چین و مشکل شهرهای خالی

شتاب و بی برنامگی دربخشی از حوزه های اقتصادی باعث گسترش بی رویه شهرها درچین شده و اکنون مسوولان این کشور با چالشی به نام شهرهای خالی رو به رو شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایرنا، مرکز توسعه شهری چین بررسی انجام داده که نشان می دهد به دلیل درآمدهای هنگفت دولتی به خصوص تجمیع پول دربانک ها و همچنین رشد اقتصادی سریع، شهر سازی بدون قاعده و برنامه دراین کشور شکل گرفته است.

در واقع هیچ شهر و شهرستانی در چین نیست که نخواهد بدون گسترش بماند. همه شهرها برنامه توسعه شهری و ساخت شهرک های جدید در دستور کار دارند و این معضل کارشناسان چینی و جامعه شناسان را نگران کرده است.

اکثر شهرک های جدید از شهرک های قدیمی بزرگتر است و همین موجب شده که پس از ساخت آنها بتدریج شهرهای بزرگ از سکنه خالی شوند.

به گفته کارشناسان شهرهای خالی و بدون سکنه روز به روز در چین بیشتر می شوند و در واقع فقط مشکل کمی جمعیت نیست بلکه مازاد ساخت شهرها در چین هم یک چالش است.
کارشناسان هشدار داده اند که دولت دیگر نباید اجازه دهد در این زمینه و برای ساخت شهر و شهرسازی سرمایه گذاری بیش از حد اجرا شود.

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین در این رابطه می نویسد: دولت باید به اصلاحات ساختاری روی آورد . آمار نشان می دهد که میزان استفاده از زمین ها برای ساخت شهرها درچین تا 84 درصد بیشتر شده است.

این رقم بین سال های 2000 تا 2010 میلادی برآورد شده و درباره سه سال اخیر فعلا آمار رسمی منتشر نشده است.

البته آمار نشان می دهد که جمعیت شهرها فقط تا 45 درصد افزایش یافته است .
افزون براین مسایلی چون محیط زیست، آلودگی آب و هوا ، ساخت و سازهای بی امان و سریع، هدر رفتن سرمایه های دولتی و اختلاس های بزرگ در ساخت طرح های مسکونی که اکنون به بیش از 950 میلیون دلار رسیده از دیگر چالش های پیش روی دولتمردان و شهرسازان چینی است.

از سوی دیگر ساخت شهرهای جدید باعث شده که بسیاری از روستاییان چینی راه مهاجرت به شهرها را در پیش بگیرند.
یک مرکز تحقیقاتی دولتی چین اخیرا پیش بینی کرد میزان شهری شدن چینی ها تا سال 2020 میلادی به 60درصد برسد.

آرزوی شهرنشینی در چین یک روند صعودی است و درصد شهری شدن از 22 درصد در سال 1990 به 52 درصد در سال 2012 میلادی افزایش یافته است.
مسوولان چینی معتقدند شدت روند شهری شدن این کشور را با مسایل و چالش های گوناگونی به خصوص در زمینه محیط زیست مواجه خواهد کرد.

یکی از چالش ها آن است که چین در آینده از یک اقتصاد تولیدی و جذب سرمایه گذاری به یک کشوری مصرف گرا تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −  25  =