رشد ۴۲درصدی شاخص بورس از ابتدای سال

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران نسبت به ابتدای سال جاری 42 درصد افزایش یافته است.

 به گزارش تسنیم، حمید روحبخش، سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران با بیان مطلب فوق گفت: شاخص کل در پایان معاملات 26 تیرماه به رقم 54 هزار و 433 واحد رسید و نسبت به ابتدای سال معادل 16 هزار و 195 واحد یا بیش 42 درصد افزایش داشته است.

 وی ادامه داد: همچنین در 77 روز کاری بورس تهران، شاخص قیمت در 49 روز با افزایش مواجه بوده که نشان دهنده وضعیت مثبت بازار در 63 درصد روز های کاری است. نسبت روزهای مثبت به کل روزهای کاری دوره مشابه سال قبل برابر با 39 درصد بوده است.

 روحبخش افزود: معاملات نرمال (خرد و بلوک) بیش از 36 میلیارد سهم به ارزش 14 هزار میلیارد تومان بوده است. مقایسه این ارقام با دوره مشابه سال قبل حاکی از افزایش 129 درصد در حجم و رشد 255 درصدی در ارزش معاملات نرمال است.

 وی تصریح کرد: همچنین بررسی دفعات معاملات و تعداد خریدار نیز حکایت از ارتقاء نقدشوندگی بازار دارد به طوری که دفعات معامله و تعداد خریدار در ابتدای سال به ترتیب 3 میلیون و 300 هزار دفعه و 1 میلیون و 200 هزار خریدار می باشند. مقایسه این ارقام با دوره مشابه سال قبل نشانگر رشد 165 درصدی دفعات و 188 درصدی تعداد خریداران است.

علل رشد متغیرهای بازار

 سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل بورس تهران علل رشد متغیرهای بازار را در چهار بخش دانست و اظهار داشت: با توجه به اینکه پایان سال مالی 75 درصد شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران اسفند ماه است و طبق قانون تجارت چهار ماه پس از پایان سال مالی، شرکت ها ملزم به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه هستند و در خصوص سود نقدی تصمیم گیری می کنند، لذا در چهار ماه اول هر سال با آغاز فصل برگزاری مجامع با رشد ملایم شاخص ها مواجه هستیم.

 وی به جذب نقدینگی از بازارهای رقیب اشاره و تصریح کرد: در سال 92 رکود نسبی در بازار طلا و ارز حاکم است که این رکود سبب خروج سرمایه از این بازارها شده و این وجوه به سمت بورس تهران سوق پیدا کرده است.

 روحبخش توضیح داد: یکی از متغیرهای اساسی که بر قیمت سهام تاثیر گذار است، تغییر و تحول در پیش بینی سود و زیان خالص شرکت ها است. آخرین پیش بینی سود و زیان خالص شرکت ها بدون لحاظ 2 عرضه اولیه در سال 92 برابر با 34 هزار میلیارد تومان است که نسبت به ابتدای سال رشد 13 درصدی را نشان می دهد.

 سرپرست روابط عمومی و امور بین الملل بورس به خلق حماسه سیاسی اشاره کرد و افزود: خلق حماسه سیاسی توسط هموطنان نیز از پارامترهای اثر گذار بازار بوده است و برآیند چهار پارامتر مطرح شده حجم تقاضای بازار را افزایش داد و این فشار تقاضا در نهایت منجر به افزایش کلیه متغیرهای بورس شد.

توصیه هایی به سرمایه گذاران

 روحبخش به سرمایه گذاران توصیه کرد در چرخه سرمایه گذاری و بازار سرمایه سهیم شوند ولی تحت تاثیر شایعات قرار نگیرند و ادامه داد: توصیه اصلی و جدی به سرمایه گذاران جدید الورود است، از ابتدای سال بیش از 50 هزار کد معاملاتی جدید صادر شده و این افراد در زمان تصمیم گیری برای خرید و فروش نباید به شایعات توجه کنند و به طور هیجانی و عجولانه اقدام به سرمایه گذاری کنند. 317 شرکت در فهرست نرخ های بورس حضور دارند. هر شرکت دارای بازدهی و ریسک های مختص به خود است. افراد باید با مطالعه و مشورت در بازار قدم بردارند.

 وی به گذراندن دوره های آموزشی تاکید کرد و اذعان داشت: در ابتدای امر در دوره های آموزشی بورس که در محل تالار معاملات حافظ و 21 بورس منطقه ای برگزار می شود حاضر شوند و با اصول اولیه بازار و نحوه معامله و تصمیم گیری مالی و مفاهیم ریسک و بازده آشنا شوند.

 روحبخش افزود: سرمایه گذاران با پس اندازهایی که در کوتاه مدت نیاز ندارند در بازار وارد شوند و با افزایش آشنایی با بازار و فرآیندهای معاملاتی به مرور زمان میزان سرمایه گذاری خود را افزایش دهند.

 همچنین سرمایه گذاران از خرید تک سهم دوری کرده و سبد سهام تشکیل دهند و با ایجاد تنوع مطلوب در سبد سهام، بازده مناسب را با ریسک کمتر کسب کنند.

 در ضمن اشخاصی که وقت کافی برای بررسی وضعیت سهام ندارند یا اینکه از سواد مالی مناسبی برخوردار نیستند از طریق غیر مستقیم وارد بازار شوند و با خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری مشترک در بازار حضور یابند و از مزایای مدیریت تحلیل و مطالعاتی صندوق ها بهره ببرند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×    =  18