احتمال واگذاری مذاکرات هسته​ای به وزارت خارجه

سخنگوی وزارت خارجه، امروز در پاسخ به بسیاری از سوالات خبرنگاران گفت «خبر جدیدی نداریم».

خبرآنلاین:گویا روزمرگی اواخر دولت​ها گریبانگیر وزارت خارجه هم شده است. تنها 12 روز دیگر تا پایان عمر دولت دهم زمان باقی است. فرصت محدودی که نه ادامه سفرهای استانی را محتمل می​شمرد و نه وقتی برای اصلاح مصوبات مورد ایراد مجلس برای دولت باقی می​​گذارد. با این حال نشست​های هفتگی دستگاه​های دولتی و سخنگویان آنها کما فی السابق برگزار می​شود.

از جمله آنها نشست خبری امروز عباس عراقچی آخرین سخنگوی وزارت خارجه در دولا احمدی​نژاد است که او با دستانی نه چندان پر در جمع خبرنگاران حاضر شد. چه آنکه نه خبری از آخرین وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا داشت و نه از سرنوشت سه کوهنورد ایرانی مفقود شده در پاکستان خبری داشت. او پیگیری ضرب و شتم نماینده ایرانی در عربستان و بررسی وضعیت دیپلمات سعودی که با شهروند ایرانی تصادف کرده بود هم به ادامه مذاکراتی موکول کرد که زمانی برای آن مشخص نشده است. عراقچی حتی پاسخ قاطعی درباره تغییر تیم مذاکره کننده هسته​ای و موکول شدن مذاکرات به وزارت خارجه هم نداشت.

اظهارنظر سخنگوی وزارت خارجه درباره مهمانان خارجی مراسم تحلیف ریاست جمهوری که اداره اخبار مجلس اعلام کرده بود بر عهده این وزارتخانه است نه خانه ملت، شفاف​تر به نظر می​رسید. او با اشاره به اینکه «برای اولین بار بعد از انقلاب تصمیم گرفته شد از مقامات خارجی هم در این مراسم دعوت به عمل بیاید» از دعوت از همه کشورها به جز آمریکا و اسرائیل خبر داد و گفت: البته تمرکز ما بر کشورهای منطقه است و استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است. اخباری که اکنون در رسانه ها منتشر می شود حدس و گمانه زنی است که تایید نمی شود.

وی در پاسخ به سئوالی که آیا در مراسم تحلیف از دولت انگلیس نیز دعوت شده است، بیان کرد: ما در اروپا استثناء قائل نشدیم، از همه کشورها دعوت کردیم، تمرکز ما بر کشورهای منطقه بوده و عموما با حضور کشورهای دوست و همسایه صورت می گیرد.

از حواشی این نشست سوال عجیب خبرگزاری فرانسه بود که پرسید «نوه ولیعهد انگلیس روز گذشته به دنیا آمد واکنش وزارت خارجه ایران چیست و آیا از این مسئله به عنوان راهکاری برای از سرگیری روابط قطع شده ایران و انگلیس استفاده می شود؟» عراقچی هم پاسخ داد: خدمت ملکه و ولیعهد انگلیس تبریک عرض می کنم، ظاهرا این فرزند سومین نفر در لیست رسیدن به سلطنت در انگلیس هستند، فکر نمی کنم بتواند نقشی در روابط داشته باشد، ابعاد روابط ایران و انگلیس بسیار بزرگتر و پیچیده تر از این قبیل مسائل است.

در جدول زیر به سوال و جواب​های نشست امروز سخنگوی وزارت خارجه اشاره شده است:

محور سوالات

پاسخ​های عراقچی

فصل جدید روابط ایران و آمریکا

اقدام کنگره آمریکا مبنی بر عدم اجرای تحریم های جدید بر علیه ایران همزمان با نامه ای شد که تعدادی از اعضای کنگره برای تعامل بهتر با ایران نوشتند. آن نامه و این اقدام علائمی از حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر است. همواره گفته ایم که ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است. اگر این حرکت با اقدام عملی در جهت جبران سیاست های گذشته و تصحیح مسیر فعلی صورت بگیرد می تواند در راستای کاهش تنش ها و شروع فضای جدید کمک کند.

تغییر در روند بازدید​های آژانس و ادامه مذاکرات از سوی وزارت خارجه

هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته مذاکراتی در چارچوب همکاری های جدید شروع شده که هنوز به سر انجام نرسیده است ما در قالب تعهدات پادمانی آماده همکاری با آژانس هستیم و به همکاری ها فراتر از چارچوب اعتقادی نداریم.

رئیس جمهور این اختیار را دارند که پیگیری پرونده هسته ای را به هر کسی که تمایل دارند، واگذار کنند. این صحبت هست که آیا ادامه کار در شورای امنیت خواهد بود یا وزارت امور خارجه؟ البته تصمیم‌گیری در خصوص پرونده هسته ای در شورای امنیت صورت می گیرد، ولی مذاکرات می تواند توسط دبیرخانه یا وزارت امور خارجه صورت پذیرد. هر کدام مزایایی دارند که تصمیم گیری در این باره با رئیس جمهور است، هنوز زود است و در زمان مقتضی این اقدام صورت می گیرد.

گمانه زنی ها درباره تیم جدید هسته ای ایران

هیچ گمانه زنی را نمی توان تایید کرد. همه ما منتظر هستیم که جناب آقای روحانی مسئولیت خود را آغاز کند و از بعد از 12 مرداد که مراسم تنفیذ و 13 مرداد که مراسم تحلیف است همزمان با انتخاب اعضای هیئت دولت این مسئله نیز روشن شود.

ضرب و شتم یک نماینده در زمان حج

سفارت ما در ریاض در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان است. متاسفانه یکی از نمایندگان در زمان حج مورد ضرب و شتم قرار گرفته که از نظر ما مورد قبول نیست و عربستان را مسئول امنیت حجاج می دانیم. این اتفاق مسئولیت دولت عربستان را سنگین تر می کند.

دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن

متاسفانه از دیپلمات ایرانی خبر جدیدی نداریم، از نزدیک پیگیر هستیم و سفارت ما در یمن این مسئله را پیگیری می کند. دولت یمن را در حفظ جان دیپلمات ایرانی مسئول می شناسیم و امیدواریم با تلاش هایی که صورت می دهند شاهد آزادی سریع دیپلمات ایرانی باشیم. اخباری مبنی بر دخالت گروه های مختلف از جمله القاعده منتشر شده اما هیچ خبر موثقی وجود ندارد و در این باره قضاوت نمی کنم.

پناهجویان ایرانی در استرالیا

متاسفانه ظرف سال های گذشته تعدادی از هم وطنان ما در سن نوجوانی فریب گروه های قاچاقچی را خورده و به امید امکانات بهتر به سمت استرالیا حرکت کردند و ورود غیرقانونی داشتند. قاچاقچی با مبالغ هنگفت آنها را از مسیرهای مختلف حرکت می دهند که یکی از این مسیرها اندونزی است. این قبیل افراد را سوار کشتی هایی می کنند که اصلا مناسب نیست یا گرفتار امواج دریا می شوند که به دلیل فرسوده بودن کشتی ها و سوار شدن بیش از ظرفیت غرق می شوند. حالت دیگر این است که این افراد به استرالیا برسند که این اول ماجرا است. آن ها در پناهگاه پناهجویان نگهداری می شوند و اخیرا نیز به جزایری فرستاده می شوند که در آنجا کاملا فراموش می شوند.

در نائورا نیز تعدادی از همین پناهجویان ایرانی و غیرایرانی در اثر ماندن بسیار زیاد در آنجا دست به شورش زدند. از این که دقیقا چه تعداد مجروح و کشته شده باشند و یا چه تعداد از این افراد ایرانی بودند خبر دقیقی نداریم اما مجموعه این تحول و حرکت دردسری برای ما، دولت اندونزی و استرالیا است.

سرنوشت سه کوهنورد مفقود شده ایرانی که در پاکستان

متاسفانه خبر جدیدی از سرنوشت این سه نفر نیست، سفارت ما در پکن و اسلام آباد پیگیر مسئله هستند، محل مفقود شدن کوهنوردان ایرانی در کوههای بین پاکستان و چین است و سفارت ما با مقامات محلی تماس نزدیک دارد. هماهنگ کردیم گروه های امداد و هلیکوپتر تجسس و برخی مقامات محلی اعزام شوند. متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم، امیدواریم حادثه بدی رخ نداده باشد و این افراد به زودی با صحت و سلامت دیده شوند.

آخرین وضعیت دیپلمات سعودی که با شهروند ایرانی تصادف کرده بود

رسانه ها این موضوع را خیلی سیاسی نکنند، سیاسی کردن موضوع کمک به حل آن نمی کند، جرمی مرتکب شده که پیچیدگی هایی دارد، مجرم دیپلمات است نمی توان برخورد کرد مگر اینکه دولت خودش بخواهد، این کار آسانی نیست، مذاکرات با دولت عربستان صورت گرفته، مذاکراتی با خانواده مرحوم نیز صورت گرفته که بتوان از طریق دیه رضایت آنها را جلب کرد، این موضوع زمان می برد، مساله را سیاسی نکنید.

 

قراردادن حزب الله در لیست گروه​های تروریستی از سوی اتحادیه اروپا

اقدام اتحادیه اروپا درباره قراردادن نام شاخه نظامی حزب الله در لیست گروه های تروریستی یک اقدام یک جانبه گرایانه بود. دکتر صالحی نیز در این باره موضع گیری کرده اند. حزب الله بخشی از ساختار سیاسی لبنان است و در عرصه سیاسی و اجتماعی لبنان مورد پذیرش و احترام مردم این کشور و جهان اسلام است.

این اقدام اتحادیه اروپا به هیچ وجه در مبارزه حق طلبانه حزب الله اشکال ایجاد نمی کند و اقدامی که اتحادیه اروپا در جهت منافع رژیم صهیونیستی انجام داده تنها منجر به پیچیده تر شدن مسائل منطقه می شود و به هیچ وجه کمکی به آرامش بحران در سوریه و مصر نخواهد کرد و امیدواریم اتحادیه اروپا در این مسیر تجدید نظر کند.

پیش شرط آزادی مرسی از سوی  اخوان برای رفع بحران در مصر

امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان المسلمین گفت و گو​های بین طرف های مختلف منتج به نتیجه شود و شاهد ثبات و آرامش به کشور مصر باشیم که نقش مهمی را در موضوعات منطقه ای ایفا می کند.

در گفت و گوی تلفنی صالحی با وزیر امور خارجه مصر بر انسجام مصر تاکید شده تا دو کشور بتوانند در حل مسائل منطقه​ای بویژه اوضاع سوریه با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  8