جایگاه ویژه «اعداد» در اقتصاد تدبیر و امید

حسن روحانی چه قبل و چه بعد از انتخابات ریاست جمهوری اعتقاد خاصی به زمان‌بندی برای انجام برنامه‌هایش داشت که این اعتقاد و علاقه را می‌توان به مدلی جدید در دولت تدبیر و امید تشبیه کرد و از آن به بازی با اعداد در دولت یازدهم نام برد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم پیش از تحقق حماسه سیاسی و انتخابات 24 خرداد کاندیداهای ریاست جمهوری از تریبون صدا و سیما و رسانه‌ها به نحو احسن استفاده کرده و از طریق رسانه به گوش مردم وعده‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی را رساندند.

حسن روحانی اما توانست از رقبای خود پیشی بگیرد و بعنوان یازدهمین رئیس جمهور سکان اداره کشور را بدست بگیرد؛ بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی و حتی چهره‌های مطرح اصلاح طلب معتقدند که یکی از امتیازهای روحانی در انتخابات 92 اعلام برنامه‌های اقتصادی بود.

"100 روزه مشکلات اقتصادی مردم را حل می‌کنم" این جمله معروف حسن روحانی را تقریبا تمام مردم در روزهای قبل از انتخابات شنیدند اگر نگوییم 100 درصد اما 90 درصد مردم از طریق رسانه‌ها و از زبان روحانی شنیدند که با انتخاب وی مشکلات اقتصادی 100 روزه حل می شود .

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در برنامه "با دوربین" و در تاریخ هشتم خرداد گفته که راه‌حل‌های کوتاه مدت یک ماهه و ١٠٠ روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و سیاست داخلی و خارجی در دولتش پیش‌بینی کرده و معتقد است که با این برنامه می‌توان در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقتصادی بود. (لینک خبر)

وی در یکی از دیدارهای پیش از انتخابات ریاست جمهور در جمع نمایندگان اقلیت ادوار مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که "احیای سازمان مدیریت از برنامه‌های هفته اول دولت من است" . (لینک خبر)

پیش از انتخابات نیز موارد متعدد دیگری از وعده های اقتصادی از سوی روحانی مطرح شده بود که مجال پرداختن به آن در این گزارش نیست.

باوجود وعده‌های روحانی در قبل از انتخابات ریاست جمهوری برای حل مشکلات اقتصادی کشور البته بعد از انتخابات، حسن روحانی در ضیافت افطاری که مهمان مجلسی‌ها بود رسماً اعلام کرد حجم مشکلات اقتصادی بسیار بالاست و گزارش‌های کارشناسان دولت از وضعیت موجود با گزارش‌های اعلامی در دولت دهم بسیار تفاوت دارد از همین رو دولت در 100 روز اول حتما به مردم اعلام خواهد کرد که کشور را با چه وضعیتی تحویل گرفته است. (لینک خبر)

رئیس جمهور و کابینه همراه وی در دولت یازدهم عزم خود را جزم کردند که امور اقتصادی کشور را در 100 روز اول فعالیت‌شان کمی سر و سامان دهند و این را بطور رسمی حسن روحانی در حاشیه اولین جلسه هیات دولت اعلام کرد و گفت: از دستگاه‌های مختلف خواسته ‌ایم که برنامه خود را تا پایان هفته برای ساماندهی وضعیت اقتصاد در 100 روز اول ارائه دهند. (لینک خبر)

یکی دیگر از مصداق‌های علاقه دولتی‌ها به زمان بندی در اجرای امور را می توان در زمان بندی اصلاح بودجه 92 و ارائه لایحه بودجه 93 مورد اشاره قرار داد آنجا که محمد باقر نوبخت در یک برنامه تلوزیونی رسماً اعلام کرد که اصلاحیه بودجه 92 را 20 شهریور و لایحه بودجه 92 را 13 آذر به مجلس تحویل می‌دهیم. (لینک خبر)

مورد آخر هم این است که رئیس جمهور از تشکیل کارگروهی در جلسه آینده هیات دولت خبر داده که قرار است ظرف 15 روز همه موانعی را که در مسیر اشتغال، تحرک اقتصادی، صنعت، کشاورزی و خدمات به‌ویژه فعالیت بنگاه‌های خصوصی وجود دارد، بررسی و راهکارها را ارائه کند. (لینک خبر)

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27