شرایط اقتصادی منطقه یورو مطلوب نیست

بنا به اعلام موسسه تحقیقاتی مارکیت اکونومیکس، شاخص ترکیبی فعالیت‌ها در بخش خدمات و تولید کارخانه‌ای در ماه جاری میلادی در منطقه یورو به 48.9 افزایش یافته است که بالاتر از تخمین اقتصاددان‌هاست. این رقم در ماه می 47.7 بود. حال احتمال خروج اقتصاد منطقه یورو از رکود در سه ماهه سوم سال جاری میلادی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند کاهش تولید ناحالص داخلی منطقه یورو که شش فصل اخیر ادامه داشته است در سه ماهه سوم پایان می‌یابد یعنی در سه ماهه دوم تولید ناخالص داخلی هیچ رشدی ندارد و در سه ماهه سوم 0.1 درصد رشد خواهد کرد. البته کند شدن فعالیت‌ها در بخش تولید صنعتی چین این نگرانی را پدید آورده است که صادرکنندگان اروپایی با مشکلاتی بزرگ مواجه شوند. بویژه از آنجهت که مصرف داخلی در این قاره به دلیل نرخ بالای بیکاری محدود باقی مانده است.

پس از انتشار گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس، روند کاهش ارزش یورو در برابر دلار ادامه یافت. در ماه جاری میلادی بانک مرکزی اروپا پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی منطقه یورو را کاهش داده است. بنا به اعلام این نهاد، امسال تولید ناخالص داخلی منطقه یورو 0.6 درصد کاهش خواهد یافت و در سال 2014 این شاخص 1.1 درصد رشد خواهد کرد.

مشکلات اقتصادی منطقه یورو در اجرای سختگیرانه سیاست‌های ریاضت جویانه ریشه دارد. رهبران اروپا طی دو سال اخیر سامان دادن به وضعیت مالی کشورهای بدهکار عضو منطقه یورو را در اولویت قرار داده‌اند و بر اجرای سیاست‌های ریاضتی تاکید کرده‌اند در نتیجه نرخ بیکاری به رقم بی سابقه 12.2 درصد افزایش یافته است و تعدادی از اعضاء منطقه یورو به دریافت کمک مالی از نهادهای بین‌المللی نیازمند شده‌اند.

به دلیل نرخ بالای بیکاری و توان پایین مالی خانوارهای اروپایی، تقاضای داخلی ضعیف است و تولیدکنندگان دچار مشکل هستند. کاهش نرخ رشد اقتصاد چین نیز که از شرکای بزرگ تجاری اروپاست بر مشکلات تولیدکنندگان اروپایی افزوده است و آنها را وادار کرده از طریق اخراج نیروی کار مخارج خود را کاهش دهند. این افدام به رشد نرخ بیکاری و ضعف بیش از پیش تقاضای داخلی منجر شده است.

وضعیت اقتصادی در ایالات متحده که شریک تجاری بزرگ منطقه یورو است نیز چندان مطلوب نیست. اقتصاد این کشور در سه ماهه نخست امسال 2.4 درصد رشد کرد و پیش‌بینی شده در سه ماهه دوم این رقم به کمتر از 2 درصد کاهش یابد. همچنین اخیرا نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی خود از نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سال 2013 را کاهش داده‌اند. بدین ترتیب منطقه یورو نمی‌تواند برای رونق اقتصادی، زیاد روی صادرات حساب کند.
 

منبع:جهان سهم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄    =  2