علی جنتی: شاه عمان حامل پیام آمریکا نیست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر سلطان قابوس به ایران، این سفر را در راستای گسترش روابط دوجانبه اعلام و تاکید کرد که سفر پادشاه عمان به منظور تقویت روابط دوجانبه است، نه این که وی حامل پیامی از کشور دیگری باشد.

به گزارش خبرآنلاین، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگوی یکشبه شب خود با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم، با اشاره به اهمیت معرفی تمدن و فرهنگ ایران اسلامی تاکید کرد تصویری که ما از فرهنگ و تمدن خود ارائه می دهیم، باید یک تصویر واقعی باشد با توجه به اینکه دائما از خارج تلاش می شود تا این تصویر مخدوش شود، طبیعتا معرفی فرهنگ و هنر ایرانی و تمدن سابقه دار ما به ملتهای دیگر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: امیدوارم با توجه به آشنایی که از دیرزمان با کشورهای عربی اعم ازکشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس دارم، بتوانم از لحاظ فرهنگی در جهت تقویت علایق فرهنگی بین جمهوری اسلامی ایران و این کشورها گام بردارم و در این زمینه به موفقیتهایی دست یابیم.

جنتی در پاسخ به این سوال خبرنگار العالم در مورد این که «سلطان قابوس پادشاه عمان در سفر به تهران ممکن است حامل پیامی از طرف آمریکا به ایران درباره مسایل منطقه باشد» تصریح کرد: سفر سلطان قابوس به ایران بیشتر برای تعمیق روابط دوجانبه است. پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری، سلطان قابوس اعلام کرده بود که علاقمند است اولین رییس کشوری باشد که از ایران دیدار کند، بنابراین من فکر می کنم که سفر وی به منظور تقویت روابط دوجانبه است، نه اینکه بخواهد حامل پیامی از جای دیگری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برنامه این وزارتخانه برای تحکیم روابط فرهنگی با کشورهای عربی و به ویژه عمان خاطرنشان کرد: با توجه به حسن همجواری جمهوری اسلامی ایران با سلطان نشین عمان و روابط فرهنگی و سنتی دیرینه میان دو کشور، طبیعتا سفر وی به ایران می تواند کمکی در جهت تقویت روابط فرهنگی باشد و در آینده نزدیک ما میزبان وزیر فرهنگ عمان خواهیم بود و طبیعتا این دیدار در جهت تقویت و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشوراست.

جنتی در باره برنامه دولت جدید برای تلطیف فضای سیاسی و امکان کمک برای آزادی برخی روزنامه نگاران افزود: دولت جدید برای گسترش آزادیهای بیشتر در جامعه تلاش می کند و این که آزادیهای بیشتری برای مطبوعات تامین کند.

وی ابراز تاسف کرد از اینکه ممکن است احیانا برخی روزنامه نگاران به دلیل برخی تخلفات قانونی که مرتکب شده اند، در زندان باشند و گفت: امیدواریم با توجه به سیاستهای دولت جدید بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که عموم خبرنگاران و روزنامه نگاران و نویسندگان هم در خط قانون حرکت کنند و هم اینکه از فضای بازی که در دوره جدید بوجود آمده، بتوانیم در جهت گسترش مطبوعات و گسترش فضا برای چاپ و انتشار کتابهای مفید گام برداریم.

وی اظهار داشت: برخی خورده گیریها در حوزه کتاب در گذشته وجود داشت و احیانا سلیقه های شخصی اعمال می شد، ما بنا داریم تا صرفا در چارچوب قانون عمل کنیم و فراتر از قانون نرویم.

جنتی انتصاب خویش به خاطر اینکه فرزند دبیر شورای نگهبان است را رد و تصریح کرد: من فکر می کنم رییس جمهور همه وزرای خود را بر اساس شایستگی و کارآمدی و تخصصی که دارند، انتخاب کرده است و با توجه به آشنایی بسیار طولانی اقای روحانی با بنده، ایشان من را به خاطر ویژگی هایی که دارم، انتخاب کردند.

وی افزود: این که من نسبت فامیلی با شخصیتی دارم که دبیر شورای نگهبان است، طبیعتا در انتصاب من به این سمت هیچ تاثیری نداشته است و نه تنها در این دولت حتی در دولتهای گذشته نیز، هیچ کدام از مسوولیتهای که در داخل و یا در خارج داشته ام، هیچ کدام بر اساس توصیه یا رابطه نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اختلاف فکری یا توافق نظر با آیت الله جنتی افزود: اینکه افراد با یکدیگر اختلاف سلیقه و یا اختلاف نظر داشته باشند، کاملا طبیعی است. افرادی که صاحب نظر هستند، در زمینه های مختلف علمی فرهنگی یا روشهای برخورد با مسایل علمی و فرهنگی ویا مسایل سیاسی ممکن است با یکدیگر اختلاف سلیقه داشته باشند و این امری طبیعی است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  5  =  10