متن تعریف و تمجید حسین شریعتمداری از آیت الله هاشمی در سال ۸۲

مدیر مسئول کیهان در سال 82 پس از 16 ساعت مصاحبۀ کاملا آزادانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی، نوشت: اعتراف می‌کنیم هاشمی با روی گشاده و اعتمادبه‌نفس مثال زدنی از این چالش که به رودررویی شباهت بیشتری داشت و گاه به مجادله نزدیک بود، استقبال کرد و دربرابر پرسش‌های گزنده ما، خم به ابرو نیآورد و ابهام‌زدایی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، یادداشت مدیر مسئول کیهان در مقدمه کتاب "بی پرده با هاشمی رفسنجانی" بدین شرح است:

درباره او، هم دوستان –حتی آن عده که عملکرد او را خالی از خطا نمی‌دانند –و هم دشمنان که در دشمنی با او کم نمی‌گذارند، باور مشترکی دارند، هردوطیف، هاشمی را یکی از استوانه‌های انقلاب می‌دانند.

او، از نخستین روزی که جرقه انقلاب اسلامی زده شد تا هنگام پیروزی و از آن پس، طی 25 سال گذشته، همواره در اولین حلقه یاران امام (ره) و در شمار تعداد کم‌شمار مسئولان عالی‌رتبه نظام بوده است. شخصیت مطرح و مؤثر در مبارزات منجر به پیروزی نهضت امام خمینی (ره)، عضویت در شورای انقلاب، ریاست مجلس شورای اسلامی، فرماندهی جنگ در سال‌های پرتب‌وتاب، ریاست ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ازجمله مسئولیت‌های ثبت شده در کارنامه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است… و البته، باید مسئولیت اثرگذار، امّا تعریف‌نشده دیگری نیز به این فهرست افزوده شود… با این حساب، هاشمی بهترین گزینه‌ای بود که برای گفت‌وگو در آستانه 25 سالگی انقلاب جستجو می‌کردیم. او تاریخ انقلاب اسلامی را با بسیاری از جزئیات آن در سینه داشت و علاوه بر سرفصل‌ها، سایه‌روشن‌های راه طی شده را نیز می‌شناخت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکنون مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و نوشته‌های فراوانی داشته و خاطرات روزانه خود را نیز ثبت و به تدریج آن را تدوین و منتشر می‌کند، بنابراین در نگاه اول به نظر می‌رسید که نباید از او انتظار شنیدن نکته‌های ناگفته چندانی را داشته باشیم ولی به قول سقراط، گفت‌وگوکننده باید در نقش «ماما» ظاهر شود و با پرسش‌های چندوجهی و حسابشده خود طرف گفت‌وگو را به زایمان پاسخی بکشاند که در پی آن است… و ما در این اندیشه بودیم.

هاشمی، اگرچه از قدرت تحلیل و هوش سرشاری برخوردار است و کمتر اتفاق می‌افتد که در استدلال و احتجاج کم بیآورد، امّا تاکنون در بسیاری از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها در جاده‌ای تقریباً یکطرفه رانده بود و ما در پی آن بودیم که با او به یک چالش جدی بنشینیم و برای پاره‌ای از ابهامات چه درباره گام‌های پیموده نظام و چه پیرامون برخی از مواضع ایشان، پاسخی منطقی جستجو کنیم.

با هاشمی از هر دری سخن گفتیم، درباره زندگی شخصی او که به مرفه بودن معروف است، پیرامون تشکیل حزب کارگزاران که سابقه خوشایندی ندارد، درباره تهاجم فرهنگی که به گمان بسیاری، دوران ریاست جمهوری ایشان زمینه‌ساز آن بوده است… درباره مانور تجمل، سوء‌استفاده برخی از مدیران دولت هاشمی، … حتی زندگی خصوصی هاشمی و فرزندان ایشان…

اعتراف می‌کنیم هاشمی با روی گشاده و اعتمادبه‌نفس مثال زدنی از این چالش که به رودررویی شباهت بیشتری داشت و گاه به مجادله نزدیک بود، استقبال کرد و دربرابر پرسش‌های بعضاً گزنده پرسشگران ما، خم به ابرو نیآورده و ابهام‌زدایی کرد. هرچند، پاسخ برخی از پرسش‌ها هنوز ناتمام است و با هاشمی درباره آنها به نقطه اتفاق نرسیدیم که ضرورت ساده‌زیستی مسئولان نظام –حتی اگر خود از توان مالی قابل توجهی برخوردار باشند –ازجمله آنهاست… هاشمی تعریف متفاوتی از این مقوله دارد.

بعد از تماس با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و طرح درخواست خود که به رغم مشغله فراوان ایشان با پاسخ منفی روبرو نشد، مسئولیت این مصاحبه طولانی و پرکش و قوس را به برادرمان قدرت الله رحمانی، جانباز ویلچر نشین و دبیر گروه گف‌وگوی کیهان سپردیم. برادر رحمانی که مخصوصاً برای انجام این دست از گفت‌وگوها، تجربه اندوخته و دانش آموخته است با بهره‌گیری از آرشیو غنی روزنامه و برخورداری از همراهی سایر همکاران در پی انجام این مهم رفت که تلاشی خالصانه و درخور تقدیر بود.

کتابی که پیش‌رو دارید حاصل 16 ساعت گفت‌وگو با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است که در 14 شماره از روزنامه کیهان به چاپ رسیده و درپی درخواست مکرر بسیاری از خوانندگان و نیز شماری از مسئولان به صورت کتاب و با عنوان «بی‌پرده با هاشمی رفسنجانی» دراختیار همگان است.

ادعا نمی‌کنیم که در این نشست 16 ساعته، پاسخ تمامی پرسش‌هایی که در پی آن بوده‌ایم را یافته‌ایم چرا که کمی وقت و فراوانی پرسش‌ها، ازجمله موانع بوده‌اند ولی بر این باوریم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخلال این گفت‌وگو بسیاری از ابهامات موجود را زدوده و پرسش‌های زیادی را پاسخ گفته است.

و بالاخره، قدردانی و تشکر از جناب آقای هاشمی رفسنجانی به خاطر قبول این مصاحبه طولانی و سعه صدر و گشاده‌رویی در پاسخ به پرسش‌های کیهان را وظیفه خود می‌دانم و برای ایشان توفیق خدمت بیشتر به اسلام و انقلاب و مردم شریف این مرزوبوم را آرزو می‌کنیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  48  =  58