انتقاد طیب‌نیا از رتبه نامناسب کسب و کار ایران در جهان

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام محورهای برنامه های جدید گمرکی، از رتبه نامناسب فضای کسب و کار ایران در جهان انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر علی طیب نیا امروز در مراسم تودیع عباس معمارنژاد و معارفه مسعود کرباسیان به عنوان رئیس کل جدید گمرک ایران با بیان این که کرباسیان چهره شناخته شده ای در گمرک است و در اصل به خانه خود باز گشته است، گفت: معارفه وی معنایی ندارد، زیرا چهره نام آشنا در امور گمرکی تجارت کشور محسوب می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این که امروز روز تودیع عباس معمارنژاد نیست و از وی در مجموعه وزارت اقتصاد بهره خواهیم برد، افزود: گمرک مرزبان اقتصادی کشور و تنظیم کننده فرایندهای تجارت خارجی است که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور و رونق تولید و رشد اقتصادی ایفا می کند.

وی، گمرک را واسطی بین سیاست مالی و بازرگانی عنوان و تصریح کرد: عملکرد سهل گمرک نقش موثری دست یابی به اهداف رشد اقتصادی و رونق تولید ایفا می کند.

طیب نیا با ذکر این مطلب که بخش مهمی از بهبود فضای کسب و کار به عملکرد گمرک باز می گردد، نسبت به جایگاه کشور در بین کشورهای جهان در بخش کسب و کار انتقاد کرد و گفت: رتبه کسب و کار ایران براساس آخرین رتبه بندی ها در بین 180 کشور 145 است و این رتبه مطلوب نیست.

وزیر اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار در عرصه های مختلف از جمله سیستم مالیاتی، گمرکی، نظام بانکی و بیمه را از اهداف راهبری وزارت اقتصاد اعلام کرد و گفت: در سالهای گذشته کشور دچار بیماری مذمنی ناشی از استفاده از سهم بالای درآمدهای نفتی در بودجه جاری بود که منشا بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم و رکود اقتصادی را باعث شد.

به گفته طیب نیا ،تحریم ها در کنار مشکلات و هزینه هایی که برای کشور ایجاد کرده است، فرصت طلایی برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و توسعه صادرات غیرنفتی است. شرایط به وجود آمده برای ارز باعث شد که قدرت رقابتی برای تولیدات داخلی در مقابل تولیدات خارجی و ایجاد زمینه ای برای تجارت خارجی فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه فرایند ترخیص کالا تسهیل می شود، ساده سازی قوانین و مقررات گمرکی، توسعه زیرساخت ها و فناری گمرکی، بهبود روش های نوین و فرآیندهای گمرکی، ارتقاء ارتباط هوشمند بین نظام گمرکی مالیاتی و بانکی و همچنین نظام گمرکی نوین الکترونیکی و کارآمد را از جمله محورهای برنامه های جدید گمرکی اعلام کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  −  93  =