چگونگی روند تغییرات بهای طلا در هفته جاری

حرکت‌های سینوسی بهای طلا در بازار داخل و خارج طی روزهای اخیر، منجر به سردرگمی بسیاری از سرمایه‌گذاران شده است و هرچند گزارش‌های متفاوتی از روند تغییرات قیمتی در رسانه‌ها هست، تحلیلی از آینده نزدیک طلا به چشم نمی‌خورد. نگاهی به وضعیت بازار داخل و خارج و تحلیل‌های تکنیکال، دو احتمال اساسی را درباره بهای طلا در هفته جاری مطرح می‌سازد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بهای طلا که از نزدیک دو ماه گذشته، روند نزولی خود را پشت سر گذاشته بود، ‌هفته گذشته شاهد افت اساسی دیگری بود و در آستانه و بعد از برگزاری نشست کمیته بازار آزاد فدرال در آمریکا، دوباره با یک شوک نزولی روبه‌رو شد که سطوح حمایتی تکنیکال را بار دیگر شکست و به پایین‌ترین رقم خود در سه سال اخیر رسید.

این امر همزمان تأثیر خود را بر بازار داخلی ایران نیز گذاشت و از هفته گذشته، بهای طلا در بازار ایران، شاهد افتی محسوس بود. اکنون برای بسیاری این پرسش مطرح است که بهای طلا در آینده نزدیک و پس از آن، چه روندی را ‌خواهد گذراند و آیا جو نزولی آن ادامه خواهد یافت یا دوباره طلا خواهد توانست سطح حمایتی باثباتی را در هفته‌های آتی تجربه کند؟

بنا بر این گزارش، در روزهای اخیر، گزارش‌های رسانه‌های پیرامون تغییرات یکباره بهای ارز و طلا در بازار تهران و در پی انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور، بیش از همه به این موضوع پرداخته‌اند که البته پیش از آنکه تحلیل‌هایی پیرامون وضعیت آینده طلا باشد، گزارشی از روند تغییرات قیمتی بوده است.

در این باره باید گفت، هنوز شمای کلی وضعیت ارز و طلا در بازار داخلی ایران، مشخص و شفاف نیست و حرکت سینوسی این هر دو، نشان دهنده همین موضوع است. این امر نه تنها در درون که در بازارهای جهانی نیز روند سینوسی حرکت طلا طی هفته گذشته و به ویژه چند روز اخیر و در پی برگزاری جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دیده می‌شود.

پایین آمدن بهای طلا در بازار داخل، برگرفته از دو عامل بود که همزمان منجر به آن شد که افت محسوس بهای طلا در بازار رقم بخورد: انتخابات ریاست جمهوری و به همراه آن جو امیدوار کننده از آینده اقتصادی کشور و دیگر، حاکمیت جو بدبینی به بهای طلا در بازارهای جهانی و در میان سرمایه‌گذاران پیش از جلسه فدرال رزرو.

آنچه اکنون و پس از گذشت مدت زمان اندکی از این دو واقعه مشخص شده است، این که به تدریج این عوامل فروکش می‌کند و بهای طلا ـ و همچنین ارز در داخل ـ دوباره به مسیری باز‌می‌گردد که پیش از آن می‌پیمود.

اما در خصوص بهای طلا، هرچند فدرال رزرو و سکاندار آن بن برنانکه اعلام کرده‌اند که با تداوم روند بهبود شرایط اقتصادی در آمریکا، روند اجرای سیاست تسهیلات مقداری و سیاست انبساطی فدرال رزرو در آغاز سال آینده متوقف خواهد شد، ‌خروجی گزارش کمیته بازار آزاد، به گونه‌ای بود که بلافاصله پس از انتشار آن، سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی و به ویژه بازار نیویورک را دچار دودستگی کرد.

علت این دودستگی در میان سرمایه‌گذاران، جمله‌ای در گزارش کمیته بازار آزاد بود که اشاره داشت: «اگر» چنانچه روند شرایط بهبود اقتصادی بنا به انتظارات ما باشد، سیاست انبساطی اواخر سال جاری «محدود» خواهد شد. همین شرط‌گذاری فدرال رزرو از یک سو و لفظ «محدود شدن» در این گزارش برای برخی از سرمایه‌گذاران این معنی را داشت که دست‌کم بهای طلا در کوتاه مدت، با سرکوب جدی مواجه نخواهد شد. نتیجه آنکه روند تغییرات قیمتی بهای طلا از حالت نزولی به حالت سینوسی منتقل شد.

چگونگی

حرکت سینوسی بهای طلا در بازار نیویورک در 24 ساعت گذشته

همین حرکت سینوسی بود که منجر به آن شد، بازار تهران و داخل نیز پس از دو روز افت محسوس در بهای طلا، اصلاحی در قیمتها صورت دهد. از سوی دیگر، اتفاقی که برای ارز در بازار داخل نیز رخ داد، مشابه بهای طلا بود و پس از آنکه در آخرین ساعات روز چهارشنبه، بهای ارز شاهد افتی بیش از صد تومان بود، از روز پنج‌شنبه و در پی فروکش کردن جو خوش‌‌بینی یا به عبارتی متعادل شدن آن، بهای ارز نشان داد که همچون گذشته تمایل بسیاری به حفظ سطح قیمتی سابق دارد. بازگشت دوباره بهای ارز، نتیجه بلافصل خود را در بهای طلا گذاشت و دوباره بهای طلا را با افزایشی اندک مواجه ساخت.

هم‌اکنون و با توجه به بهای اونس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل، بهای واقعی سکه تمام بهار آزادی برابر با یک میلیون و سه هزار تومان است و تا این ساعت، بهای تمام بهار در بازار برابر با یک میلیون و 140 هزار تومان است که این امر حاکی از آن است که بهای سکه در بازار با حبابی قابل توجه و در حدود 140 هزار تومان مواجه است.

حال آنکه آیا این حباب می‌تواند منجر به کاهش بهای سکه شود یا خیر، دو سناریوی متفاوت مطرح است:

حالت نخست این ‌که با توجه به روند کاهش قیمت در بازار جهانی و افزایش حباب در بازار سکه طی روزهای آینده بهای طلا دوباره در بازار داخل روند نزولی را طی کند و اصلاح قیمت، البته به گونه‌ای تدریجی را در بهای طلا شاهد باشیم، تحلیل‌های تکنیکال از وضعیت اونس نیز حاکی از آن است که دست‌کم در هفته جاری، وضعیت بدبینانه در بازار ادامه خواهد داشت.

چگونگی

تحلیل تکنیکال روند بها در هفته گذشته

اما حالت دیگر با توجه به روند چند روز اخیر ارز و طلا در بازار داخل‌ و همچنین با توجه به آن که از دو ماه گذشته‌ که بهای سکه در بازار داخل با حباب روبه‌رو بود‌ ‌این حباب شکسته نشد و ‌اصلاح چندانی در قیمت طلا را به دنبال خود نداشت؛ بنابراین، این احتمال می‌رود که با قوت گرفتن دوباره بهای ارز، بهای طلا نیز ‌در روزهای آتی با افزایش قیمت روبه‌رو شود.

در هر صورت، روند امروز در بازار مشخص خواهد ساخت که جهت حرکتی بهای طلا به چه سمتی است و تا اواسط روز، جهت حرکتی بها، به احتمال بسیار زیاد جهت حرکتی کل هفته جاری خواهد بود.

منع : تابناک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =