زمان ملاقات پوتین و روحانی

سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (شنبه) در گفت‌وگویی با شبکه خبر در خصوص اخبار منتشر شده درباره معاونان وزارت امور خارجه، با بیان اینکه شایعات زیادی در این زمینه مطرح شده، خاطرنشان کرد: در راهروهای وزارت امور خارجه شایعات و حرف و نقل‌های زیادی وجود دارد. آقای ظریف همکاران خود را در سطح معاونان وزارت خارجه به زودی انتخاب و اعلام خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از فارس وی با بیان اینکه درباره معاونان و سخنگوی این وزارتخانه تصمیمی صورت نگرفته، گفت: امیدواریم ظرف این هفته انجام شود.

عراقچی درباره اظهارات ظریف مبنی بر استفاده از کارشناسان وزارت امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف یک وزارت خارجه‌ای کهنه‌کار،‌ باتجربه و حرفه‌‌ای است و همه همکاران و کارشناسان را در وزارت خارجه می‌شناسد و اعلام کرده که از کارشناسان داخل وزارت امور خارجه استفاده می‌کند و از بیرون کسی را نخواهد آورد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان فردی را بدون تجربه پزشکی وارد اتاق جراحی کرد، افزود: نمی‌توان فردی را بدون دانش دیپلماسی وارد مذاکرات کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص انتصاب افرادی خارج از وزارت خارجه در دوره‌های قبل خاطرنشان کرد: ‌اغلب موارد تجربه ناموفقی بوده و کسانی که بدون تجربه به مقام یا سفارت منصوب شده‌اند در مجموع تجربه خوبی نبوده است.

*دیپلماسی تلفنی فشرده ظریف

عراقچی همچنین به تشریح گفت‌وگوهای ظریف با همتایان روس و یمنی خود پرداخت و گفت: از بدو شروع به کار آقای ظریف و کسب رای اعتماد، ایشان درگیر دیپلماسی تلفنی فشرده بود. وزرای خارجه زیادی تماس گرفتند که علاوه بر مباحث دوجانبه مسائل دیگری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به تماس آخر هفته لاوروف با ظریف خاطرنشان کرد: این تماس به منظور تبریک به ظریف انجام شد و بیش از نیم ساعت به طول انجامید و در این گفت‌وگو درباره مباحث مختلف از جمله موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر صورت گرفت و لاوروف بر شروع مجدد مذاکرات با 1+5 تاکید و آقای ظریف نیز آمادگی ایران را در این زمینه اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: درباره سوریه و مصر نیز به صورت مفصل گفت‌وگو شد و طرفین نگرانی خود را از اخبار منتشر شده مبنی بر به کارگیری سلاح‌های شیمیایی در سوریه اعلام کردند که البته صحت و سقم آن مشخص نیست و اگر صحت داشته باشد، قطعا محکوم است.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما این اقدام توسط گروه‌های تروریستی و گروه‌‌های وابسته به خارج که به دنبال تشدید بحران و افزایش تنش‌ها در سوریه هستند انجام شده و در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در حال تحقیقات بودند، این اقدام صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما و روسیه به دنبال روشن شدن قضیه و راه‌حل مسالمت‌آمیز بین دولت و معارضان واقعی سوریه هستیم و وزرای خارجه ایران و روسیه اراده خود را برای همکاری‌های نزدیک‌تر درباره سوریه اعلام کردند.

وی با اشاره به اینکه اجلاس ژنو 2 نزدیک است و البته هنوز تاریخ دقیقی برای برگزاری این نشست مشخص نشده، ‌خاطرنشان کرد: ‌روس‌ها بر حضور ایران در این اجلاس تاکید کردند و امیدواریم دستور کار این اجلاس مشخص و این نشست به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای سوریه منجر شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ملاقات پوتین و روحانی در 22 شهریور ماه در بیشکک پایتخت قرقیزستان در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای را مورد اشاره قرار داد و افزود:‌ لاوروف و ظریف در این زمینه گفت‌وگو کردند و قرار شد کارشناسان دو کشور موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه را مورد بررسی قرار داده تا در ملاقات روسای جمهور درباره آن گفت‌وگو شود.

وی درباره تماس تلفنی وزیر خارجه یمن با ظریف که به منظور تبریک به وزیر خارجه کشورمان انجام شد،‌اظهار داشت:‌بحث دیپلمات ایرانی ربوده در صنعا از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو بود و وزیر خارجه یمن اطمینان داد که تمام تلاش خود را برای آزادی این دیپلمات ایرانی ربوده شده به کار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه مجموع اخبار ما حاکی از آن است که نیکبخت در سلامت به سر می‌برد، بر تشدید تلاش‌ها برای آزادی هر چه سریعتر این دیپلمات ایرانی تاکید کرد و مسئولیت در این زمینه را برعهده دولت یمن دانست.

*عضو هیئت رئیسه فدراسیون نابینایان هستم

عراقچی همچنین درباره اخبار منتشر شده مبنی بر سرپرستی‌اش بر فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان خاطرنشان کرد: به درخواست آقای مظلومی سرپرست این فدراسیون که از جانبازان دفاع مقدس است قرار شد من به عنوان عضو هیئت رئیسه با این فدراسیون همکاری داشته باشم. من عضو هیئت رئیسه هستم نه سرپرست و سرپرست آقای مظلومی است.

وی با اشاره به پیروزی تیم فوتبال نابینایان کشورمان در تایلند که با شکست روسیه موفق به کسب مقام قهرمانی شدند، گفت: متاسفانه انعکاسی در صدا و سیما نداشت و دوستان بیشتر علاقمندند که حواشی را منتشر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه به تیم فوتبال نابینایان تبریک گفت و با بیان اینکه عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون شغل به حساب نمی‌آید و افزود: دوستان از من خواستند که در موضوعات بین‌المللی با آنان همکاری کنم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

94  −    =  86