راه‌اندازی مرکز مبادله‌ ارزی اشتباه بود

مرکز مبادله ارزی شفاف کند که چه میزان ارز مبادله‌ای به چه اشخاص و چه کالاهایی داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محسن بهرامی ارض اقدس، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که توافق‌نامه شش بندی که بین صادرکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد امکان اجرایی شدن نداشت، بیان کرد: صادرکننده‌ای که محصول صادراتی خود را با ارز آزاد تولید کرده و آن را با گرفتاری‌های زیاد صادر می‌کند چطور می‌تواند آن را با نرخ مبادله‌ای وارد سیستم بانکی ایران کند؟!

وی ادامه داد: صادرکنندگان زمانی که ارزی را با دشواری فراوانی به دست می‌آورند به هیچ وجه حاضر نیستند آن را با نرخ مبادله‌ای تقدیم دولت کنند.

او با بیان این‌که در زمان امضای توافق نامه شش بندی نیز اعلام کردیم که اجرای این توافق نامه علنا امکان پذیر نیست، گفت: مگر این‌که روش انتقال ارز بین صادرکنندگان و واردکنندگان با همان روش فعلی انجام شود. بدین معنی که صادرکنندگان و واردکنندگان یکدیگر را پیدا کرده و ارز خود را توافقی بین یکدیگر مبادله کنند.

به گفته رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران، این پروسه باید بدون دخالت دولت انجام شود و نرخ اختصاص ارز صادراتی به واردکنندگان توافقی و بدون حضور در دستگاه‌هایی که دولت آن‌ها را تعریف کرده است انجام شود.

وی اظهار کرد: ولی متاسفانه در قانون بودجه سال جاری نیز مطرح شده است که صادرکنندگان باید ارز خود را با نرخ مبادله‌ای یا به عبارتی با دلار 2450 تومانی به امر واردات اختصاص دهند.

بهرامی با تاکید بر این‌که مصوبه قانون بودجه قابلیت اجرا ندارد، خاطرنشان کرد: دولت آینده باید اجازه دهد که طبق روال سابق درآمدهای ناشی از صادرات کالاهای غیر نفتی به واردات کالاهای اولویت‌های نهم و دهم اختصاص پیدا کند.

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه این دیدگاه که صادرکنندگان باید ارز خود را با نرخ مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار دهند در میان نمایندگان مجلس نیز حاکم است و آنان نیز معتقدند ارز حاصل از صادرات باید با نرخ مبادله‌ای در اختیار دولت برای واردات قرار گیرد.

وی درباره مرکز مبادله ارزی تصریح کرد: راه‌اندازی مرکز مبادله‌ ارزی یک اشتباه بزرگ از سوی بانک مرکزی بود و گویای هدف آن صرفا تعویق و کشتن زمان برای تامین نیازهای ارزی بود.

بهرامی در پایان گفت: هنوز هم مشخص نیست که در مرکز مبادله ارزی چه مقدار ارز مبادله‌ای برای چه کالاهایی و به چه اشخاصی ارائه شده است و آیا ارز تبدیل به کالا شده است یا خیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  +    =  35