گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در کشور

توسعه فرهنگ بیمه درکشور، در برگیرنده مفاهیم متعددی از دیدگاه های گوناگون می باشد. از جمله این موارد، درک جامعه از استفاده از بیمه است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روابط عمومی بیمه سامان علی خدادادیان معاون فنی بیمه سامان در این رابطه توضیح داد: در بررسی های جامعه شناسی از مردم ایران، مشخص گردیده است که اکثریت اقشار جامعه با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی در مقابله با ریسک های موجود، بسیار افراد ریسک گریزی هستند. این در حالیست که سهم سرانه مردم از حق بیمه صادره که همانا نشان دهنده ضریب نفوذ بیمه می باشد، بسیار پائین است. در این زمینه علت را می توان در خصوص مشکلات فرهنگی مردم از مفهوم بیمه دانست. چنانچه مفاهیم انتقال ریسک به غیر و میزان قدرت تحمل ریسک توسط هر یک از آحاد جامعه در فرهنگ مردم نهادینه گردد، گامی بزرگ در زمینه توسعه فرهنگ بیمه در کشور برداشته شده است.

 وی افزود: در این صورت جامعه هدف بیمه را درک خواهد کرد و حق بیمه نه تنها مفهوم هزینه را از دست خواهد داد، بلکه به یک سرمایه گذاری بلند مدت تبدیل خواهد شد. پیروی از قوانین دقیق و جامع نیز در جوامع پیشرفته سبب گردیده است تا نگاه مردم نسبت به این صنعت متمایز گردد. در بسیاری از کشور های جهان، دولت ها با استفاده از زیر ساخت بیمه های اجتماعی، فرهنگ  بیمه را به صورت بنیادی در بین مردم  گسترش می دهند. این امر سبب می گردد تا علاوه بر بینش مثبت افراد نسبت به فرهنگ بیمه، خرید بیمه نامه را از نکات ضروری دانسته و با وجودیکه در بسیاری از موارد می توانند ریسک مربوطه را نگهداری نمایند، انتقال آن را به شرکت های بیمه گر ارجح می دانند. از سوی دیگر، شرکت های بیمه گر نیز با گسترش خدمات خود و همچنین پیش بینی که از نیاز های بیمه ای مردم به دست می آورند، خدمات متنوع و جدیدی را با در نظر گرفتن نیاز جامعه هدف به بازار عرضه می نمایند. در این زمینه مدل های جدید آماری و همچنین محاسباتی، نرخ های رقابتی را تولید کرده و ارزش ارائه خدمات بیمه ای با در نظر گرفتن بازار عرضه آن روند کاهشی را در پیش داشته است.

خدادادیان در ادامه یاد آور شد: از جمله دیگر مواردی که در توسعه فرهنگ بیمه نقش به سزائی دارد، توسعه فرهنگ مشتریان و مشتری مداری از سوی عرضه کنندگان این خدمت است. تشکیل باشگاه مشتریان و ارائه خدمات مختلف به آنها و تهیه برنامه های مختلف وفادار سازی مشتریان نسبت به شرکت های بیمه گر، از جمله اقداماتی است که در راستای مشتری مداری و جلب مشتریان در سال اخیر از جانب شرکت های بیمه گر مورد توجه قرار گرفته است. در برخی موارد خدمات بانکی نیز به کمک بیمه گران آمده اند و آنها را در تأمین نیاز های مشتریان یاری می دهند. تغییرات ساختاری در سازمان و معرفی و ارائه خدمات با در نظر گرفتن دیدگاه مشتری محور به جای محصول محور، از جمله دیگر تغییرات و بهبود هایی است که در ارائه خدمات بیمه ای رخ داده است. با در نظر گرفتن این موارد، امروزه مشتریان محصولات بیمه را با در نظر گرفتن شرایط خود و به صورت خصوصی سازی شده دریافت می نمایند.

در مقابل این فرهنگ سازی مهمترین مسأله ضد فرهنگی موجود، عدم اطمینان مردم به امور بیمه گری و همچنین دلالان رسمی صنعت بیمه در بازار است. با افزایش تعدد لایه های فروش و حضور سایر واسطه ها از جمله بازاریابان، انتفاع مالی فروشنده و افزایش کارمزد فروش سر لوحه امور قرار گرفته و این خود پایه ای است بر کاهش اطمینان مردم از بیمه نامه ای که خریداری می نمایند. در واقع هنگامی که ارزانتر بودن و یا در دسترس بودن خدمات ملاک اصلی برای انتخاب بیمه نامه از سوی مشتریان می باشد، سایر شرایط بیمه نامه مد نظر قرار نگرفته و این امر خود باعث می گردد تا در زمان مورد نیاز، خدمات مناسبی را دریافت ننمایند. همچنین کاهش شرایط درآمدی افراد سبب گردیده است تا در زمان بروز حادثه، بیمه را محلی برای درآمد خود به حساب آورند. این مورد و سایر موارد مشابه، نشان دهنده چالش های پیش روی صنعت بیمه در گسترش و توسعه فرهنگ بیمه در کشور است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  +  9  =