خریداران هندی درخرید طلا دست نگه داشتند

اقدامات محدودکننده دولت برای واردات طلا و کاهش ارزش روپیه موجب شد سقوط اخیر قیمت فلز گرانبها این بار نتواند خریداران هندی را مجاب به خرید کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا مدیر فدراسیون تجارت جواهرات و سنگ‌های قیمتی هند چند روز قبل پیش بینی کرد واردات طلا در دوره سه ماهه ای که از اول ژوییه آغاز شده، نسبت به سه ماهه قبلی 52 درصد کاهش پیدا کند و به 150 تن برسد. قیمت طلا در هند طی سه ماهه جاری 14 درصد کاهش یافته در حالیکه افت قیمت این فلز در لندن 25 درصد بوده است. این تفاوت به دلیل کاهش 8.9 درصدی ارزش روپیه در برابر دلار آمریکا بوده است. در بررسی بلومبرگ از 11 ارز آسیایی، ارزش روپیه از ابتدای سال 2013 تاکنون 7.7 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش داشته که بیشترین میزان کاهش پس از ین ژاپن بوده است.

در حالیکه کاهش 14 درصد قیمت طلا در آوریل باعث تقاضای شدید خرید در چین، هند و آمریکا شد اما بر اساس گزارش بلومبرگ، خریداران این بار منتظرند قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند. با اقدام سرمایه گذاران در فروش طلا، تصور می‌رود افت قیمت این فلز تسریع شود و به سمت بزرگ‌ترین کاهش قیمت سه ماهه از سال 1920 تاکنون پیش می‌رود.

در بحبوحه گمانه زنی‌ها در مورد محدود شدن برنامه خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا، سرمایه گذاران اعتماد به طلا به عنوان یک سرمایه مطمئن را از دست داده اند و خروج آنها از بازار باعث شده این فلز گرانبها در حال تجربه بدترین سال از 1981 تاکنون باشد. از سوی دیگر تقاضا در هند که بزرگ‌ترین بازار مصرف کننده طلا در جهان است، پس از افزایش مالیات بر واردات این فلز که با هدف کنترل کسری حساب جاری صورت گرفته، کاهش یافته است. سیاست‌های ضدطلای بانک مرکزی این کشور باعث شده خرده فروشان فروش سکه و شمش طلا را متوقف کنند. ارزش سهام جواهرفروشان هندی به دلیل ضعیف شدن تقاضای خرده فروشی و افزایش هزینه واردات طلا احتمالا در سه ماهه جاری کاهش خواهد یافت.

با این همه وزیر امور اقتصادی هند 18 ژوئن اقدامات بیشتر برای محدود کردن واردات طلا را منتفی نکرد. بر اساس آمار فدراسیون تجارت جواهرات و سنگ‌های قیمتی هند، پس از سقوط شدیدی که قیمت طلا در آوریل داشت، 117 تن طلا خریداری شد و میزان طلای وارد شده در ماه مه 162 تن برآورد شده است.

طبق گزارش بانک مرکزی هند، کسری حساب جاری که معیار سنجش تجارت است، بزرگ‌ترین ریسک برای اقتصاد 1.9 تریلیون دلاری این کشور به شمار می‌رود. این کسری در فاصله ژانویه تا مارس 18.1 میلیارد دلار در مقایسه با 31.9 میلیارد دلار در سه ماهه قبل بود.

طلا در هند در فصل برگزاری جشنواره‌های مذهبی و در عروسی‌ها برای هدیه به عروس خریداری میشود. فصل جشنواره در هند از اوت تا اکتبر و فصل برگزاری جشن‌های عروسی از نوامبر تا دسامبر و از اواخر مارس تا اوایل مه است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  16