بیماری مزمن اقتصاد ایران نیازمند داروهای جدید است

یک استاد دانشگاه تاکید کرد:

یک استاد دانشگاه گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد مولد نیست، بنابراین وقتی اقتصاد یک کشور مولد نباشد قطعا نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،احمد گودرزی در گفت‌و گو با ایسنا، با بیان اینکه قبول دارم اقتصاد ایران بیمار است، اما قبول ندارم اقتصاد ایران بیمار شده است، گفت: اقتصاد کشور از ابتدا بیمار بوده است، برنامه‌های توسعه‌ای قبل از انقلاب اقتصاد ایران را دچار بیماری کرد که یکی از این بیماری‌ها وابستگی شدید کشور به نفت بود.

وی افزود: این بیماری در چهار یا پنج برنامه‌ توسعه‌ای قبل از انقلاب کاملا مشهود بود و ادامه پیدا کرد و با اجرای پنج برنامه بعد از انقلاب هم هنوز درمان نشده است.

گودرزی داروهایی که تاکنون برای بیماری اقتصادی ایران تجویز شده است را موثر نداسته و خاطرنشان کرد: این داروها موثر نبودند چراکه بیماری هنوز رفع نشده است.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه اقتصاد ایران دچار یک بیماری مزمن است و یک سابقه حدودا 40 تا 50 ساله دارد، توضیح داد: بنیان اقتصادی ایران را بنیاد اقتصادی مناسب و توسعه‌ای قرار نداده‌اند.

گودرزی، اقتصاد وابسته به نفت، اقتصاد تک محصولی و اقتصاد مبتنی بر واردات را از بنیان‌های غلط اقتصاد ایران عنوان کرد و گفت: ما یک اقتصاد مصرفی را از گذشته تجربه کرده‌ایم و در این شکل از اقتصاد، مصرف‌گرایی با فرهنگ ما عجین شده است و تاکنون این بیماری را همراه با خودمان یدک کشیده‌ایم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی مولد نبودن اقتصاد را از دیگر بیماری‌های اقتصادی کشورمان دانسته و گفت: اقتصاد ما یک اقتصاد مولد نیست، بنابراین وقتی اقتصاد یک کشور مولد نباشد قطعا نمی‌تواند توسعه پیدا کند.

وی توضیح داد: اقتصاد ایران از نظر قدرت اقتصادی رتبه هفدهم جهان را دارد، اما قسمت عمده این جایگاه وابسته به درآمدهای نفتی است، همچنین تولید ناخالص ملی ما رتبه هفدهم را دارد که باز هم قسمت عمده آن مربوط به نفت است بنابراین نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که قدرت هفدهم جهان هستیم، از نظر آمار و ارقام این مسئله صدق می‌کند، اما از نظر واقعی به این شکل نیست.

گودرزی تصریح کرد: سیاست‌هایی که تاکنون بر روی اقتصاد ایران اعمال شده بیماری به وجود آمده را رفع نکرده است و باید سیاست‌ها و داروهای جدیدی برای اقتصاد ایران تجویز کرد.

این استاد دانشگاه بیان کرد: دولت جدید مانند دولت‌های قبلی یکسری مشکلات و معضلات اقتصادی را با خودش همراه دارد و وارث یکسری مشکلات است.

وی تورم، اشتغال، نرخ ارز و تا حدودی تخصیص بهینه منابع را از چالش‌های مهم اقتصادی دولت جدید دانسته و گفت: در بحث تورم قطعا می‌بایست با سیاست‌های پولی و مالی بر روی تورم اثر گذاشته و در جهت کاهش آن برآییم و در بحث اشتغال و رفع بیکاری نیاز به اصلاح ساختار تولید داریم.

گودرزی با بیان اینکه دولت جدید در بحث اجرائیات با دقت بیشتری حرکت کند، گفت: در بخش برنامه یک سری نقشه راه وجود دارد و نقشه راه ما افق برنامه 1404 است، همچنین برنامه پنجم توسعه و سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و راهکارهای اقتصاد مقاومتی را باید مد نظر قرار داد.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر اینکه در راهکارهای دولت نیاز به یک مجری قوی داریم تا با برنامه برای اجرای نقشه راه تلاش کند، افزود: در سال‌های اخیر نام‌گذاری‌های خوبی از سوی مقام معظم رهبری مانند سال جهاد اقتصادی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، حماسه سیاسی و اقتصادی انجام شده است و این نام گذاری‌ها همه جهت راه و مسیر اجرا را به ما نشان می‌دهد.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی یادآور شد: کشور نیازمند فضای سیاسی آرام و کم‌تنش در کنار همدلی، همیاری و مشارکت است.

گودرزی گفت: می‌بایست سهولت کسب و کار به شدت در کشور مورد توجه قرار گیرد و طی چهار سال آینده رتبه جهانی ایران در حوزه کسب و کار را که در حال حاضر 129 است به نصف کاهش دهیم.

وی ضمن تاکید بر برنامه‌ریزی ویژه جهت سرمایه‌گذاری اشتغال، افزایش تولید سرانه و درآمد سرانه، خاطرنشان کرد: نرخ رشد اقتصادی طبق برنامه‌ باید به حدود هشت درصد برسد، ضمن اینکه نرخ رشد سرمایه گذاری هم بایدافزایش پیدا کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  +  1  =