دو درس مهمی که باید از کاهش شدید قیمت طلا آموخت

افت شدید قیمت طلا از ابتدای سال 2013 میلادی تاکنون درس های زیادی برای سرمایه گذاران بین المللی به همراه داشته ولی 2 درس عبرت آموز در این بین مهمتر از سایر درس ها است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سایت طلا  از پایگاه اینترنتی آلفا، قیمت جهانی طلا پس از رشد متوالی در 12 سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون بیش از 20 درصد کاهش داشته و زیان و ضرر زیادی را به سرمایه گذاران بزرگ بین المللی وارد کرده است.

بر اساس این گزارش کاهش شدید قیمت طلا دو درس مهم و عبرت آموز در پی داشته است. نخستین درس مهم این است که طلا دیگر کالای مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست و دیگر یک بهشت امن برای سرمایه گذاران به شمار نمی رود.

در جریان بحران مالی و اقتصادی جهان در سال های 2008 و 2009 میلادی قیمت طلا نیز به شدت کاهش یافت و از 1003 دلار در هر اونس به کمتر از 715 دلار در ماه اکتبر رسید. افت قیمت طلا در سال 2013 نیز موجب شد تا قیمت هر اونس طلا از 1792 دلار در ماه اکتبر به کمتر از 1200 دلار برسد که این میزان کاهش معادل افت 33 درصدی قیمت طلا بوده است.

درس مهم دوم از تحولات اخیر بازار جهانی طلا این است که اجرای سیاست های محرک پولی همیشه و لزوما منجر به افزایش تورم نمی شود.

بخش زیادی از سرمایه گذاران بین المللی بر این تصور بودند که اجرای سیاست های انبساطی پولی از سوی بانک های مرکزی بزرگ جهان منجر به افزایش نرخ تورم و در نتیجه افزایش قیمت کالاهای مختلف به خصوص طلا خواهد شد.

تحولات اخیر قیمت طلا نشان داد که این یک فرضیه نادرست است. در 12 ماه گذشته نرخ تورم در اقتصاد آمریکا تنها 1.8 درصد افزایش داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

76  ⁄  19  =