این خطوط را تمدید کردند که با تمدید بیشتر این خطوط، صنعتگران و کارآفرینان منابع بیشتری خواهند داشت.

وی با بیان این‌که مجموع سپرده‌های بانک در پایان اسفند ماه سال گذشته به حدود 34 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به سال قبلش 38 درصد رشد داشته گفت: مجموع تسهیلات پرداختی ما حدود 31 هزار میلیارد ریال است و مانده مصارف ما بعد از تعدیلاتی که به دستور بانک مرکزی انجام شد به 215 هزار میلیارد ریال رسید.

مدیر عامل بانک صنعت و معدن همچنین با بیان این‌که جزو معدود بانک‌هایی بودیم که در سال گذشته ریسک اعتباری را کاهش داده و به 10.5 درصد رسیدیم گفت: مسئله نظارت در بانک‌ها و سیستم‌های کنترل داخلی که مورد تاکید همه اقتصاددان‌ها و حاکمیت و دولت است و در این زمینه نظارتمان را براساس تکنولوژی‌های فن‌آوری قرار داده و نظارتمان IT BACE انجام می شود و سیستم سما را راه اندازی کردیم.

وی در رابطه با برداشت از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی گفت:‌برداشت از حساب از بانک ما حدود نیم میلیارد تومان است که هم بانک مرکزی و واحدهای نظارتی در حال بررسی هستیم که در نهایت به هر جمع بندی که قانون‌گذار برسد ما نیز تابع آن‌ها هستیم ولی معتقدیم نباید از حساب بانک ما برداشت می‌شد که امیدواریم هر چه زودتر بررسی‌ها به انجام برسد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: یکی از اولویت‌های مهم ما در سال جاری تامین مالی طرح‌های نیمه تمام و در بخش بعدی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.

وی با بیان این‌که در سال 86 حدود 1.5 میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی در اختیار بانک گذاشته شد که بعدا عینا به افزایش سرمایه بانک تبدیل شد گفت: امسال بنا داریم از سه بند که در رابطه با افزایش سرمایه در قانون بودجه است تلاش کنیم سرمایه بانک را افزایش دهیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  2  =