سهامداران تک سهم نخرند

مدیرعامل شرکت بورس علت رکوردشکنی جدید شاخص بورس تهران را اعلام کرد و به سهامداران توصیه کرد که از خرید تک سهم خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حسن قالیباف اصل – مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران – در گفت‌وگو با (ایسنا)، علت رکوردشکنی شاخص بورس و عبور این متغیر از مرز 50 هزار واحد را مورد توجه قرار داد و گفت: همواره شاخص بورس در رکورد‌شکنی‌های بازار مدنظر قرار می گیرد در حالی که در کنار شاخص عوامل دیگری وجود دارند که از شاخص بورس مهم‌تر هستند.

وی حجم معاملات را یکی از این عوامل دانست و افزود: در سال جاری رکورد‌های جدیدی در حجم معاملات بورس رخ داده و حجم معاملات بازار سرمایه نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

وی ادامه داد:بنابراین از ابتدای سال تاکنون میانگین روزانه معاملات خرد و بلوک به 160 میلیارد تومان رسیده است در حالی که در سال گذشته این میزان نزدیک به 50 میلیارد تومان بود براین اساس می توان گفت که حجم معاملات نسبت به سال گذشته سه برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: هم چنین نقدشوندگی سهام افزایش یافته و اقبال مردم به بازار با توجه به سهامی که در بورس عرضه شده، رشد پیدا است.

مدیر عامل شرکت بورس در مورد علت اقبال مردم به بازار سرمایه در سال جاری گفت: سهام‌هایی که در بورس حضور دارند از شرکت‌های خوب کشور بوده و به دلیل دستور‌العمل پذیرش، شرکت‌هایی وارد بورس می‌شوند که وضعیت مناسبی از لحاظ عملکرد و سودآوری دارند.

قالیباف خاطر نشان کرد:امسال هم‌چنین شرکت‌های بورسی اطلاعات مناسبی به بازار ارائه کردند و برگزاری مجامع شرکت‌ها نشان داد که شرکت‌های بورسی به پیش‌بینی ‌های سود خود رسیده وحتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها محقق کردند.

وی با بیان این‌که وضعیت سودآوری شرکت‌ها مناسب است، عنوان کرد: در بودجه امسال سودآوری شرکت‌های بورسی 15 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است که این نشان می‌دهد وضعیت سودآوری شرکت‌ها بهبود پیدا کرده است.

وی هم‌چنین رکود سایر بازار‌ها را از عوامل رشد بورس دانست و با تاکید بر اینکه بازار‌های ارز و سکه به عنوان ابزار سرمایه‌گذاری نبوده و این بازار‌ها در کوتاه‌مدت سودآور هستند، عنوان کرد: این بازارها در سال جاری سودآوری گذشته را نداشتد به طوری که طلا روند کاهشی را از ابتدای سال طی کرده است بنابراین نبود چشم‌انداز مناسب در این بازارها باعث شده است که نقدینگی به سمت بورس جذب شود.

قالیباف اصل در ادامه عنوان کرد: بنابراین با توجه به P/E فعلی بازار می‌توان گفت بازدهی 30 درصدی بورس، 10 درصد سود نقدی بوده و مابقی به بازده قیمتی و افزایش قیمت‌ها تعلق داشته است.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس در حال حاضر که قیمت‌ها رو به افزایش است، فرصتی است که سهامداران عمده با توجه به رونق بازار از این فرصت استفاده کرده و به تعهدات خود در خصوص افزایش سهام شناور آزاد عمل کنند.

وی ادامه داد: هم‌چنین سایر شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت ایجاد شده در جهت افزایش سرمایه استفاده کرده و سرمایه‌ خود را افزایش دهند.

قالیباف اصل به عرضه اولیه سهام شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: هم‌چنین باید از این فرصت در جهت عرضه اولیه شرکت‌ها استفاده کرد که در حال حاضر عرضه شرکت‌هایی همچون هلدینگ نفت و گاز تامین، هلدینگ دارویی تامین و هلدینگ صدر تامین در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این‌که بازار سرمایه از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردار است، به سهامداران توصیه کرد که با مطالعه و دقت نسبت به خرید و فروش سهام اقدام کرده و دچار جو روانی نشود و با مطالعه نسبت به ارزش ذاتی سهام نسبت به خریداری آن اقدام کند. هم‌چنین سهامداران بهتر است سبد سهام تشکیل داده و از خریداری تک سهم‌ها خودداری کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  −    =  83