طلا رکورد ۴۵ ساله را شکست

قیمت جهانی طلا در سه ماهه دوم 2013 با 360 دلار کاهش معادل 23 درصد مواجه شد و بدین ترتیب رکورد افت قیمت طلا در یک دوره سه ماهه از سال 1968 به این سو شکسته شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم، بازار جهانی طلا در حالی که روز جمعه را خوب شروع نکرد و با کاهش 14 دلاری، قیمت این فلز برای نخستین بار طی سه سال گذشته به کانال 1100 دلاری سقوط کرد اما در ادامه معاملات روند قیمت طلا صعودی شد.

در پایان معاملات روز جمعه و پیش از آغاز تعطیلات آخر هفته بازارهای جهانی قیمت این فلز گرانبها به 1223.7 دلار در هر اونس رسید. بدین ترتیب قیمت طلا در این روز 12 دلار معادل 2 درصد نسبت به روز قبل از آن افزایش داشته است.

در عین حال سقوط قیمت طلا طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی طی 45 سال گذشته بی سابقه بوده است. قیمت طلا در ماه های آوریل تا ژوئن برابر با فصل بهار با 360 دلار کاهش معادل 23 درصد مواجه شده است که بالاترین افت قیمت این فلز گرانبها در یک دوره سه ماهه از سال 1968 به این سو می باشد.

در عین حال رشد قیمت طلا در روز جمعه پس از سقوط حدود 40 دلاری در روز پنج شنبه برای سرمایه گذاران امیدوارکننده بود. برخی کارشناسان معتقدند قیمت طلا به کف خود نزدیک شده است و از این پس نباید انتظار کاهش قابل ملاحظه قیمت ها را داشت.

جان هامل کارشناس موسسه ای آی اس در این باره به رویترز گفت: ما شاهد بازگشت از مسیر نزولی بوده ایم. من معتقد نیستم که قیمت های کنونی به انتهای خود رسیده است اما ما به این نقطه بسیار نزدیک شده ایم.

رشد 12 دلاری قیمت طلا در روز جمعه بالاترین رشد روزانه قیمت این فلز از 20 ماه می بوده است. قیمت طلا طی دو هفته گذشته حدود 200 دلار  و از ابتدای سال 2013 بالغ بر 500 دلار در هر اونس کاهش یافته است.

اعلام فدرال رزرو آمریکا مبنی بر کاهش سطح سیاست محرک اقتصادی خود در سال 2014 علت اصلی افت قیمت طلا طی روزهای اخیر بوده است. فدرال رزرو آمریکا از سال 2010 و برای کمک به شرکت های بحران زده این کشور هر ماه 85 میلیارد دلار اوارق قرضه این شرکت ها را خریداری می کند.

بهبود نسبی شرایط اقتصادی آمریکا و بحرانی شدن کسری بودجه و بدهی های ملی این کشور گمانه زنی ها در مورد توقف این سیاست را افزایش داده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  69  =