نخستین دیپلماسی منطقه‌ای زنگنه/عمان و هند ۲ مشتری جدید گاز ایران می شوند؟

با توافقات صورت گرفته بین وزرای نفت ایران و عمان، در صورت تبدیل توافقات شفاهی به قراردادهای کتبی، این کشور در آینده به جمع خریداران گاز ایران می پیوندد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم، روز گذشته در حاشیه سفر سلطان قابوس، پادشاه عمان به ایران، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز این کشور با وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.

در این دیدار درخواست چندسال پیش عمان برای خرید گاز از ایران مجددا از سوی الرحمی عنوان شد و زنگنه نیز از آمادگی ایران برای همکاری با عمان در تأمین گاز مورد نیاز این کشور خبر داد.

نخستین مذاکرات مقامات دو کشور برای صادرات گاز ایران به عمان به سال 2007 میلادی (1386 شمسی) باز می گردد، اما در این مدت با تأخیر در توسعه میدان گازی کیش که محور اصلی تولید گاز برای صادرات به عمان بوده و همچنین عدم حصول نتیجه در مذاکرات طرفین، این تجارت منطقه ای گاز آغاز نشد.

عمان پیش از این درخواست خرید دو میلیارد فوت مکعب گاز (حدود 56 میلیون مترمکعب) در روز از ایران داشته و پس از مذاکرات ناموفق سالهای گذشته، در طول سال 91 مذاکراتی بین طرفین برای اجرایی شدن آن انجام گرفت اما با توجه به تغییرات مدیریتی وزارت نفت با روی کار آمدن دولت یازدهم، مقامات عمانی ترجیح دادند انجام مذاکرات را به زمان وزیر نفت دولت یازدهم موکول کنند تا رفتن وزیر نفت دولت دهم و آمدن وزیر نفت جدید، اختلالی در روند مذاکراتشان به وجود نیاورد.

طبق اخبار رسیده از دیدار روز گذشته وزاری نفت ایران و عمان، توافقهای حاصل شده مبنی بر آغاز صادرات گاز ایران به عمان با حجم روزانه یک میلیارد فوت مکعب (حدود 28 میلیون مترمکعب) است.

اجرایی شدن توافقات روز گذشته مقامات دو کشور در زمینه تجارت گاز، به بررسی پیشنهادات ارائه شده از سوی طرفین و جمع بندی و امضای قرارداد رسمی در دیدارهای آتی زنگنه و الرحمی موکول شد و در این مذاکرات توسعه میدان گازی کیش به عنوان بهترین منبع تأمین گاز در دستور کار قرار گرفت.

همچنین پیگیری های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که صادرات گاز به هند از طریق تبدیل گاز طبیعی به LNG در کشور عمان و ارسال آن به هند نیز در مذاکرات شفاهی وزرای نفت ایران و عمان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و عمان از این پیشنهاد استقبال کرده است اما نهایی شدن همکاری عمان در صادرات گاز ایران به هند نیز به مذاکرات آتی دو کشور موکول شد.

از اینرو در فاصله بین مذاکرات روز گذشته تا مذاکرات آتی مدیران نفتی ایران و عمان که پیش بینی شده در نیمه دوم سال انجام شود، کارشناسان و مدیران مربوطه در صنعت نفت هر کشور به تدوین سند همکاری در زمینه صادرات گاز ایران به عمان و صادرات گاز ایران به هند از طریق عمان خواهند پرداخت تا در دیدار آتی وزرای نفت ایران و عمان، در صورت توافق دوجانبه، مذاکرات شفاهی روز گذشته به قراردادهای رسمی و کتبی تبدیل شود.

البته صادرات گاز ایران به هند از طریق عمان در مذاکرات آتی وزیر نفت هند و وزیر نفت ایران در تهران، یکی از محورهای مذاکره خواهد بود و در صورت توافق هند، مذاکراتی سه جانبه بین ایران؛ عمان و هند برای اجرایی شدن این تجارت منطقه ای گاز صورت می گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

15  −    =  5