پرونده بهار بورس با ۳۶.۳۳ درصد رشد در ارزش بازار بسته شد

بورس تهران در حالی پرونده خرداد ماه را بست که در این سه ماه با رشد و رونق همراه بود تا جایی که ارزش بازار در این مدت نزدیک به 36.33 درصد رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به  نقل از مهر، اداره آمار شرکت بورس در آخرین گزارش اعلام شده، ارزش بازار صنایع بورس تهران را تا 26 خردادماه، دو میلیون و 226 هزار و 800 میلیارد ریال اعلام کرد. بررسی ها از روند ارزش بازار صنایع نشان می دهد که این متغیر در پایان اردیبهشت ماه در رقم 2 میلیون و 83 هزار میلیارد ریال قرار داشته و تا 26 خرداد ماه با رشدی 143 هزار و 156 میلیارد ریالی معادل 6.8 درصد مواجه شده است.

با نگاهی به 38 صنعت حاضر در بورس تهران می بینیم که 6 صنعت برتر بورس، بیش از 70 درصد ارزش بازار را در ختیار دارند. به این ترتیب ارزش بازار صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای، بانک ها، موسسات اعتباری و سایر نهادهای پولی، استخراج کانه های فلزی و شرکت های چندرشته ای که در پایان اردیبهشت ماه یک میلیارد و 659 هزار و 144 میلیارد ریال بود در 26 خرداد ماه به رقم یک  میلیون و 799 هزار و 912 میلیارد ریال رسیده است.

در بررسی جداگانه صنایع مورد نظر، محصولات شیمیایی که بزرگترین صنعت بازار سرمایه است با رشد 8 درصدی ارزش بازار نسبت به اردیبهشت ماه در رقم 524 هزار میلیارد ریال قرار دارد. همچنین صنعت فلزات اساسی درحالی اردیبهشت ماه ارزش بازاری 328 هزار میلیارد ریالی داشت که در 26 خردادماه این رقم به 371 هزار میلیارد ریال رسید. صنعت فرآورده های نفتی نیز که در رتبه سوم برترین های بازار قرار دارد با رشدی 15 هزار میلیارد ریالی ، ارزش بازاری 272 هزار میلیارد ریالی را ثبت کرده است.

بر اساس آخرین گزارش بورس تهران ارزش بازار بانک ها نیز با رشد مواجه شده و به رقم 239 هزار میلیارد ریال رسیده است. ارزش بازار استخراج کانه های فلزی نیز در آخرین گزارش 213 هزار میلیارد ریال است.

بررسی عملکرد بورس تهران در خرداد ماه نشان می دهد که در این بازار متغیر مهم دیگری نیز با رشد مواجه شده است و آن نسبت قیمت به درآمد (P/E) بورس تهران است. به این ترتیب رشد نزدیک به 9 درصد نسبت قیمت به درآمد در بازار خرداد ماه نشان می دهد که در این ماه قیمت سهام در بورس تهران رشد داشته است.بر همین اساس آخرین P/E بورس تهران توسط اداره آمار شرکت بورس 6.09 مرتبه اعلام شده است. این رقم در پایان اردیبهشت ماه 5.66 مرتبه بوده است.

رونق معاملات در بورس تهران باعث شده است تا در خرداد ماه پیش بینی سود صنایع نیز رشد کند و نسبت به اردیبهشت ماه نزدیک به 5هزار میلیارد ریال افزایش داشته باشد. با رصد صنایع برتر بازار می بینیم که صنعت محصولات شیمیایی با سرمایه 50 هزار و 403 میلیارد ریال، آخرین سود پیش بینی شده خود را 76 هزار و980 میلیارد ریال اعلام کرده است که نسبت به ماه قبل نزدیک به هزار و 500میلیارد ریال رشد داشته است. سهامداران بزرگترین صنعت بازار سرمایه به ازای هر سهم تا امروز هزار و527 ریال سود دارند.

صنعت فلزات اساسی نیز که رتبه دوم را در بین بزرگترین های بورس از آن خود کرده است با سرمایه 74 هزار و501 میلیارد ریالی، برای سال جاری عایدی 56 هزار و 469 میلیارد ریالی پیش بینی کرده است.

سود این گروه نیز نسبت به ماه قبل 157 میلیارد ریال رشد کرده است. صنعت بانکداری در ماه جاری هیچ رشد سودی را تجربه نکرده و آخرین سود اعلامی این گروه بدون تغییر نسبت به ماه قبل 53 هزار و 853 میلیارد ریال است اما در مقابل سهامداران شرکتهای چند رشته ای در ماه جاری شاهد رشد قابل توجه پیش بینی سود صنعت خود شدند به این ترتیب که این صنعت عایدی امسال خود را در خرداد ماه دو هزار و 596 میلیارد ریال افزایش داده و به رقم 39هزار و582 میلیارد ریال رسانده است که متوسط پیش بینی سود هر سهم در این صنعت هزار و30 ریال می شود.

رشد سود این گروه در حالی رخ داده است که برخلاف تصور بسیاری از سرمایه گذاران بازار سرمایه، پیش بینی سود گروه فرآورده های نفتی با افتی هزار میلیارد ریالی مواجه شده و به رقم 38 هزار میلیارد ریال رسیده است. صنعت استخراج کانه های فلزی نیز خرداد ماه را بدون تغییر پیش بینی سود به پایان رسانده است.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  24